The online forum as a tool for student interaction and Portuguese as second language learning
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p500-535Keywords:
PL2, Interação, Fórum de discussão onlineAbstract
This article presents the results of a study which investigated the potential benefits of online forums in a Portuguese as a second language (PL2) learning context. The data was collected from four forums in Moodle and consists of messages posted by learners from different countries who were attending classes at a private university in Rio de Janeiro in 2019. We believe online forum is a tool whereby one can promote peer interaction and foster learning outside the classroom. Results showed that participants exchanged cultural information, made use of appropriate vocabulary, linguistic structures and conversational strategies previously studied and contributed to knowledge construction. However, the created forums did not attract all the students or increased participation compared to face to face discussions in the traditional classroom. This result suggests that, despite explicit instructions, emphasis on goals, planning and a variety of topics, participation depends on students’ personalities and learning preferences.
Downloads
References
ALLWRIGHT, Richard L. The importance of interaction in classroom language learning. Applied Linguistics, v. 5, n. 2, p. 156-171, 1984.
ANDRESEN, Martin. Asynchronous discussion forums: success factors, outcomes, assessments, and limitations. Journal of Educational Technology & Society, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 249-257, 2009.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 5.ed. São Paulo: Hucitec, 1990.
BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
BIONDO, Fabiana. Construir conhecimentos linguísticos em fórum online: uma prática colaborativa. Veredas on-line, v. 21, n. 1, p. 40-59, 2017. Disponível em: <https://www.ufjf.br/revistaveredas/files /2017/09/ARTIGO-3.pdf> Acesso em: 26 abr. 2020.
GONZÁLEZ-LLORET, Marta. Technology for Task‐based Language Teaching. In: CHAPELLE, Carol A.; SAURO, Shannon (eds). The handbook of technology and second language teaching and learning. Oxford, UK: Wiley Blackwell, 2019. p. 234-247.
HAMMOND, Michael. Communication within on-line forums: the opportunities, the constraints and the value of a communicative approach. Computers and education, [s. l.], 35, p. 251-262, 2000.
HUA, Zhu. Exploring intercultural communication: language in action. London and New York: Routledge, 2014.
LEFFA, Vilson. J. et al. Preferência dos estudantes na aprendizagem de línguas em três atividades do Moodle. RBLA, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 113-136, 2017.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 5.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
MARTINS, Alexandra da Costa Souza; ARAÚJO, Lucicleide de Sousa Alves. O fórum de discussão como instrumento avaliativo da aprendizagem. Informática na Educação: teoria & prática, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 106-122, jun./set. 2016.
MEYER, Rosa Marina de Brito. Estudos em PL2E no Brasil: trajetórias e tendências. In: RIBEIRO, Alexandre do Amaral (org.). Ensino de português do Brasil para estrangeiros: internacionalização, contextos e práticas. Rio de Janeiro: Epublik, 2016. p. 29-46.
MOORE, Michael.; KEARSLEY, Greg. Educação à distância: uma visão integrada. São Paulo: Tomson Learning, 2007.
MORAES, Maria José Ferreira de. O uso de estratégias cognitivas na produção textual de alunos do ensino médio. 2002. 165 f. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2002.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Modelo fractal de aquisição de línguas. In: BRUNO, Fátima Cabral. Ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras: reflexão e prática. São Carlos: Clara Luz, 2005. p. 23-36.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Aquisição de segunda língua. 1.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
PALANGE, Ivete. Espaços educativos e suas mobilidades. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2017. (Série Universitária).
PALLOFF, Rena M.; PRATT, Keith. O aluno virtual: um guia para se trabalhar com estudantes on-line. Porto Alegre: Artmed, 2004.
RETO, Luís Antero.; MACHADO, Fernando Luís.; ESPERANCA, José Paulo. Novo Atlas da Língua Portuguesa. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2016.
SALDANHA, Camila Teixeira. Interação nos fóruns de discussão: uma análise linguística. 2011. 202 f. Dissertação de mestrado. Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
SANTOS, Edméa Oliveira. Ambientes virtuais de aprendizagem: por autorias livres, plurais e gratuitas. Revista Faeba, [s. l.], v. 12, n. 18, 2003.
SWAIN, Merrill. The Output Hypothesis: Theory and Research. In: HINKEL, E. (org.) Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. p. 471-483.
SWAIN, Merrill. Languaging, agency and collaboration in advanced second language learning. In: BYRNES, H. (Ed.). Advanced language learning: the contributions of Halliday and Vygotsky. London, England: Continuum, 2006. p. 95-108.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Competência comunicativa. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014. Disponível em: <http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/competencia-comunicativa>. Acesso em: 30 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.