Reflections on plurilingualism and language education in the Brazilian Context

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n60p190-218

Palabras clave:

plurilingualism, language education, minority languages, german as an additional language

Resumen

The publication of the new Common National Curricular Base on December 22, 2017, stimulated several discussions within academia in the area of language education in additional languages regarding the change of the component "Modern Foreign Languages" in the Law of Directives and Bases of Education (LDB, 1996), which allowed states and cities to choose the additional language according to their specific contexts, to the curricular component "English Language" as the only additional language of compulsory teaching in Basic Education. Such discussions, in turn, encourage national movements such as Fica Espanhol (Stay Spanish) and Moveplu (Movement in Support of Multilingual Education). At the same time, we see the emergence and expansion of initiatives such as the bilingual schools project from the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro, offering the teaching of English, Spanish, French, and German in public schools in the city. Still, in favour of multilingualism, we also have 51 cities across the country that have achieved the co-officialization of several indigenous languages, in addition to German and Italian as immigration languages. Considering all the factors above, this article discusses ways for a linguistic education that may promote the maintenance and development of plurilingualism in Brazil. To this end, the text revisits the literature on multilingualism and language education in the country, bringing to discussion the concept of intercultural language education and the proposal implemented in Rio de Janeiro, with a more specific focus on the teaching-learning of German in municipal bilingual schools.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Roberta Cristina Sol Fernandes Stanke, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui Mestrado (2008) e Doutorado (2014) em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Desde 2008, é professora adjunta de Língua Alemã na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, é membro do corpo docente da pós-graduação lato sensu em "Ensino de Alemão como Língua Estrangeira" e atua na pós-graduação stricto sensu em Letras na área de Estudos de Língua. Atua principalmente nos seguintes ramos: formação de professores, ensino/aprendizagem de alemão como língua adicional/estrangeira, alemão para fins específicos, leitura em língua estrangeira, estratégias de aprendizagem, avaliação, motivação, cultura, inter- e transculturalidade.

Citas

ALTENHOFEN, Cléo V; BROCH, Ingrid Kuchenbecker. Fundamentos para uma “pedagogia do plurilinguismo” baseada no modelo de conscientização linguística (language awareness). In: BEHARES, Luis E. (Org.). V Encuentro Internacional de Investigadores de Políticas Linguísticas. Universidad de la República y Asociación de Universidades Grupo Montevideo: Montevideo, 2011. p. 15-24.
BRASIL. Lei no 4.024. Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 20 de dezembro de 1961. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Accessed on: apr. 10 2023.
_________. Lei no 5.692. Diretrizes e Bases para o ensino de 1o e 2o graus, 11 de agosto de 1971. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Accessed on: apr. 10 2023.
_________. Lei no 9.394. Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Accessed on: apr. 10 2023.
_________. Lei no 13.415, 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm#art2. Accessed on: apr. 10 2023.
_________. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017b.
_________. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BROCH, Ingrid Kuchenbecker. Ações de promoção da pluralidade linguística em contextos escolares. Tese (Doutorado). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Programa de Pós-Graduação em Letras, 2014. 268 p.
BROSSI, Giuliana; SILVA, Marise P.; FREITAS, Carla C. “We can’t stop playing”: peraltagens e esperanças na educação linguística na infância. Via Litterae [ISSN 2176-6800] • Anápolis • v. 12, n. 2 • p. 171-192 • jul./dez. 2020.

CARBONI, Florence, BUENAVIDES, Débora Luciene; BARILI, Camila; MELEU, Suélen Martins. O plurilinguismo na história do Brasil: considerações exploratórias. Organon, Porto Alegre, v. 32, n. 62, 2017.

CAVALCANTI, Marilda. Estudos sobre educação bilíngue e escolarização em contextos de minorias linguísticas no Brasil. D.E.L.T.A., Vol. 15, N.º ESPECIAL, p.385-417, 1999.

FREITAS, Carla; KAWACHI-FURLAN, Claudia; BROSSI, Juliana; TONELLI, Juliana. Apresentação do Dossiê Temático: Educação Linguística na infância. Via Litterae [ISSN 2176-6800] • Anápolis • v. 12, n. 2 • p. 134-137 • jul./dez. 2020.

KAWACHI-FURLAN, Claudia; MALTA, Liliane. Teaching English with young learners: possibilities of critical language education. Via Litterae [ISSN 2176-6800] • Anápolis • v. 12, n. 2 • p. 153-170 • jul./dez. 2020.

KAWACHI-FURLAN, Claudia; ROSA, Marina M.. Mitologia do ensino-aprendizagem de inglês para crianças. Revista Estudos em Letras. v. 1, n. 1, p. 7-20, jul. - dez. 2020.

LANTOLF, James P., & THORNE, Steven L. Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. Oxford: Oxford University Press, 2006.

LEFFA, Vilson J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999. Disponível em: https://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/oensle.pdf. Accessed on: apr. 16 2023.

LIBERALI, Fernanda C. O desenvolvimento de agência e a educação multi/bilingue. In: MEGALE, Antonieta (Org.). Desafios e práticas na educação bilíngue. São Paulo, p. 77-92, 2020.

LORDELO, Eulina R.; CARVALHO, Ana Maria A. Educação infantil e psicologia: para que brincar?. Psicologia: ciência e profissão. Brasília , v. 23, n. 2, p. 14-21, June 2003.

Lorenz, Karl M. & Vechia, Ariclê. Inovação Curricular e a Reforma de 1855 de Luiz Pedreira do Couto Ferraz. In: Anais da VII Reunião Reunião da SBPH. São Paulo, Brasil: Sociedade Brasileira de Pesquisa Histórica, 1988, p. 139-142. Disponível em: https://works.bepress.com/karl_lorenz/22/. Accessed on: apr. 12 2023.

MONTEAGUDO, Henrique. A invenção do monolinguismo e da língua nacional. Gragoatá. Niterói, n. 32, p. 43-53, 1. sem. 2012.

MUI YU, Michele; WELTER, Viviane da Silva; BERGER, Isis Ribeiro. A cooficialização de línguas no Brasil: competência legislativa e empoderamento de línguas minoritárias. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, 2017.

OLIVEIRA, Gilvan Muller de. Plurilinguismo no Brasil. Brasília: Representação da UNESCO no Brasil / IPOL, 2008. p. 3.

ORLANDI, Eni. Língua e nação: uma questão e seu quadro de referência teórico. In: GUIMARAENS, Eduardo; ORLANDI, Eni. Línguas e instrumentos linguísticos 23/24 / Campinas: Capes-Procad - Universidade Estadual de Campinas; Editora RG, p.11-23, 2011.

RODRIGUES, José Honório. A vitória da Língua Portuguesa no Brasil colonial. In: RODRIGUES, José H. História Viva. São Paulo: Global Universitária, p. 11-48, 1985. (Série história).

RIO DE JANEIRO. Decreto no 31.187, de 6 de outubro de 2009. Cria o Programa Rio Criança Global no Âmbito da Secretaria Municipal De Educação. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a1/rj/r/rio-de-janeiro/decreto/2009/3118/31187/decreto-n-31187-2009-cria-o-programa-rio-crianca-global-no-ambito-da-secretaria-municipal-de-educacao. Accessed on: apr. 14 2023.

RIO DE JANEIRO. Parecer “N” n° 1/2018. Aprova o funcionamento de escolas bilíngues inglesa, francesa e espanhola, e autoriza, em caráter experimental, a escola bilíngue alemã nas Unidades Escolares da Rede Pública do Sistema Municipal de Ensino do Rio de Janeiro e dá outras providências. In: Diário Oficial do Município do Rio de Janeiro, ano XXXII, n. 54, 44, 6 jun. 2018. Disponível em: https://doweb.rio.rj.gov.br/apifront/portal/edicoes/imprimir_materia/495306/3778. Accessed on: apr. 14 2023.

SIQUEIRA, Sávio. Por uma educação linguística crítica. In: PESSOA, Rosane R.; SILVESTRE, Viviane P. V.; MONTE MÓR, Walkyria. Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de palavra, 2018.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
TEIXEIRA, Anísio. [1936] Educação para a democracia. Rio de Janeiro: Ed.UFRJ, 1997.

VIDOTTI, Joselita Júnia Viegas; DORNELAS Rívia. O Ensino de Línguas Estrangeiras no Brasil - Período de 1808 - 1930. HELB (História do Ensino de Línguas no Brasil), Ano 1, no 1 - 1/2007, on-line. Disponível em: http://www.helb.org.br/index.php/revista-helb/ano-1-no-1-12007/94-o-ensino-de-linguas-estrangeiras-no-brasil-periodo-de-1808-1930. Accessed on: apr. 10 2023.

Publicado

2023-12-21

Cómo citar

FERREIRA, Mergenfel A. Vaz; STANKE, Roberta Cristina Sol Fernandes. Reflections on plurilingualism and language education in the Brazilian Context. Scripta, Belo Horizonte, v. 27, n. 60, p. 190–218, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2023v27n60p190-218. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/30458. Acesso em: 20 ago. 2025.

Número

Sección

Eixo II. Práticas de ensino e aprendizagem