Práticas de letramento acadêmico em um curso de Engenharia Têxtil: o caso dos relatórios e suas dimensões escondidas
Keywords:
Curso de engenharia, Práticas de letramento, Relatório, Dimensões escondidas.Abstract
O objetivo deste trabalho é caracterizar práticas de letramento acadêmico no curso de Engenharia Têxtil da Universidade do Minho, Portugal. Para responder a esse objetivo são identificadas as principais dimensões escondidas do gênero relatório em propostas que envolvem leitura e escrita. Em acréscimo, são analisados os modos como professores e alunos se posicionam, explícita ou implicitamente, diante dos trabalhos com o gênero relatório. Abordagens socioculturais relativas aos letramentos dão suporte à análise dos dados, os quais foram coletados no ano letivo de 2009/2010. Resultados indicam que o aprender fazendo e o aprender com base em modelos passados são os meios mais recorrentes na produção de relatórios. Possíveis discussões em torno das dimensões escondidas desse gênero revelam-se como recursos viáveis na mudança das relações de poder e de autoridade nesse curso.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 (1952‑1953/1979). p. 261-306.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOSHINOV, Valentin. N. A interação verbal. In: BAKHTIN, Mikhail; VOLOSHINOV, Valentin. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986. p. 110-127.
BARTON, David; HAMILTON, Mary. Literacy practices. In: BARTON, David; HAMILTON, Mary; IVANIC, Roz. Situated literacies: reading and writing in context. London/ New York: Routledge, 2000. p. 7-15.
BAZERMAN, Charles; PRIOR, Paul. Participating in emergent socio-literate worlds: genre, disciplinarity, interdisciplinarity. In: GREEN, Judith; BEACH, Richard (Eds.). Multidisciplinary perspectives on literacy research. Urbana IL: NCTE, 2005. p. 133-78.
CARVALHO, Gilcinei Teodoro. Academic literacy: how to write an investigation project. In: INTERNATIONAL CONFERENCE: UNIVERSITY LITERACIES –KNOWLEDGE, WRITING, DISCIPLINES. Lille, França. Proceedings… 2010. Disponível em: <http://evenements.univ-lille3.fr/litteracies-universitaires/cd/version_anglaise/3_4_0_authors_index.html>. Acesso em: 27 jul. 2011.
CASSANY, Daniel. Estrategias divulgativas. In: CASSANY, Daniel. Tras las líneas: sobre la lectura contemporânea. Barcelona: Editorial Anagrama, 2006. p. 261-280.
DIONÍSIO, Maria de Lourdes; FISCHER, Adriana. Letramento(s) no Ensino Superior: configurações em práticas de investigação. In: CONGRESSO IBÉRICO ENSINO SUPERIOR EM MUDANÇA: TENSÕES E POSSIBILIDADES. 2010. Actas… Braga: Universidade do Minho, CIEd, 2010. p. 289-300.
GEE, James Paul. Reading as situated language: a sociocognitive perspective. Journal of adolescent & adult literacy, v. 8, n. 44, p. 714-725, 2001.
GEE, James Paul. New people in new worlds: networks, the new capitalism and schools. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (Eds.). Multiliteracies. Literacy learning and design of social futures. London/New York: Routledge, 2000. p. 43-68.
GEE, James Paul. Social linguistics and literacies. Ideology in Discourses. 2. ed. London/Philadelphia: The Farmer Press, 1999.
GROSSMANN, Francis. Describing variation in scientific discourse: genres and disciplines. In: INTERNATIONAL CONFERENCE: UNIVERSITY LITERACIES – KNOWLEDGE, WRITING, DISCIPLINES, Lille, França. Proceedings… 2010. Disponível em: <http://evenements.univlille3.fr/litteraciesuniversitaires/cd/version_anglaise/3_4_0_authors_index.html>. Acesso em: 27 jul. 2011.
GÓRSKA, Weronika. What can students’ literacy practices teach us into writing development? In: INTERNATIONAL CONFERENCE: UNIVERSITY LITERACIES – KNOWLEDGE, WRITING, DISCIPLINES, Lille, França. Proceedings… 2010. Disponível em: <http://evenements.univlille3.fr/litteraciesuniversitaires/cd/version_anglaise/3_4_0_authors_index.html>. Acesso em: 27 jul. 2011.
HAMMERSLEY, Martyn. Ethnography: problems and prospects. Ethnography and education. v. 1, n.1, p. 3-14, 2006.
HENDERSON, Robyn; HIRST, Elizabeth. Reframing academic literacy: Reexamining a short course for “disadvantaged” tertiary students. English teaching: practice and critique. n. 6, v. 2, p. 25-38, 2006.
JACOBS, Cecilia. On being an insider on the outside: new spaces for integrating academic literacies. Teaching in higher education. v. 10, n. 4, p. 475-487, 2005.
LEA, Mary R.; STREET, Brian V. The academic literacies model: theory and applications. Theory into practice. v. 4, n. 45, p. 368-377, 2006.
LEA, Mary R.; STREET, Brian V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in higher education. v. 23, p. 157-172, 1998.
LILLIS, Theresa. Ethnography as method, methodology, and “deep theorizing”: closing the gap between text and context in academic writing research. Written communication. v. 3, n. 25, p. 353-388, 2008.
LILLIS, Theresa. Student writing as ‘academic literacies’: drawing on Bakhtin to move from critique to design. Language and education, v. 3, n. 17, p. 192-207, 2003.
PEREIRA, Maria Luísa Álvares; LOUREIRO, Maria José. Learning academic writing in Portugal: a case study in higher education. In: INTERNATIONAL CONFERENCE: UNIVERSITY LITERACIES – KNOWLEDGE, WRITING, DISCIPLINES, Lille, França. Proceedings… 2010. Disponível em: <http://evenements.univlille3.fr/litteraciesuniversitaires/cd/version_anglaise/3_4_0_authors_index.html>. Acesso em: 27 jul. 2011.
STREET, Brian V. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Tradução de Armando Silveiro e Adriana Fischer. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação – UFSC, Florianópolis, v. 8, n. 2, jul./dez. 2010a.
STREET, Brian V. The ‘academic literacies’ approach to writing support in universities. In: INTERNATIONAL CONFERENCE: UNIVERSITY LITERACIES – KNOWLEDGE, WRITING, DISCIPLINES, Lille, França. Proceedings….2010. Disponível em: <http://evenements.univlille3.fr/litteraciesuniversitaires/cd/version_anglaise/3_4_0_authors_index.html>. Acesso em: 27 jul. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.