Linguistic analysis in teacher’s education events
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p296-329Keywords:
Eventos de formação, Análise linguística intercultural, Português como língua de acolhimentoAbstract
The goal of this paper is to investigate how the practice of linguistic analysis manifests from an intercultural perspective in training events of teachers of Portuguese as a host language (PHL). To this end, we base our analysis on the concept of teacher’s education events (COSTA, 2013; 2018; LEMOS, 2014), linguistic analysis (MENDONÇA, 2006; 2007) and interculturality (JANZEN, 2005; TORQUATO, 2014; 2016). This ethnograhic-based qualitative research focuses on data generation and analysis in the context of an online immersive course offered under the Project NAAIPLAA, in coteaching actions (LEMOS, 2014; SCHLATTER; COSTA, 2020). The class analysed consists of 30 students and the teachers are undergraduates and graduates in Letras da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), with some face-to-face experience in PHL. In this article, we discuss a teacher’s education event in which linguistic analysis becomes relevant during a synchronous class via Google Meet. The results show that practices involving intercultural l.inguistic analysis are characterized by the collaborative reflection on the perceptions caused by linguistic uses, which impacts how students and teachers learn. This study points out the relevance of student participation in teacher’s education events, when intercultural linguistic analysis is at play in PHL classes, and shows that linguistic analysis, approached as intercultural in interactions between teachers and students, provides all the participants with learning opportunities.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. (org.) Português para estrangeiros: interface com o espanhol. Campinas, SP: Pontes, 2ª edição, 2001.
AZAMBUJA, Flávia. A análise linguística em eventos de formação de professoras de português como língua adicional. 2020. 84f. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal do Pampa - Unipampa, Bagé, 2020.
BAGNO, Marcos. Português ou brasileiro? Um convite à pesquisa. São Paulo: Parábola Editorial, 2001.
BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
BERGAMASCO, Gabriele. O ensino de português como língua de acolhimento para uma família síria refugiada em Bagé - RS. 2018. 29f. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal do Pampa - Unipampa, Bagé, 2018.
BULLA, Gabriela da Silva; COSTA, Everton Vargas da. Atividades colaborativas na formação de professores de português como língua adicional no Programa de Português para Estrangeiros da UFRGS. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE INVESTIGADORES DE POLÍTICAS LINGUÍSTICAS, 8., 2017, Florianópolis. Atas. Florianópolis, 2017. p. 226-236.
CLARK, Herbert H. Using language. Cambridge University Press, 1997.
COSTA, Everton Vargas da. Eventos de formação de professores de português como língua adicional: a organização das práticas e as trajetórias de participação em um estudo interpretativo sobre aprender a ensinar. 2018. 299f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Porto Alegre, 2018.
COSTA, Everton Vargas da. Práticas de formação de professores de português língua adicional em um instituto cultural brasileiro no exterior. 2013. 162f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Porto Alegre, 2013. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/72754>. Acesso em: 31 maio 2020.
COSTA, Everton Vargas da; SCHLATTER, Margarete. A interlocução com os pares na formação profissional e a construção da identidade do professor-autor-formador. Linguagem & Ensino, [s. l.], v. 22, n. 3, p. 554-576, 2019. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.15210/rle.v22i3.17143>. Acesso em: 22 maio 2020.
EUSEBIO, Umberto; REBOUÇAS, Eduardo Melo; HONORATO, Marques Alencar Natália; Prática intercultural para o ensino de português a imigrantes haitianos no Brasil. Congresso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires, Argentina. Novembro de 2014.
FRANCHI, Carlos. Gramática e criatividade. São Paulo: Secretaria da Educação/ Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas – CENP, 1991.
GROSSO, Maria José dos Reis. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de linguística aplicada, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010. Disponível em: http://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/886/771. Acesso em: 27 jun. 2020.
JANZEN, Henrique Evaldo. O Ateneu e Jakob von Gunten: um diálogo intercultural possível. 2005. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade de São Paulo, São Paulo.
KORHONEN, Hanna; HEIKKINEN Hannu L.T.; KIVINIEMI Ulla; TYNJÄLÄ, Päivi. 2017. Student teachers’ experiences of participating in mixed peer mentoring groups of in-service and pre-service teachers in Finland. Teaching and Teacher Education, 61:153-163. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.011 LEMOS, Fernanda Cardoso. A formação do professor para o ensino de língua adicional em ambientes digitais com docência compartilhada. Dissertação (Mestrado em Letras). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014.
LEMOS, Fernanda Cardoso. A formação do professor para o ensino de língua adicional em ambientes digitais com docência compartilhada. 2014. 122f. Dissertação (Mestrado em Letras). - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
MENDONÇA, Márcia. Análise linguística no Ensino Médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia (org.) Português no Ensino Médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006. p. 198-226.
MENDONÇA, Márcia. Análise linguística: por que e como avaliar. In: MARCUSCHI, Beth; SUASSUNA, Lívia (org) Avaliação em língua portuguesa: contribuições para a prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2007a. p. 95-110.
MENDONÇA, Márcia. Análise linguística: refletindo sobre o que há de especial nos gêneros. In: SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia; CAVALCANTE, Marianne C. B. (org.) Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2007b. p. 73-88.
MORO, Daniela. O processo de alfabetização de refugiados sírios: proposta de material didático para o ensino de português como língua de acolhimento. 2019. 143f. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal do Pampa - Unipampa, Bagé, 2019.
NEVES, Maria Helena de Moura. Que gramática estudar na escola? Norma e uso na Língua Portuguesa. São Paulo: Contexto, 2004.
NUNES, Ana Margarida Belém; SILVA, Ana Margarida Carvalho Vaz da; SILVA, Helena Margarida Vaz Duarte Mendes. Ensino/aprendizagem de PLE a hispanófonos. Algumas reflexões sobre o uso da preposição a. Disponível em: http://varialing.web.ua.pt/wp-content/uploads/2017/03/ANA_Helena_Margarida.pdf Acesso em: 29.abr.2020.
SCHLATTER, Margarete; COSTA, Everton Vargas da. Docência compartilhada como design de formaçã o de professores de português como língua adicional. Calidoscópio, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 351-372, maio-ago. 2020. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2020.182.06>. Acesso em: 2 mar. 2021.
TORQUATO, Cloris Porto. Ser estrangeiro num contexto acadêmico brasilerio nas vozes de estudantes PEC-G. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus; JOVINO, Ione da Silva; SALEH, Pascoalina Bailon de Oliveira (org.). Um olhar interdisciplinar acerca de identidades sociais de raça, gênero e sexualidade. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014, p. 201-233.
TORQUATO, Cloris Porto. Ensino de língua portuguesa, interculturalidade e políticas de letramento. Signum: estudos da linguagem, v. 19, n.1, 2016. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/23199 Acesso em: 02.03.2020.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez Editora, 1995.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443 – 466, set/dez, São Paulo: 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022005000300009&script=sci_abstract&tlng=pt.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.