Escrita e performance na literatura moçambicana
Keywords:
Suleiman Cassamo, literatura moçambicana,Abstract
Este estudo tem por objetivo refletir sobre a noção de narrador na obra do escritor moçambicano Suleiman Cassamo, a partir da articulação de três categorias às quais ela é associada: a voz, a letra e ogesto. A articulação dessas categorias permite a introdução, no estudo, da noção de performance no texto escrito. Esta é compreendida comoum processo de substituição ao ato de contar histórias das sociedades tradicionais e, simultaneamente, como ato de inscrição, no texto escrito, de um modo de contar que remete a um registro de oralidade.Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1981.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. O contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi. São Paulo: HUCITEC; Brasília: Editora da Universida-
de de Brasília, 1993.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. A teoria do romance. Trad. Aurora Fornoni Bernardini et. al. São Paulo: Hucitec; Ed. UNESP, 1990.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
CASSAMO, Suleiman. O regresso do morto. Maputo: Associação dos Escritores Moçambicanos, 1989.
FINNEGAN, Ruth. Oral literature in Africa. Oxford: University Press, (1. ed., 1970) 1976.
FINNEGAN, Ruth. Oral poetry: its nature, significance and social context. Cambridge [England]; New York: Cambridge University Press, 1977.
MARTINS, Leda. Afrografias da memória. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.
MOREIRA, Terezinha Taborda. O vão da voz. A metamorfose do narrador na ficção moçambicana. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2000. (Tese de doutorado).
SCHEUB, Harold. “Translation of african oral narrative-performances to the written word.” In.: Yearbook of Comparative and General Literature. 20, 1971, p. 28-36.
SCHEUB, Harold. “Fixed and nonfixed symbols in Xhosa and Zulu oral narrative traditions.” In.: Journal of American Folklore. v. 85, n. 337, p. 268-273, Jul./Sep. 1972.
SCHEUB, Harold. “Oral narrative process and the use of models”. In.: New Literaty History. A journal of theory & interpretation. VI, 1975, p. 353-77.
SCHEUB, Harold. “Body and image in oral narrative performance”. In.: New Literay History. A journal of theory & interpretation. VIII, 1976-1977, p. 345-68.
SCHEUB, Harold. “Performance of oral narrative”. In.: Frontiers of folklore. Ed. William R. Bascom. American Association for the Advancement of Science. USA: Westview Press, 1977, p. 54-78.
SCHEUB, Harold. “Oral poetry and history.” In.: New literary history. A journal of theory & interpretation. v. 18, 1986-1987, p. 178-196.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz. A “literatura” medieval. Trad. Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
ZUMTHOR. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Hucitec, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.