Subversion to the Tradition of Literatura de Cordel: a look at the black female protagonism in Jarid Arraes’s cordéis

Authors

  • Rayssa Duarte Marques Cabral UNEMAT
  • Lisiane Oliveira e Lima Luiz
  • Gisele Meire Tita Nazário da Silva

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p155-167

Keywords:

Descolonização, Literatura afro-brasileira, História, Literatura de cordel, Mulheres negras

Abstract

ABSTRACT

In this research, we will analyze three cordéis from the book Heroínas Negras Brasileiras: em 15 cordéis, by the writer Jarid Arraes, a work that presents an approach in which black and female protagonism is highlighted. The main objective of this article is to demonstrate, through Jarid's cordéis, the subversion in Literatura de Cordel, breaking with sexist and racist traditions, both in terms of authorship, since it is a black female cordelista, and in terms of the theme itself, that places black women in a leading role. In this sense, the cordelist announces a literary production that points to the need to establish another logic, another thought, for the prevailing power relations in Brazilian society. Her work escapes from the traditional narratives disseminated about African / Afro-Brazilian people, as it subverts the stereotype of captive, subalternized, invisible and eroticized by presenting multiple stories of black women who had relevant roles in varied areas. This is a bibliographic research, based on theoretical foundations of the following authors: Adichie (2009), Evaristo (2020), Maxado (2011), Ribeiro (2017; 2019), hooks (2019), among others. We intend to collaborate with new reflections on the cordel produced by black women in contemporary times and, thus, take them from the margins to the center of discussions, so that they can be read, heard and studied in spaces that usually create resistance to that right.

KEYWORDS: Decolonization. Afro-Brazilian Literature. History. Literature de Cordel. Black women.



Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia Brasileira de Literatura de Cordel. Cadeiras. Disponível em: http://www.ablc.com.br/a-ablc/cadeiras/. Acesso em 19 out. 2021.

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. 1 vídeo (19min16s). O perigo de uma história única. Publicado pelo canal TED, 2009. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg. Acesso em: 20 out. 2021.

ARRAES, Jarid. Heroínas negras brasileiras: em 15 cordéis. São Paulo: Pólen, 2017.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 10 out. 2021.

CARVALHO, Jéssica Catharine Barbosa de. Vozes que resistem: Úrsula e A Escrava, de Maria Firmina dos Reis. Revista Firminas, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 117-138, jan/jul, 2021.

Dia Internacional da Mulher Negra e Rainha Tereza de Benguela. Disponível em: https://sul21.com.br/opiniao/2019/07/dia-internacional-da-mulher-negra-e-rainha-tereza-de-benguela-por-michele-correa/. Acesso em: 09 set. 2021.

EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima, ROSADO, Isabella (Orgs.). Escrevivência: a escrita de nós - reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020.

FARIAS JÚNIOR, Emmanuel de Almeida. Negros do Guaporé: o sistema escravista e as territorialidades específicas. RURIS (Campinas, Online), 5(2). Recuperado de https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/ruris/article/view/1467.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

hooks, bell. Intelectuais Negras. Tradução de Marcos Santarrita. Revista Estudos Feministas, v.3, n.2, 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16465/15035 acesso em 06 de out. 2021.

HOOKS, bell. Eguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Tradução de Cátia Bocaiúva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.

HAURÉLIO, Marco. Breve história da literatura de cordel. 2. ed. São Paulo: Claridade, 2016.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2014.

LUGARINHO, Mário César. Cânone e crítica: superações. Cadernos de Literatura Comparada. São Paulo, n. 43, p. 255-267, dez./2020. DOI: http:/dx.doi.org/10.21747/21832242/litcomp43a15. Disponível em: https://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/709/733. Acesso em: 11 jul. 2021.

MAXADO, Franklin. O que é cordel na literatura popular. Mossoró: Queima-Bucha, 2011.

Ministério da Cultura, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan), Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular ( CNFCP). Literatura de Cordel Dossiê de Registro. Brasília: 2018. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossie_Descritivo(1).pdf. Acesso em: 14 dez. 2021.

NASCIMENTO, Gizêlda Melo do. Poéticas Afro-femininas. In: CORREA, Regina Helena Machado Aquino (org.). Nem fruta nem flor. Londrina: Edições Humanidades, 2006. p. 73-90.

RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala. Belo Horizonte: Letramento; Justificando, 2017.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Bolsonaro. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.

Published

2022-11-18

How to Cite

CABRAL, Rayssa Duarte Marques; LUIZ, Lisiane Oliveira e Lima; SILVA, Gisele Meire Tita Nazário da. Subversion to the Tradition of Literatura de Cordel: a look at the black female protagonism in Jarid Arraes’s cordéis. Scripta, Belo Horizonte, v. 26, n. 56, p. 155–167, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p155-167. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/28242. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Cenas de Leituras, desleituras, releituras literárias