Linguistic competence and its contributions to inclusive education towards the Specific Terminality
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p209-236Keywords:
Competência linguística, Terminalidade Específica, Inclusão escolar, Pessoa com DeficiênciaAbstract
This article is the result of work carried out at the Nucleus for Assistance to People with Specific Needs (NAPNEE) on campus of the Federal Institute and aimed to understand the language skills of a student with severe intellectual disability, in the 3rd year of integrated technical high school. For three months, the student participated in tests and specific tasks of the Portuguese Language discipline, the team sought to detail the student's language skills, understanding that linguistic aspects are inserted in a mental module that Chomsky (1957) calls Syntax. Thus, the text presents a part of the description of the observed skills and competences and this dense description will collaborate in the construction of its Specific Terminality, since this certification will be useful for future paths. School development equivalent to classmates in the last year of high school was not expected, not even literacy or beginning of the speech, but assistance to other professionals and institutions in which she will participate at the end of basic education, since these organizations will be able to from the information contained in the Specific Terminality for future referrals in the area of language.
Downloads
References
BORGES NETO, José. Ensaios de Filosofia da Linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Nota técnica nº 59/2021CGPF/DEE/SEMESP/DEE/SEMESP/SEMESP. Brasília, DF,2021. Interessado: Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG, Processo sei nº 23000.021163/2021-64, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CBE Nº 2/2013. Consulta sobre possibilidade de aplicação de “terminalidade específica” nos cursos técnicos integrados ao Ensino Médio. Brasília, DF, 2013. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=12517-pceb002-13-pdf&category_slug=fevereiro-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 de setembro de 2022.
BRASIL. Parecer CNE/CBE Nº 11/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10804-pceb011-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 de setembro de 2022.
CHOMSKY, Noam. The minimalist program. Cambridge: MIT Press, 1995.
CHOMSKY, Noam. Syntactic Structures. The Hague, Netherlands: Mouton Publishers, 1957.
HAUSER, Marc D.; CHOMSKY, Noam; FITCH, W. Tecumseh. The Faculty of Language: What is it, Who has it, and How did it envolve?. SCIENCE , New York, v. 298, p. 1569-1579, nov. 2002.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS GERAIS. Instrução Normativa Nº 10 / 2020. Institui os procedimentos de identificação, acompanhamento e certificação de estudantes com necessidades educacionais específicas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais- IFMG. Belo Horizonte- MG, 2020. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/portal/ensino/InstruoNormativan102020.pdf . Acesso em: 15 de junho de 2022.
OLIVEIRA, Wanessa Moreira e CARVALHO. Cristina Maria de. Terminalidade Específica nos Institutos Federais: um panorama. Rio de Janeiro, RJ, 2020. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/buscador-primo.html /http://dx.doi.org/10.5902/1984686X48006. Acesso em: 15 junho de 2022.
PACHRCO, Eliezer (org.). Institutos Federais: uma revolução na Educação profissional e Tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.
PERTILE, Eliane Brunetto e MORI, Nerli Nonato Ribeiro. Institutos Federais de Educação: As discussões sobre a Terminalidade Específica e a necessidade do Atendimento Educacional Especializado. 2018. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/buscador-primo.html/ https://doi.org/10.4025/tpe.v21i1.45228. Acesso em: 19 de junho de 2022.
XAVIER, Gláucia do Carmo. O Aspecto Verbal sob a ótica da Teoria Gerativa. Curitiba: CRV, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.