Sad tropics: colonialism memories in Diana Andringa’s work
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p261-285Keywords:
Diana Andringa, Documentary, Memory and History, Colonialism, PostcolonialismAbstract
Abstract: The documentary production of journalist Diana Andringa is characterized by a critical review on Salazarism, which began when she worked for RTP from 1978 to 2001 and is emphasized after she had left that TV channel and started working as an independent documentary filmmaker. Her first phase is highlighted by the documentaries Goa, 20 anos depois (1981), Geração de 60 (1989), Aristides de Sousa Mendes, o cônsul injustiçado (1992), and Humberto Delgado, obviamente assassinaram-no (1994), being the last two directed by Teresa Olga and having their arguments by Diana Andringa. From 2001 onwards, films related to the Portuguese colonial past in Africa stand out: Timor, o sonho do crocodilo (2002), As duas faces da guerra (2007), in partnership with Guinean filmmaker Flora Gomes, Dundo, memória colonial (2009), Tarrafal, memórias do campo da morte lenta (2010), Operação Angola: fugir para lutar (2015) and Guiné-Bissau: da memória ao futuro (2019). A look at those corpora reveals the coherence of Andringa’s work in search to rescue the memory of the resistance against the Estado Novo as well as the fight against colonialism ever since the time she worked for RTP. Our goal, departing from the analysis of part of this production, is to reflect upon its role in the process of revisiting the Portuguese past in the last century.
Downloads
References
ANDRINGA, Diana. Depoimento sobre Dundo, memória colonial. Disponível em: http://www.buala.org/pt/afroscreen/dundo-memoria-colonial, acesso em 31 de julho de 2019.
APA, Lívia. A terceira margem da História. Apontamentos em volta de As duas faces da guerra de Diana Andringa e Flora Gomes. Abril, Revista do Centro de Estudos Portugueses e Africanos da UFF, v. 3, n. 5, p.89-96, novembro de 2010. Disponível em https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29766/17307, acesso em 30 de agosto de 2020.
ARAÚJO, Maria Paula Nascimento; SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. História, memória e esquecimento: implicações políticas. Revista crítica de ciências sociais, Coimbra, n. 79, p. 95-111, Dez. 2007.
DUAS FACES da guerra, As. Direção de Diana Andringa e Flora Gomes. Portugal: LX filmes, 2007. DVD (105 min.).
DUNDO, memória colonial. Direção de Diana Andringa. Portugal: LX filmes, 2009. DVD (60 min.).
FERRO, Marc. Cinema e história (trad. Flávia Nascimento). São Paulo: Paz e Terra, 2010.
GUINÉ-BISSAU: da memória ao futuro. Direção de Diana Andringa. Portugal/Guiné-Bissau: Garden Films/CES-UC, 2019.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
LOURENÇO, Eduardo. Portugal como destino. In: LOURENÇO, Eduardo. Mitologia da Saudade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999, p.89-154.
OPERAÇÃO Angola: fugir para lutar. Direção Diana Andringa. Portugal/Moçambique: Persona Non Grata Pictures, 2015. Disponível em https://www.rtp.pt/play/p2166/e216473/operacao-angola-fugir-para-lutar (parte 1) e https://www.rtp.pt/play/p2166/operacao-angola-fugir-para-lutar (parte 2), acesso em 20 de setembro de 2020.
PIÇARRA, Maria do Carmo. Azuis ultramarinos. Propaganda e censura no cinema do Estado Novo. Lisboa: Edições 70, 2015.
PIÇARRA, Maria do Carmo. Salazar vai ao cinema II. A “política do espírito” no Jornal Português. Lisboa: Drella Design, 2011.
PAULO, Heloísa. Documentarismo e propaganda. As imagens e os sons do regime. In: TORGAL, Luís Reis (coord.). O cinema sob o olhar de Salazar. Lisboa: Círculo de Leitores, 2001. p. 92-116.
RAMOS, José da Costa. Diamang – cinema a preto-e-branco. In: PIÇARRA, Maria do Carmo; ANTÓNIO, Jorge (coord.). Angola. O nascimento de uma nação. (vol. I O cinema do Império). Lisboa: Guerra e Paz, 2013. p. 97-122.
TARRAFAL: memórias do campo da morte lenta. Direção de Diana Andringa. Portugal: LX filmes, 2010. DVD (91 min.).
TORGAL, Luís Reis (coord.). O cinema sob o olhar de Salazar. Lisboa: Círculo de Leitores, 2001.
VECCHI, Roberto. Excepção atlântica. Pensar a literatura da guerra colonial. Porto: Edições Afrontamento, 2010.
VIEIRA, José Luandino. Papéis da prisão. Apontamentos, diário, correspondência (1962-1971) (org. de Margarida Calafate Ribeiro, Monica V. Silva e Roberto Vecchi). Lisboa: Caminho, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.