Sad tropics: colonialism memories in Diana Andringa’s work

Authors

  • Aparecida de Fátima Bueno

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p261-285

Keywords:

Diana Andringa, Documentary, Memory and History, Colonialism, Postcolonialism

Abstract

Abstract: The documentary production of journalist Diana Andringa is characterized by a critical review on Salazarism, which began when she worked for RTP from 1978 to 2001 and is emphasized after she had left that TV channel and started working as an independent documentary filmmaker. Her first phase is highlighted by the documentaries Goa, 20 anos depois (1981), Geração de 60 (1989), Aristides de Sousa Mendes, o cônsul injustiçado (1992), and Humberto Delgado, obviamente assassinaram-no (1994), being the last two directed by Teresa Olga and having their arguments by Diana Andringa. From 2001 onwards, films related to the Portuguese colonial past in Africa stand out: Timor, o sonho do crocodilo (2002), As duas faces da guerra (2007), in partnership with Guinean filmmaker Flora Gomes, Dundo, memória colonial (2009), Tarrafal, memórias do campo da morte lenta (2010), Operação Angola: fugir para lutar (2015) and Guiné-Bissau: da memória ao futuro (2019). A look at those corpora reveals the coherence of Andringa’s work in search to rescue the memory of the resistance against the Estado Novo as well as the fight against colonialism ever since the time she worked for RTP. Our goal, departing from the analysis of part of this production, is to reflect upon its role in the process of revisiting the Portuguese past in the last century.

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Author Biography

Aparecida de Fátima Bueno

Doutorado em TEORIA E HISTÓRIA LITERÁRIA pela Universidade Estadual de Campinas em 2000. Atualmente é Professor Associado da Universidade de São Paulo. Realizou Pós-Doutoramento na Universidade de Lisboa (2004-2005), com bolsa da Fapesp. Publicou inúmeros artigos em periódicos especializados e inúmeros trabalhos em anais de eventos, tanto no Brasil como no exterior. Possui diversos capítulos de livros e 2 livros publicados. Tem orientado trabalhos em nível de iniciação científica, mestrado e doutorado. Suas pesquisas exploram as relações entre Literatura, História e Cultura, com enfoques na Literatura Portuguesa Oitocentista e Contemporânea, além dos diálogos entre Literatura e Cinema. Atua na área de Letras, com ênfase em Literaturas de Língua Portuguesa.

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Published

2020-12-18

How to Cite

BUENO, Aparecida de Fátima. Sad tropics: colonialism memories in Diana Andringa’s work. Scripta, Belo Horizonte, v. 24, n. 52, p. 261–285, 2020. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2020v24n52p261-285. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/24608. Acesso em: 1 oct. 2025.