Reflections and Proposals on Portuguese as a Welcoming Language ‘for’ and ‘with’ international migrant children in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n60p219-248Keywords:
sequência didática, contação de história, educação linguísticaAbstract
In Brazil, the influx of migrants has increased in recent years, leading to an even more diverse and multicultural society. As a result, there is a growing need for language teaching for international migrant children who may not have prior knowledge of Portuguese. In this context, Portuguese can be seen as a Welcoming Language (PWL), one that can provide migrant children with access to education, citizenship, and other opportunities. However, teaching and learning PWL also presents challenges which include the lack of resources and trained educators, as well as the need to take into account the diverse linguistic and cultural backgrounds of those children. Taking this scenario into consideration, the goal of this paper is to reflect on the teaching and learning of PWL ‘for’ and ‘with’ international migrant children in Brazil. We aim to provide insights into the challenges and opportunities associated with this process, as well as to offer some reflections and suggestions.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998a.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998b.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
CAMERON, L. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge University Press, 2001.
CÁTEDRA SÉRGIO VIEIRA DE MELO. Annual Report 2022. UNHCR; ACNUR: Agência da ONU para Refugiados. Available at: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2022/09/De-Mello-Chairs-Annual-Report-2022.pdf. Access on 27 Apr. 2023.
DOLZ, J. (Orgs.) Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 41-70.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHENEUWLY, B. Sequência Didática para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHENEUWLY, B. e DOLZ, J. (Orgs.) Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.
DOLZ, J.; PASQUIER, A.; BRONCKART, J. P. L’acquisition des discours: émergence d’une compétence ou apprentissage de capacités langagières? Études de Linguistique Appliquée, n. 102, p. 23-37, 1993. Available at https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37333. Access on 27 Apr. 2023.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência francófona. In: SCHENEUWLY, B. e
FERREIRA, L., C.; PERNA, C.; GUALDA, R.; LEURQUIN, E. V. L. F. Língua de acolhimento: experiências no Brasil e no mundo. Belo Horizonte: Mosaico Produção Editorial, 2019.
FERREIRA, O. H.; TONELLI, J. R. A. (2020). Ampliando horizontes: ensino de inglês para crianças com transtorno do espectro autista. Revista Desenredo, n. 16, v. 3. Available at: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/11449. Access on 27 Apr. 2023.
GARCIA-AZKOAGA, M. G.; ZABALA, J. Multilingüismo e interacción en la escuela. Perspectivas para el análisis de la dimensión comunicativa de la lengua. In: GARCÍA-AZKOAGA, I. M.; ITZIAR, I. (Eds.). Para una ingeniería didáctica de la educación plurilingüe. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco, 2015. p. 61-78.
HANG-COLEMAN, M.; HANG, B.; PERREIRA-FOYLE, R.; SCHMITT, A. Global Social Justice Perspective in the Superdiverse Classroom. In: LOTHERINGTON, H.; PAIGE, C. (Orgs.) Teaching Young Learners in a Superdiverse World: Multimodal Approaches and Perspectives. New York: Routledge, 2018, p. 77-99.
KAWACHI-FURLAN, C. J.; ROSA, M. M. Mitologia do ensino- aprendizagem de inglês para crianças. Revista Estudos em Letras, Cassilândia, v. 1, n. 1, jul. – dez, p. 21- 34, 2020. Available at: https://periodicosonline.uems.br/index.php/estudosletras/article/view/5940. Access on 27 Apr. 2023.
LOPEZ, A. P. de A. Portuguese as a Welcoming Language for forcibly displaced immigrants in Brazil: some principles for teaching in light of Interculturality. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, n. 2, p. 389-416, 2018. Available at: https://www.scielo.br/j/rbla/a/7ZgjSBjFBnZDw3HCDkYdP9F/?lang=en#. Access on 27 Apr. 2023.
MAGIOLO, G. M. Sequência didática do gênero história infantil: educação linguística em língua inglesa na infância e sensibilização às diferenças. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
MALTA, L. S. Além do que se vê: educação crítica e letramentos, formação de professores e prática docente no ensino de inglês para crianças de 2 a 5 anos. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
McCAFFREY, M. (2015). Book Review: The Name Jar, Yangsook Choi. WOW Review. Available at: https://repository.arizona.edu/bitstream/handle/10150/658379/WOW-Review-Vol_VII-Issue-4-18_19_w.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Access on 27 Apr. 2023.
RAO, I. A. Sequência didática do gênero poesia: diálogos com multimodalidade e educação linguística em língua inglesa com crianças. 2023. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
RIBEIRO, S. B. C. Acolhimento intercultural e ensino de português como língua adicional nas escolas municipais de Foz do Iguaçu. Domínios de Lingu@gem, v. 12, n. 2, p. 940-973, 2018. Available at: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40327. Access on 27 Apr. 2023.
SECCATO, M. G.; TONELLI, J. R. A.; SELBACH, H. V. A panorama of the teaching of additional languages to children in Brazil. Revista Letra Magna, v. 18, n. 29, p. 34-46, 2022. Available at: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/magna/article/view/2051/1261. Access on 27 Apr. 2023.
SELBACH, H. V. Do ideal ao possível: The Crazy Car Story – Um relato interpretativo de um projeto em língua inglesa na Educação Infantil. 2014. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
TONELLI, J. R. A. Histórias Infantis no ensino da Língua Inglesa para crianças. 2005. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) — Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
TONELLI, J. R. A.; CORDEIRO, G. S. Refletir sobre as línguas para aprendê-las: uma perspectiva de ensino-aprendizagem de inglês por meio de um gênero textual para (na) educação infantil. Moara, n. 42, p. 45-63, jul./dez. 2014.
Available at: https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/2055/2390. Access on 27 Apr. 2023.
TONELLI, J. R. A.; KAWACHI-FURLAN, C. J. Perspectivas de professoras de inglês para crianças: (re)planejar, (re)pensar e (trans) formar durante a pandemia (Covid-19). Signo, v. 46, n. 85, p. 83-96. 2021. Available at: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/15654. Access on 27 Apr. 2023.
ZAMBRANO, C. E. G. Acolhimento no ar: comunicação popular de/para migrantes venezuelanos em Roraima. Horizontes de Linguística Aplicada, ano 21, n. 2, p. AG10, 2022. Available at: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/42665/35561. Access on 27 Apr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.