Evidências de pesquisas em aquisição e perda da linguagem para a compreensão da relação linguagem e cognição
Keywords:
Linguagem, Cognição, Teoria Gerativa, Aquisição e perda da linguagem.Abstract
Este artigo visa dar um panorama sobre como pesquisas sobre a aquisição da linguagem por parte de crianças sem queixas de problemas de linguagem e por parte de crianças com déficit específico de linguagem (conhecidas também como crianças DEL) e pesquisas sobre afasia agramatical, associadas a estudos com o auxílio tecnológico, permitem um maior aprofundamento no estudo linguístico relacionado à sua base neural e procuram demonstrar particularidades na estrutura interna da gramática de um indivíduo normal. Este trabalho assenta-se no arcabouço da Teoria Gerativa, a qual dá aparato teórico e sustentação para procedimentos de pesquisas sobre os déficits. Aliam-se, a tal teoria, pesquisas sobre aquisição de linguagem, sobre os fenômenos ocorrentes no DEL e sobre a afasia agramatical, as quais fornecem, ao quadro teórico, dados empíricos necessários à agenda de investigação sobre o tema.
Downloads
References
BASTIAANSE, R. VAN ZONNEVELD, R. Sentence production with
verbs of alternating transitivity in agrammatic Broca’s aphasia. Journal o Neurolinguistics, v. 18, p. 57-66, 2005.
BORER, Hagit. Parametric syntax. Dordrecht: Foris Publications, 1984.
CHOMSKY, Noam. Lectures on government and binding. Dordrecht: Foris Publications, 1981.
CHOMSKY, Noam. O programa minimalista. Trad.: Eduardo Raposo. Lisboa: Editora Caminho, 1995.
FRANÇA, Aniela. A Interface Linguística-Neurociência da Linguagem. Anpoll 2006 – PUC-SP. Disponível em: <http://www.ufjf.br/anpoll/files/2010/10/Ainterface-Linguística-Neurociência-da-Linguagem.pdf>.
FRIEDMANN, N., GRODZINSKY, Y. Tense and agreement in agrammatic production: pruning the syntactic tree. brain and anguage. v. 56, p. 397-425, 1997.
FROMKIN, Victoria. Some thoughts about the brain/mind/language interface. Lingua, v. 100, p. 3-27, 1997.
GOPNIK, Myrna; CRAGO, Martha. Familial aggregation of a developmental language disorder. Cognition, v. 39, p. 1-50, 1991.
GUILFOYLLE, Eithne; NOONAN, Máire. Functional categories and language acquisition. Paper presented at the 13th annual Boston University Conference on Language Development. 1988.
GRODZINSKY, Y. Theoretical perspectives on language deficits. Cambridge: MIT Press, 1990.
HERMONT, Arabie Bezri. Tempo e aspecto no déficit específico de linguagem. Rio de Janeiro, 2005, 273 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Rio do Janeiro, Faculdade de Letras, Rio de Janeiro.
KANDEL, E. R., SCHWARTZ, J. H., JESSEL, T. M. Fundamentos da
Neurociência e do Comportamento. Rio de Janeiro: Editora Prentice-Hall do Brasil Ltda., 1997.
LAI, Cecilia. et al. A fork-head-domain gene is mutated in a severe speech and language disorder. Nature, v. 413, p. 519-523, 2001.
PINKER, Steven. Why the child holded the baby rabbit: a case study in language acquisition, (1995). In: GLEITMAN; LIBERMAN (ed). An invitation cognitive science: Language. Cambridge: MIT Press, 1995. p. 107-33.
PINKER, Steven. Words and rules: the ingredients of language. New York: Basic Books, 1999.
RADFORD, Andrew. Syntactic theory and the acquisition of English syntax: the nature of early child grammars of English. Oxford: Blackwell, 1990.
RADFORD, Andrew. The acquisition of the morphosyntax of finite verbs in english. In: MEISEL, Jurgen M. The acquisition of verb placement: functional categories and V2 phenomena in language acquisition. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1992. p.23-62.
RICE, Mabel L.; WEXLER, Kenneth. Specific language impairment as a period of extended optional infinitive. Journal of speech & hearing research, v.38, p. 850-864, Aug. 1995.
RIZZI, Luigi. Root infinitives as truncated structures in early grammars. 18th Annual Boston conference on language development, 1994.
ROSA, Maria Carlota. Introdução à (Bio)Linguística. São Paulo: Contexto, 2010.
VAN DER LELY. Domain-specific cognitive systems: insight from grammatical - SLI. Trends in cognitive sciences, London, v. 9. n. 2. Feb. 2005.
WEXLER, Kenneth. Very early parameter setting and the unique cheking constraint: a new explanation of the optional infinitive stage. Lingua, v. 106, p. 23-79, 1998.
YANG, Charles. D. Knowledge and learning in natural language. New York: Oxford University Press, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.