Cenas de leitura em Infância, de Graciliano Ramos
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p114-124Keywords:
Cena de leitura, Infância, LiteraturaAbstract
This essay aims to analyze two reading scenes from the autobiographical novel Infância by Graciliano Ramos (1977) in which the reading and the relation between the protagonist narrator and the act of reading is emphasize. Based on the reading perspectives of authors such as Michèle Petit (2009), Regina Zilberman and Marisa Lajolo (1988), the conclusions about the analysis of the reading scenes in Infância point to a social valuation of the act of reading, but also to the presence of conservative didactic materials and teaching methodologies present for a long time in the school scene of our country. It was possible to identify in the character's experience what Roland Barthes (2004) calls the pleasure of reading, and verifying the presence of reading as a space for the subject to inhabit. The conclusion, therefore, is that reading scenes, both in and out of literature, are materials capable of provoking deep reflections on the act of reading and on the subjects' relationship with reading and also with writing.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Da leitura. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BORBA, Francisco S (org.). Dicionário Unesp do Português Contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.
BORGES, Jorge Luis. Ficções. Tradução de Carlos Nejar. 2 ed. Porto Alegre: Editora Globo, 1970.
CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: Práticas da leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2011. pp. 77-105.
MANGUEL, Alberto. Notas para a definição do leitor ideal. Tradução de Rubua Goldoni e Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2020.
MOLLOY, Silvia. Vale o escrito: a escrita autobiográfica na América hispânica. Tradução de Antônio Carlos Santos. Chapecó, SC: Argos, 2003.
OZ, Amós. E a história começa. Tradução de Adriana Lisboa com colaboração de Rivka Elyaoglu (hebraico); Raquel Abi-Sâmara (alemão) e Susana Fuentes (russo). Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.
PESSOA, Fernando. Obra poética. Organização, introdução e notas de Maria Aliete Galhoz. 3 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.
PETIT, Michèle. A arte de ler: ou como resistir a adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Editora 34, 2009.
RAMOS, Graciliano. Infância. 12. ed. Rio de Janeiro: Record, 1977.
ZILBERMAN, Regina; LAJOLO, Marisa. Um Brasil para crianças: para conhecer a literatura infantil brasileira: histórias, autores e textos. São Paulo: Global, 1988.
ZILBERMAN, Regina. O papel da literatura na escola. In: Via Atlântica. n.14. dez/2008. Disponível em https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/50376/54486. Acesso em: 20 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.