The literature device in textbook: post-pandemic reflection

Authors

  • Luiz Renato de Souza Pinto IFMT
  • José Vinicius da Costa Filho IFMT

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p652-678

Keywords:

Dispositivo, Livro didático, Crise sanitária

Abstract

What to expect of a literature textbook in relation to the new reality? This paper establishes reflections about the literature device in the textbook considering the new post-pandemic scenery. The dialogue with Pimentel’s (2018) research is favored to sustain the proposed reflection. The qualitative methodology uses the descriptive tool and bibliographic review to situated and to develop the research’s aim. Results show that the power relations that cross the search for knowledge can be diminished with the creation of public politics in the area of education, as well as investments in the productive chain of books. Besides that, it signals to the need of improving the indexes of source interpretation and discursive production that has occurred from the improvement in the relation teacher/student in our country. The paper adds to the research agenda when highlights the literature device in the textbook as a tool that contributes to contour critically the post-pandemic reality, marked with the post-truth and fake news.

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Author Biographies

Luiz Renato de Souza Pinto, IFMT

Possui Graduação em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso (2001), Mestrado em História pela Universidade Federal de Mato Grosso (2005) e Doutorado em literaturas de língua portuguesa pela UNESP - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Atualmente é efetivo do Instituto Federal de Mato Grosso, trabalhando no Campus Octaíde Jorge da Silva, de Cuiabá - MT. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: Mato Grosso, Literatura, Leitura, Poesia, Literatura Negro-brasileira e Cultura. Como historiador pesquisa a obra de José de Mesquita, presidente da Academia de Letras de Mato Grosso por mais de quarenta anos. É estudioso do novo romance histórico brasileiro, especialmente a obra de Ana Miranda. Atua também na área de crônicas sobre autores e obras de literatura contemporânea, ministrando cursos de Literatura com ênfase em Escrita Criativa.

José Vinicius da Costa Filho, IFMT

Atualmente é Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Mato Grosso. Doutor em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco (2019), mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco (2013), especialista em Gestão Pública pelo Instituto Cuiabano de Educação (2009), graduado em Direito pela Universidade Federal de Mato Grosso (2009), cursando Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados pelo Instituto Federal de Mato Grosso (2018). Tem experiência na área de Direito, Ciência Política e Gestão Pública.

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Published

2021-06-29

How to Cite

PINTO, Luiz Renato de Souza; FILHO, José Vinicius da Costa. The literature device in textbook: post-pandemic reflection. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 53, p. 652–678, 2021. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p652-678. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/24001. Acesso em: 24 aug. 2025.