"Being a teacher of portuguese" in PRP:
concurrent discourses to the constitution of teaching identities
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n60p467-497Keywords:
teacher training, discourses, PRP, identity(s)Abstract
This cut of the thesis research proposes to present which previous discourses contribute to the construction of the teaching identities of two undergraduates in Letras-Português, inserted in the Pedagogical Residency Program, taking as reference the first structured questionnaire applied at the beginning of the research. Situated in the scope of Discourse Linguistics, this Case Study is qualitative-interpretativist in nature. As sustaining voices of this work are, for example, Saviani (2005; 2009), Tardif (2014), Bauman (2005), Charaudeau and Maingueneau (2008), Hall (2014; 2019) and Foucault (2014). We identify, from the discursive weaving traced, that the identities of students and pedagogical residents are still being (re)constructed slowly, with primacy for static identities in detriment of identities in movement, even though these subjects are immersed in a Program that presents itself as innovative in its practical-reflective proposal.
Downloads
References
APPIAH, Kwane Anthony. Identidade como problema. In.: SALLUM JR., Brasílio [et al] orgs. Identidades. São Paulo: Editora da USP, 2018.
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. “Nova” Política Nacional de Formação de Professores com residência pedagógica: para onde caminha o estágio supervisionado? Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, v. 24, n. 52, p. 253-273, set./dez. 2019.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. 4.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2003.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
BRANDÃO, Helena Hathsue Nagamine. Introdução à Análise do Discurso. 3.ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.
BRASIL. Portaria Gab. nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa Residência Pedagógica. Disponível em: 28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf (www.gov.br). Acesso em: 10, abr., 2022.
CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves. As perspectivas etnográfica e discursiva no ensino da escrita: o exemplo de textos de pré-universitários. Revista da ABRALIN, v. 10, n. 4, 31 dez. 2011.
FARIA, Juliana Batista. O naufrágio, o baile e a narrativa de uma pesquisa: experiências de formação de sujeitos em imersão docente. 2018. Tese. (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 5ª edição. Ed. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2010.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Editora Loyola, 2014.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
FREIRE. Relato. Maceió (Alagoas), 27 junho. 2021.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In. SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomás Tadeu da Silva, Guaraciara Lopes Louro. 12.ed. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2019.
INSTITUTO FEDERAL DE ALAGOAS. Projeto Institucional do Programa Residência Pedagógica do Curso de Licenciatura em Letras. 2020.
INSTITUTO FEDERAL DE ALAGOAS. Subprojeto de Língua Portuguesa. Programa Residência Pedagógica. 2020.
KAUFMANN, Jean-Claude. A invenção de si: uma teoria da identidade. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.
KLEIMAN, Angela Bustos. Processos identitários na formação profissional. O professor como agente de letramento. In: BOCH, Françoise; CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves Ensino de língua: representação e letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2006. p. 75-92.
MARIA JOSÉ. Relato. Maceió (Alagoas), 27 junho. 2021.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Identidades Fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.
NÓVOA, António. As Organizações Escolares em Análise. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 6. ed. Campinas, SP: Pontes, 2005.
PEREIRA, David Christian de Oliveira. O ensino-aprendizagem de gramática sob a ótica discente: um estudo de caso. Novas Edições Acadêmicas: Ilhas Maurício, 2018.
PIETRI, Émerson de; RODRIGUES, Lívia de Araújo Donnini; SANCHEZ, Hugo Santiago. A construção da identidade profissional de professores de língua portuguesa em formação inicial. Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. 1-23, 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, USP, v. 1. n. 1, p.72-89, jul/dez.1996.
RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. As representações como processo de significação do (futuro) professor de Língua Portuguesa. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 15, n. 28, p. 225-244. 2011.
RIBEIRO, Pollyanne Bicalho. O (futuro) professor de LP: múltiplos olhares, novos sentidos. ESTUDOS LINGUÍSTICOS, São Paulo, 42 (2): p. 824-837, maio-ago. 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
VOLÓCHINOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.