Linguistic competence and its contributions to inclusive education towards the Specific Terminality

Authors

  • Gláucia do Carmo Instituto Federal de Minas Gerais
  • Christiane Miranda de Abreu IFMG
  • Juliana Cristina Meira Lino IFMG

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p209-236

Keywords:

Competência linguística, Terminalidade Específica, Inclusão escolar, Pessoa com Deficiência

Abstract

This article is the result of work carried out at the Nucleus for Assistance to People with Specific Needs (NAPNEE) on  campus of the Federal Institute and aimed to understand the language skills of a student with severe intellectual disability, in the 3rd year of integrated technical high school. For three months, the student participated in tests and specific tasks of the Portuguese Language discipline, the team sought to detail the student's language skills, understanding that linguistic aspects are inserted in a mental module that Chomsky (1957) calls Syntax. Thus, the text presents a part of the description of the observed skills and competences and this dense description will collaborate in the construction of its Specific Terminality, since this certification will be useful for future paths. School development equivalent to classmates in the last year of high school was not expected, not even literacy or beginning of the speech, but assistance to other professionals and institutions in which she will participate at the end of basic education, since these organizations will be able to from the information contained in the Specific Terminality for future referrals in the area of ​​language.

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Author Biographies

Gláucia do Carmo, Instituto Federal de Minas Gerais

Estágio de pós-doutorado pela UFF no laboratório de Psicolinguística. Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela PUC-MG. Mestrado em Educação pela PUC-MG. Duas especializações:  Psicopedagogia Clínica e Psicopedagogia Institucional. Profesosra de Lingua Portuguesa e Literatura,do IFMG (Instituto Federal de MInas Gerais), com dedicação exclusiva. Líder do grupo de pesquisa GEPET(Grupo de estudos e pesquisas em Educação Profissional e Tecnológica). Coordenadora adjunta do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Coordenadora de Pesqusia e Inovação do IFMG- Campus Ribeirão das Neves.  Seus estudos atuais abordam os temas: aspecto verbal, Teoria Gerativa, Educação Profissional e Tecnológica.

Christiane Miranda de Abreu, IFMG

Instituto Federal de Minas Gerais(IFMG). Técnica em Assuntos Educacionais. Especialista. ORCID:https://orcid.org/0009-0007-2005-4291.

Juliana Cristina Meira Lino, IFMG

Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). Professora do fundamental l em Educação Inclusiva. Pedagoga e pós graduada. ORCID: https://orcid.org/0009-0000-1728-6613.

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Published

2023-06-27

How to Cite

GLÁUCIA DO CARMO; ABREU, Christiane Miranda de; LINO, Juliana Cristina Meira. Linguistic competence and its contributions to inclusive education towards the Specific Terminality. Scripta, Belo Horizonte, v. 27, n. 59, p. 209–236, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2023v27n59p209-236. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/30071. Acesso em: 10 sep. 2025.

Issue

Section

Parte I. Ensino de leitura e escrita: contribuições e desafios na formação de pr