The Contemporary Gothic:

Backwards Motherhood In The Shortstory “Conservas”, By Samanta Schweblin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n61p188-216

Keywords:

contemporary gothic literature, patriarchy, Samantha Schweblin

Abstract

This article focuses in a critical-analytical reading regarding the female writing in the narrative “Conservas” (2022), by Samanta Schweblin, linking it to the gothic literature written in the 21st century. It can be seen currently that gothic narratives or the ones that preserve remains of gothic features no longer employ traditional elements such as specters, terrifying and decadent scenery, terror, blood and alike. However, something characteristic of the gothic poetry seems to be kept: the anguish. In “Conservas” the anguish occurs due to a questioning that imbues the life of many women: the refusal of motherhood. The 21st century sees certain female achievements met, although some misfortunes remain, as debated in this work. The results should point out to the importance of horror narratives in order to foment our questions, as well as the female insertion in a society that keeps the conflicts of its patriarchal past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabianna Simão Bellizzi Carneiro, Universidade Federal de Catalão

Universidade Federal de Catalão (IEL/UFCAT-GO). Docente Adjunta do Instituto de Estudos da Linguagem. Pós-Doutoranda em Estudos Literários (Universidade Federal de Uberlândia, 2023-2024), sob supervisão da Profa. Marisa Martins Gama-Khalil. Pesquisadora do Grupo: Estudos do Gótico (CNPq) e Pesquisadora do GT da Anpoll Vertentes do Insólito Ficcional. 

Marisa Martins Gama-Khalil, Universidade Federal de Uberlândia

Universidade Federal de Uberlândia (UFU-MG). Professora titular aposentada. Pós-doutora pela Universidade de Coimbra (2014). Pesquisadora Produtividade em pesquisa do CNPq. Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários de Tangará da Serra/UNEMAT. Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Letras da UNIR. Líder do GT da ANPOLL Vertentes do Insólito Ficcional. Líder do Grupo de Pesquisas em Espacialidades Artísticas. Investigadora do Centro de Literatura Portuguesa da Universidade de Coimbra.

References

ARGENTINA. Ley nº 27.610 de 15 de Enero de 2021. La presente ley tiene por objeto regular el

acceso a la interrupción voluntaria del embarazo y a la atención post aborto. Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, 15 enero 2021. Disponível em: https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/239807/20210115. Acesso em: 22 abr. 2024.

BADINTER, Elisabeth. Um Amor conquistado: o mito do amor materno. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Tradução de Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1987.

BETIM, Felipe. O lento caminho das latino-americanas rumo à igualdade. El País, Madri, 05 dic. 2014. Internacional. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2014/12/04/internacional/1417722300_905578.html. Acesso em: 06 jun. 2023.

BRUHM, Steve. The contemporary Gothic: why we need it. In: HOGLE, Jerrold E. The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. p. 259-276.

CAUSO, Roberto de Sousa. Introdução: intersecções na ficção científica brasileira. In: CAUSO, Roberto de Sousa (ed.). Os melhores contos brasileiros de ficção científica: fronteiras. São Paulo: Devir, 2009. p. 11-24.

CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. Tradução de Luciana Eleonora de Freitas Calado Deplagne. In: BRANDÃO, Izabel; CAVALCANTI, Ildney; COSTA, Claudia de Lima; LIMA, Ana Cecília Acioli. Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Florianópolis: EDUFAL, 2017. p. 129-155.

CORSO, Diana L.; CORSO, Mário. A Psicanálise na Terra do Nunca: ensaios sobre a fantasia. Porto Alegre: Penso, 2011.

FOUCAULT, Michel. Outros Espaços. In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 411-422. (Ditos e escritos III).

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2002.

GARCIA, Flavio. “Na estepe”, de Samanta Schweblin: um exemplo de fantástico contemporâneo, na sequência do cânone consagrado por Cortázar. ALEA, Rio de Janeiro, v.18, n 1, p. 65-80, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/alea/a/PLj9LCd97H9qxTHZPy7HFJj/?lang=pt. Acesso em: 21 mai. 2023.

GREER, Germaine. A mulher inteira. Tradução de Alda Porto. Rio de Janeiro: Record, 2001.

ISER, Wolfang. A interação do texto com o leitor. In: JAUSS, Hans Robert et al. (org.). A literatura e o leitor: textos de Estética da Recepção. Tradução de Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. p. 17-132.

KARAM, Henriete; ESPÍNDOLA, Angela. O direito e literatura pelas margens: o novo boom latino-americano e a literatura dos silenciados. Revista Opinião Jurídica, Fortaleza, ano 18, n. 29, p. 221-242, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.unichristus.edu.br/opiniaojuridica/article/view/3158. Acesso em: 18 mai. 2023.

KRISTEVA, Julia. Pouvoirs de l’horreur: Essai sur l’abjection. Paris: Seuil, 1980.

KRISTEVA, Julia. Tales of love. Tradução inglesa de Leon Roudiez. New York: Columbia University Press, 1987.

MARCELO, Carlos. Samanta Schweblin: ‘O medo me fascina porque exige atenção absoluta’. Estado de Minas, Belo Horizonte, 24 jun. 2016. Pensar. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/pensar/2022/06/24/interna_pensar,1375522/samanta-schweblin-o-medo-me-fascina-porque-exige-atencao-absoluta.shtml. Acesso em: 06 jun. 2023.

MARTINS, Maria Cristina. (Re)escrituras: gênero e o revisionismo contemporâneo dos contos de fadas. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.

PAZ, Fábio Ramos. Psicodinâmica no gótico contemporâneo: psicopatologias em “O iluminado”, de Stephen King. 2019. Dissertação (Mestrado em Teoria Literária) –Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2019.

RAMA, Ángel. El Boom en perspectiva. La crítica de la cultura en América Latina. Tradução de Susana Kerschner. Biblioteca Ayacucho, p. 266-306, [2005]. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cdrom/rama/rama.pdf. Acesso em: 16 mai. 2023.

REYES, Xavier Aldana. The Contemporary Gothic. In: OXFORD RESEARCH ENCYCLOPEDIA OF LITERATURE. Oxford: Oxford University Press, 2018.

RICH, Adrienne. When we dead awaken: writing as re-vision. In: GILBERT, Sandra M; GUBAR, Susan (ed.). The Norton anthology of literature by women: the tradition in English. New York: W. W. Norton, 1985. p. 2044-2056.

ROAS, David. A ameaça do fantástico. Tradução de Julián Fuks. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

SCHWEBLIN, Samanta. Conservas. In: SCHWEBLIN, Samanta. Pássaros na boca e Sete casas vazias: contos reunidos. São Paulo: Fósforo, 2022. p. 142-149.

SHELLEY, Mary. Frankenstein ou o Prometeu Moderno. Tradução de Christian Schwartz. São Paulo: Penguin-Companhia, 2015.

SPOONER, Catherine. Contemporary Gothic. Londres: Reaktion Books, 2006.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2008.

VÁSQUEZ, Georgiane. Maternidade e Feminismo: notas sobre uma relação plural. Revista Trilhas da História, Três Lagoas, MS, v. 3, n. 6, p. 167-181, jan.-jun. 2014. Disponível em: https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/RevTH/article/view/472. Acesso em: 10 ago.

Published

2023-12-31

How to Cite

CARNEIRO, Fabianna Simão Bellizzi; GAMA-KHALIL, Marisa Martins. The Contemporary Gothic:: Backwards Motherhood In The Shortstory “Conservas”, By Samanta Schweblin. Scripta, Belo Horizonte, v. 27, n. 61, p. 188–216, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2023v27n61p188-216. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/31279. Acesso em: 21 oct. 2025.