High Students’ Competences in Literacy Practices in the Information Disorder Context

Authors

  • Ana Cláudia Bertini Ciencia Unesp

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n54p235-264

Keywords:

Media and information literacy. Reader education. BNCC. High School.

Abstract

This article discusses High School students’ competences in reading and writing social practices in digital media, in the information disorder context and related to false information. The theorical framework is based on the New Literacy Studies, particularly in the reader formation, from which orientations of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC – Common Core Curriculum) are described and discussed. The approach is based on qualitative and interpretative methods, concerning 105 textual productions written by students from a public school in São José do Rio Preto, São Paulo countryside, in 2019 first semester. Although both the 105 compositions and the BNCC are previous to the covid-19 pandemic, it is relevant to discuss this sanitary crisis, which has demonstrated an “infodemic” context and emphasized inequal education access. Data analysis showed that High School students are capable in recognizing false information based on Portuguese language criteria. However, they seem to ignore aspects that are not related to linguistics, as well as discourses and personal beliefs in information disorder process. The results show a conflict between expectations and guidance of the BNCC and literacies that must be discussed and developed by schools, mainly (but not only) considering a post-pandemic life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L.; GERALDI, J. W. Considerações sobre a utilização de um paradigma indiciário na análise de episódios de refacção textual. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 25, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639237. Acesso em: 8 jul. 2021.

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. Edições Loyola, 1999.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, 1996.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. 2. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edição Câmara, 2015. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/20204/plano_nacional_educacao_ 2014-2024_2ed.pdf?sequence=8. Acesso em: 30 jun. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Painel TIC COVID-19 3ª. edição. [2020]. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201104182616/painel_tic_covid19_3edicao_livro%20eletr%C3%B4nico.pdf. Acesso em: 29 jun. 2021.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

EUROPEAN COMMISSION. A multi-dimensional approach to disinformation. Report of the independent High level Group on fake news and online disinformation. Disponível em: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/final-report-high-level-expert-group-fake-news-and-online-disinformation. Acesso em: 29 jun. 2021.

FREITAS, L. M. A.; PIETRI, E. Mesa-redonda apresentada no 68º GEL (São Carlos), jul. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ctKAWSQXhnk. Acesso em 8 jul. 2021.

GALHARDI, C. P. et al. M. Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da COVID-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, supl. 2, p. 4201-4210, out. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1413-81232020006804201&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 jun.2021.

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. pp. 143-179.

GONTIJO, C. M. M. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): comentários críticos. Revista Brasileira de Alfabetização, v. 1, n. 2, jul/dez. 2015, p. 174-190.

ISLAM, M. S. et al. COVID-19-Related infodemic and Its impact on public health: A global social media analysis. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, v. 103, n. 4, p. 1621-1629, 2020.

JOHNS HOPKINS. COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE). 2020. Disponível em: https://coronavirus.jhu.edu/map.html. Acesso em: 27 jun. 2021.

KOLTAY, T. The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), p.211-221, 2011.

KOMESU, F.; DAUNAY, B.; FLUCKIGER, C. Littéracies numériques et désinformation: le rôle de l’enseignant dans le contexte d’infodémie. In: SCHEEPERS, C. (Org.) Former à l’écrit, former par l’écrit. Paris: De Boeck, no prelo.

LANKSHEAR, C; KNOBEL, M. Digital Literacy and Digital Literacies: Policy, Pedagogy and Research Considerations for Education. Nordic Journal of Digital Literacy, p. 8-20, 2006 – 2016.

MCINTYRE, L. Post-Truth. Massachusetts: MIT Press, 2018.

MOREIRA, A. F. (Org.) (2001). Ênfases e Omissões no Currículo. Campinas: Papirus Editora.

MORGADO, J. C. Projecto curricular e autonomia da escola: das intenções às práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S.l.], v. 27, n. 3, mar. 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/26411/15403. Acesso em: 29 jun. 2021.

PENNYCOOK, G. et al. Predictors of attitudes and misperceptions about COVID-19 in Canada, the UK, and the USA. PsyArXiv, v. 10, p. 1-25, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Debates e controvérsias em torna da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Movimento-Revista de Educação, n. 8, p. 268-280, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32656/18791. Acesso em 30 jun. 2021.

NEWMAN, N. et al. Reuters Institute: Digital News Report 2021. London: Reuters Institute; University of Oxford, 2021. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf. Acesso em: 26 jun. 2021.

PEW RESEARCH CENTER. Science and Scientists Held in High Esteem Across Global Publics. Disponível em: https://www.pewresearch.org/science/2020/09/29/science-and-scientists-held-in-high-esteem-across-global-publics/. Acesso em 27. jun. 2021.

SILVA, M. R. Currículo, ensino médio e BNCC: um cenário de disputas. Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 9, n. 17, p. 367-379, jul./dez. 2015.

STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

TANDOC JR., E. C.; LIM, Z. W.; LING, R. Defining “Fake News”. Digital Journalism, 6:2, p. 137-153, 2018.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Conceptual Framework. In: ______. Information Disorder: toward an interdisciplinar framework for research and policy making. Council of Europe Report, DGI, 2017. p.20-48.

WE ARE SOCIAL. Global Digital Report 2019. Disponível em: https://wearesocial.com/digital- 2021. Acesso em 30 de jun. de 2021.

UNESCO. Alfabetização midiática e informacional (AMI). Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/communication-and-information/digital-transformation-and-innovation/media-and-information-literacy/. Acesso em: 29 jun. 2021.

ZAROCOSTAS, J. How to fight an infodemic. The Lancet, v. 395, n. 10225, 2020.

Published

2021-11-30

How to Cite

CIENCIA, Ana Cláudia Bertini. High Students’ Competences in Literacy Practices in the Information Disorder Context. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 54, p. 235–264, 2021. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n54p235-264. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/26661. Acesso em: 11 sep. 2025.