CONCEPTIONS OF PSYCHOLOGY CONSTRUCTED BY STUDENTS ENTERING AND COMPLETING THE PSYCHOLOGY COURSE AT PUC MINAS PRAÇA DA LIBERDADE UNIT: AN ANALYSIS

Authors

  • Ismael Oliveira do Nascimento Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Amanda Cruz Rocha Franco
  • Brenda Ludmyla Braga Cardoso
  • Cézar Brettas Rezende
  • Diana Machado Lara
  • Danilo Franco Murta
  • Fernanda Luísa Vieira Sousa
  • Valéria Silva Freire de Andrade
  • Jociane Viana Morais

Keywords:

Training in psychology, psychologist's identity, university education

Abstract

The conceptions about Psychology as a science and profession are diverse, especially among those who are entering or leaving the course. The intention of this article is to present some analyzes identified through research carried out with students entering and completing the Psychology course at PUC Minas Unit Praça da Liberdade. Quantitative research was carried out using some information about the understanding of the course and psychological science itself. To support the research, we sought to present how the psychologist's identity was historically constituted in Brazil, recognizing the contributions of classical approaches, going through the guidelines that guide the training basis of the course in the country. From an institutional point of view, the pedagogical proposal for teaching in Psychology at PUC Minas Unit Praça da Liberdade and its generalist proposal are presented, aiming at the practice of expanded teaching. Presenting the data collected in the research and also the analysis of the results obtained, evident links were established between what was found in the theoretical framework and the students’ responses. The research showed, finally, that students perceive that the university offers an increasingly broad and comprehensive curriculum covering all areas of Psychology, but it is noticeable that new entrants already begin their journey in the course bringing with them the conceptions best known about the classical approaches to Psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. A Psicologia no Brasil no Século XX: desenvolvi-mento científico e profissional. In: Marina Massimi; Maria do Carmo Guedes. (Org.). História da Psicologia no Brasil: novos estudos. 1ed. São Paulo: Educ/Cortez Editora, 2004, v. 1, p. 109-152.

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compro-missos e perspectivas. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), Vol 12, n. 2, Jul/Dez de 2008, p. 469-475.

AUMENTA o número de matrículas por uma segunda graduação. Redação Ensino Superior, 2021. Disponível em: https://revistaensinosuperior.com.br/segunda-graduacao-aumento/. Aces-so em 30 nov. 2022.

BASTOS, Antônio Virgìlio Bittencourt. GOMIDE, Paula Inez Cunha. O Psicólogo brasileiro: sua atuação e formação profissional. Psicologia: Ciência e Profi ssão, 9(1), 6-15.

BARDAGI, Marucia Patta. CAMPOS, Carlos Alexandre A evasão nos cursos de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, 2020 v. 40, e212214, 1-17.

BOCK, Ana Mercês Bahia. A Psicologia a caminho do novo. século: identidade profissional e compromisso social. Estudos de Psicologia, 1999, p. 315 -329.

CARVALHO, Maria Teresa de Melo. SAMPAIO, Jáder dos Reis. A formação do psicólogo e as áreas emergentes. Psicologia Ciência e Profissão, 1997, 17, (1), 14-19.

FREITAS, Marta Helena de. Formação do Psicólogo: desafios e perspectivas a experiência da Universidade Católica de Brasília. Temas em psicologia da SBP, 2001, vol. 9, n 1, 29-43.

INSTITUTO SEMESP. Mapa do Ensino Superior no Brasil. 12ª Ed. São Paulo, 2022. Dis-ponível em:https://www.semesp.org.br/mapa/. Acesso em 12 dez. 2022

MEIRA, Cláudia Hyala Mansilha Grupe. NUNES, Maria Lúcia Tiellet. Psicologia Clínica, Psicoterapia e o estudante de Psicologia. Paidéia, 2005, 15(32), 339-343.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS. Faculdade de Psico-logia. Projeto Pedagógico do curso de Psicologia. Belo Horizonte. 2017.

REGIÕES para morar na grande bh. Construtora Renault Diniz. Disponível em: https://construtoracrd.com.br/blog/regioes-para-morar-na-grande-bh/. Acesso em 30 nov. 2022.

SCHULTZ, Duane P.; SCHULTZ, Sydney Elien. História da Psicologia Moderna. 8. Ed. São Paulo: Pioneira - Thomson Leaming, 2005.

Published

2025-06-08

How to Cite

NASCIMENTO, Ismael Oliveira do; FRANCO, Amanda Cruz Rocha; CARDOSO, Brenda Ludmyla Braga; REZENDE, Cézar Brettas; LARA, Diana Machado; MURTA, Danilo Franco; SOUSA, Fernanda Luísa Vieira; ANDRADE, Valéria Silva Freire de; MORAIS, Jociane Viana. CONCEPTIONS OF PSYCHOLOGY CONSTRUCTED BY STUDENTS ENTERING AND COMPLETING THE PSYCHOLOGY COURSE AT PUC MINAS PRAÇA DA LIBERDADE UNIT: AN ANALYSIS. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 169–189, 2025. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/32719. Acesso em: 13 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre