Multimodal analysis of the book “Vozes no Parque”:

when verbal and visual text come together to construct meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n61p416-445

Keywords:

children’s literature, multimodality, Visual Design Grammar, teaching

Abstract

The mediated society is not limited, however, to books full of verbal text whose gaps must be filled exclusively by imagination. They are multissemiotic and bring with them many messages, especially the illustrated books of children’s literature. This article is an excerpt from a master’s thesis and has the general objective of making a multimodal analysis based on the theory of Kress and van Leeuwen (2006) with the purpose of exploring multimodal resources present in the book Vozes no parque, by Anthony Browne. As specific objectives, we intend to apply the Grammar of Visual Design (GVD) of Kress and van Leeuwen (2006) to the study of images in children’s books and to identify recurrences regarding the semiotic resources present in the images. Our proposal was to work with the GVD through a qualitative research, multimodal analysis, analyzing the selected works. To reach our objectives this proposal, this research permeates the theoretical concepts as children’s literature, multiliteracies and multimodality. With the result of this work, we demonstrate how the images act in the composition of children’s stories and how the author-illustrator make your use tied to the purpose and theme of each work. From the application of the GVD, we concluded that verbal and visual text work together. The image acts as complements and extrapolations to the verbal text so that it is impossible to say that one precedes the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Michelotti, Universidade Franciscana

Mestre em Ensino de Humanidades e Linguagens (UFN), Especialista em Tecnologias da Informação e Comunicação aplicadas à Educação (TICs) e MBA Gestão Empresarial (AMF). É graduada em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), com conclusão em Janeiro de 2014. Atualmente é professora coordenadora do Projeto de Extensão "Núcleo de Excelência em Linguagem", vinculado à Antonio Meneghetti Faculdade (AMF). Atua como professora e coordenadora de Projetos Culturais e Educacionais junto a Fundação Antonio Meneghetti, e atua como professora universitárias, ministrando as disciplinas de Língua Portuguesa e Linguagem Jurídica; Oficina de Português e Português Empresarial, nos cursos Bacharelados em Direito, Ciências Contábeis e Administração.

Graziela Frainer Knoll , Universidade Franciscana

Doutora em Letras, Estudos Linguísticos, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Letras, Estudos Linguísticos (UFSM), Especialista em TICs Aplicadas à Educação (UFSM). Possui graduação em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Santa Maria (2003) e graduação em Letras - Português e Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria (2017). É professora Adjunta da Universidade Franciscana. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2020.

BROWNW, Anthony. Vozes no Parque. 1ª edição. São Paulo: Pequena Zahar, 2014.
COSTA, Marta Morais. Literatura Infantil. 2008. Disponível em: https://docero.com.br/doc/nnvcsvv. Acesso em: 20 set. 2020.
DOMINGOS, Ana Cláudia Munari; KLAUCK, Ana Paula; MASTROBERTI, PAULA. Multimodalidade textual e formação do hiperleitor. In: FLORES, Onici Claro; GABRIEL, Rosângela (Orgs.). O que precisamos saber sobre a aprendizagem da leitura: contribuições interdisciplinares. Santa Maria: Ed. UFSM, 2017.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura Infantil brasileira: história e histórias. 6 ed. São Paulo: Editora Ática, 2007.
RAMOS, Flavia Brocchetto; NUNES, Marília Forgiarini. Ler literatura também é ler imagem? In: FLORES, Onici Claro; GABRIEL, Rosângela (Orgs.). O que precisamos saber sobre a aprendizagem da leitura. Santa Maria: Editora UFSM, 2017. p. 109 - 122.
ROJO, Roxane. Texto multimodal. In UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS. Glossário Ceale. 2014. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/ Acesso em: 19 jun. 2021.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na Escola. 11. ed. São Paulo: Global, 2003.

Published

2023-12-31

How to Cite

MICHELOTTI, Patricia; KNOLL , Graziela Frainer. Multimodal analysis of the book “Vozes no Parque”:: when verbal and visual text come together to construct meanings. Scripta, Belo Horizonte, v. 27, n. 61, p. 416–445, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2023v27n61p416-445. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/31106. Acesso em: 10 sep. 2025.