Pragmatic Imediaticity and Use of the Present of the Indicative in Journalistic Headlines and Subtitles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n51p265-292

Keywords:

Journalistic headline. Subtitle. Present of the Indicative. Conceptual structure. Speech Act.

Abstract

This paper examines the use of the Present of the Indicative in headlines and subtitles of Brazilian online newspapers. The analysis is based on Cognitive Grammar, and aims at investigating the cognitive underpinnings for using the Present of the Indicative to refer to past events, contrasting it with uses of past tense. The investigation draws on the notion of epistemic imediaticity, associated to the present simple in English (LANGACKER, 2001, 2009), and expands it by proposing the notion of pragmatic imediaticity, related to the performance of the speech act of reporting. The results show that the Present of the Indicative predominates in headlines, and that the most frequent temporal combination is HEADLINE (Present of the Indicative) – SUBTITLE (Past).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro/Doutorado

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2019). Possui Mestrado em Estudos da Linguagem (2013), Especialização em Leitura e Produção de textos (2005) e em Língua Portuguesa (2007) pela Universidade Federal Fluminense. Graduada em Português / Literaturas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2003). Tem experiência nas áreas de Funcionalismo Linguístico e Linguística Cognitiva, nas quais desenvolveu pesquisas de mestrado e doutorado, respectivamente. Atualmente, investiga a relação entre linguagem e cognição no contexto do jornalismo online.

Lilian Ferrari, Universidade Federal do Rio de Janeiro / Professora

Possui Graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1980), Mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985), Doutorado em Linguística pela University of Southern California, Los Angeles/ Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994), e Pós-doutorado na University of California, Berkeley (2006). Atualmente é Professora Titular do Departamento de Linguística e Filologia, e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência nas áreas de Funcionalismo Linguístico e Sociolinguística (variação linguística e redes sociais), nas quais desenvolveu pesquisas de mestrado e doutorado, respectivamente. Atua, desde 1995, na área de Linguística Cognitiva. Sob a ótica da Teoria dos Espaços Mentais, da Gramática Cognitiva e da Gramática de Construções, investiga as relações entre estrutura linguística e estrutura conceptual, a partir do projeto "(Inter)subjetividade, ponto de vista e dêixis em espaços condicionais" (CNPq). É coordenadora do LINC - Laboratório de Pesquisas em Linguística Cognitiva (https://ufrjlinc.wordpress.com), no qual desenvolve pesquisas sobre o Português Brasileiro, o Português Europeu e o Inglês, orientando trabalhos de IC, Mestrado e Doutorado, além de supervisões de pós-doutorado. É autora e coautora de várias publicações nacionais e internacionais, entre as quais se destacam os livros "Espaços mentais e construções gramaticais: do uso linguístico à tecnologia" (Rio de Janeiro, 2009, org.), "Introdução à Linguística Cognitiva" (São Paulo: Contexto, 2011), "A Linguística no Século XXI: convergências e divergências no estudo da linguagem" (Contexto, 2016, em coautoria com Aniela I. França e Marcus Maia), "Linguística Cognitiva: da linguagem aos bastidores da mente" (Álvaro e Ferrari, 2016, org.), e os capítulos "Subjectivity and upwards projection in mental space structure" em co-autoria com Eve Sweetser, no livro "Viewpoint in language; a multimodal perspective"(in Dancygier e Sweetser (org), Cambridge University Press, 2012), "Sociolinguística Cognitiva" (in Mollica e Ferrarezi (org), Sociolinguística, Sociolinguísticas, Contexto, 2016).

References

ESTADÃO. Disponível em < http://www.estadao.com.br/>. Acesso em março-abril de 2015.
FAUCONNIER, Gilles. Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in Natural Language. Cambridge, MA: The MIT Press, 1985.
AUTOR 2, Ano.
FOLHA DE SÃO PAULO. Disponível em <www.folha.uol.com.br/>. Acesso em março-abril de 2015.
JORNAL DO BRASIL. Disponível em <www.jb.com.br>. Acesso em março-abril de 2015.
LANGACKER, R. The English Present Tense. English Language and Linguistics. Vol.5(2). Cambridge University Press, 2001. pp. 251-272.
LANGACKER, R. Cognitive Grammar: a basic introduction. New York: Oxford University Press, 2008.
LANGACKER, R. The English present: Temporal coincidence vs. epistemic immediacy. In: LANGACKER, R. Investigations in cognitive grammar. (Cognitive linguistics research; 42). New York: Mouton de Gruyter Berlin, 2009. Capítulo 7, pp. 185-218.
LANGACKER, R. Conferência Linguistic construal and conceptual analysis. I WORKSHOP INTERNACIONAL DO LINC (Laboratório de Linguística Cognitiva), UFRJ, 2016.
MARMARIDOU, S. Pragmatic meaning and cognition. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins, 2000.
O GLOBO. Disponível em <http://oglobo.globo.com/>. Acesso em março-abril de 2015.
AUTOR 1, Ano.

Published

2020-09-23

How to Cite

SOARES, Caroline; FERRARI, Lilian. Pragmatic Imediaticity and Use of the Present of the Indicative in Journalistic Headlines and Subtitles. Scripta, Belo Horizonte, v. 24, n. 51, p. 265–292, 2020. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2020v24n51p265-292. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/22648. Acesso em: 21 aug. 2025.