Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos

Authors

  • Débora Ventura Klayn Nascimento Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p43-54

Keywords:

Reading. Cognition. Literacies., Reading, Cognition, Literacies

Abstract

This article seeks to combine studies of cognitive sciences and literacies, with a view to discussing the concept of reading and its practice in the school environment. For this, it starts from the field of cognitive sciences postulations, such as the notion of conceptual integration, relating it to processes inherent to the act of reading: activation of prior knowledge, merging, integration, production of inferences, among other actions. Subsequently, the discussions advance to the contributions of studies on literacies and observations arising from the enunciative-discursive theories of languages. In this sense, the article discuss autonomous and ideological views of literacies, investigating their implications for school reading practices. In the course of the sections, the theoretical contributions of each field of knowledge are associated with discussions and examples on the practice of reading in teaching materials and official documents of Portuguese language teaching in Brazil. The final considerations of the article reveal the importance of articulating concepts from different fields of knowledge in the search for a contribution to the rethinking of school reading practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLEGATE, M. D.; QUINN, K. B.; APPLEGATE, A. J. Levels of thinking required by comprehension questions in informal reading inventories. The Reading Teacher, Newark, NJ, v. 56, n. 2, p. 174-180, 2002.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, [1953] 2016.

BONINI. A. A construção da autoria nas atividades de leitura, escrita e oralidade no livro didático para o ensino médio. In: SILVA, S.B.B. & PEREIRA, J.N. (Orgs.) Língua Portuguesa e Literatura no Livro Didático: desafios e perspectivas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

BRASIL, SEB/MEC. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília, DF, SEB/MEC, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 1999.

BRASIL, Secretaria de Educação. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental – língua portuguesa. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BUTLER, J. Quadros de guerra: quando uma vida é passível de luto? Tradução Sérgio Tadeu de Niemeyer Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009.

FAUCONNIER, G. Mental spaces. Cambridge: University Press, 1985.

FAUCONNIER, G; TURNER, M. Blending as a central process of grammar. In: GOLDBERG, Adele. (Org.). Conceptual structure, discourse and language. Stanford: CSLI, 1996. p. 113-130.

FAUCONNIER, G; TURNER, M. The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books, 2002.

FIORIN, J.L. Leitura e dialogismo. In: ZILBERMAN, R. & ROSING, T..N.K. (orgs) Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 60ª ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, [1968] 2016.

FULGÊNCIO, L.; LIBERATO, Y. Como facilitar a leitura. São Paulo: Contexto, 2001.

GERHARDT, A. F. L. M. Integração conceptual, formação de conceitos e aprendizado. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, 2010. pp. 247-263.

JURADO, S. e ROJO, R. A leitura no ensino médio: o que dizem os documentos oficiais e o que se faz? In: BUNZEN, C. e MENDONÇA, M. (Orgs.) Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura.15ª ed. Campinas, SP: Pontes, 2013.

LAKOFF, G. Don’t think of an elephant! White River Junction, VT: Chelsea Green Publishers, 2004.

LAVE, J. The practice of learning. In: CHAIKLIN, S; LAVE, J. (Eds.). Understanding practice: perspectives on actitivy and context. Cambridge: University Press, 1996.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão ou copiação? A propósito dos exercícios de leitura nos manuais de ensino de língua. Em aberto, Brasília, DF, ano 16, n. 69, p. 64-82, jan./mar. 1996.

NASCIMENTO, D.V.K. Livro didático e leitura literária nos anos finais do ensino fundamental. Rev. Bras. Linguíst. Apl., v. 19, n. 1, p. 119-145, 2019.

SALOMÃO, M.M.M. Razão, realismo e verdade: o que nos ensina o estudo sociocognitivo da referência. Cad. Est. Ling., Campinas, (44):71-84, Jan./Jun. 2003.

SILVA, S.B.B. & PEREIRA, J.N. O livro didático de língua portuguesa e a formação do jovem brasileiro. In: SILVA, S.B.B. & PEREIRA, J.N. (Orgs.) Língua Portuguesa e Literatura no Livro Didático: desafios e perspectivas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

SOARES, M. Linguagem e escola: uma perspectiva social.18 ed. São Paulo: Contexto, [1986], 2017.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed.; 4. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, [1998], 2017.

STREET, B..V. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno – 1 ed. – São Paulo: Parábola Editorial, [1995] 2014.

Published

2022-11-18

How to Cite

NASCIMENTO, Débora Ventura Klayn. Conceitos em leitura: contribuições das ciências cognitivas e dos estudos em letramentos. Scripta, Belo Horizonte, v. 26, n. 56, p. 43–54, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p43-54. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/28127. Acesso em: 10 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático: Leituras, releituras e desleituras