The literature device in textbook: post-pandemic reflection
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p652-678Keywords:
Dispositivo, Livro didático, Crise sanitáriaAbstract
What to expect of a literature textbook in relation to the new reality? This paper establishes reflections about the literature device in the textbook considering the new post-pandemic scenery. The dialogue with Pimentel’s (2018) research is favored to sustain the proposed reflection. The qualitative methodology uses the descriptive tool and bibliographic review to situated and to develop the research’s aim. Results show that the power relations that cross the search for knowledge can be diminished with the creation of public politics in the area of education, as well as investments in the productive chain of books. Besides that, it signals to the need of improving the indexes of source interpretation and discursive production that has occurred from the improvement in the relation teacher/student in our country. The paper adds to the research agenda when highlights the literature device in the textbook as a tool that contributes to contour critically the post-pandemic reality, marked with the post-truth and fake news.
Downloads
References
ABAURRE, Maria Luzia M.; ABAURRE, Maria Bernadete M.; PONTARA, Marcela. Português: contexto, interlocução e sentido. 3. ed. São Paulo: Moderna. 2016.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto-Lei nº 93, de 21 de dezembro de 1937. Cria o Instituto Nacional do Livro. 1937.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996.
BUARQUE DE HOLANDA, Chico. Iracema voou. In: BUARQUE DE HOLANDA, Chico. Chico ao vivo. Rio de Janeiro: Universal. 1998. CD duplo.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, [s. l.], v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004.
DIEHL, Astor Antônio. A cultura historiográfica brasileira: do IGHB aos anos 1930. Passo Fundo: Ediupf, 1998.
DUNKER, Christian. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, Christian et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017. p. 09-41.
FILGUEIRAS, Juliana Miranda. As avaliações dos livros didáticos na Comissão Nacional do Livro Didático: a conformação dos saberes escolares nos anos de 1940. Revista Brasileira de História da Educação, [s. l.], v. 13, n. 1 [31], p. 159-192, jan.-abr. 2013.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
HORIKAWA, Alice Yoko; JARDILIN, José Lima. A formação de professores e o livro didático: avaliação e controle dos saberes escolares. Rev. Lusófona de Educação, Lisboa, n. 15, p. 147-162, 2010.
KOGAWA, João; TEIXEIRA, Maria Aline Plácido. A polêmica de uma escola sem partido: pelo sim/pelo não à doutrinação. Revista Olhares, Guarulhos, v. 8, n. 1, abr. 2020.
MOURA, Sérgio Arruda de; BETTA, Thiago Eugênio Loredo. O livro didático enquanto política pública e gênero discursivo em circulação no Brasil. Revista Científica Internacional, [s. l.], v. 11, n. 2, art. 7, abr.-jun. 2016.
PIMENTEL, Paulo Sesar. O dispositivo literatura no livro didático. 2018. 148 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - UFF, Niterói, 2018.
SANTOS, Boaventura da Silva. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
SAVIANI, Dermeval. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2019.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
SILVA, Marco Antônio. A fetichização do livro didático no Brasil. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 803-821, set.-dez. 2012.
WENDT, Wanessa Tag. A república nos livros didáticos de História da Era Vargas (1938 - 1945). 2015. 149 f. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
ZACHEU, Aline Aparecida Pereira; CASTRO, Laura Laís de Oliveira. Dos tempos imperiais ao PNLD: a problemática do livro didático no Brasil. In: JORNADA DO NÚCLEO DE ENSINO DE MARÍLIA, 14., Marília - SP, UNESP, 2015. p. 1-12.
ZAMBON, Luciana Bagolin; TERRAZZAN, Eduardo Adolfo. Políticas de material didático no Brasil: organização dos processos de escolha de livros didáticos em escolas públicas de educação básica. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 94, n. 237, p. 585-602, ago. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.