“Português — Universidades”: a Portuguese teaching material for foreigners in the Brazilian university context

Authors

  • Dener Martins de Oliveira Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p145-168

Keywords:

Português para falantes de outras línguas (PFOL), Material didático, Contexto Universitário, Portal do Professor de Português Língua Estrangeira / Língua Não Materna (PPPLE)

Abstract

The teaching of Portuguese for Speakers of Other Languages (PFOL) in Brazil has expanded in universities over recent years, with the increase in the number of international students enrolled in many universities around the country due to the increase in the number of agreements between institutions from many parts of the world. With the growth of foreigners in the Brazilian university environment, not only has the demand for PFOL courses within universities been growing, but also the elaboration of teaching materials that meet the demands of foreigner students in the university context, in order to promote their integration to the university community. With that aim, the need to prepare a teaching material in the university context came out, within the Professional Master’s in Foreign Languages (MEPLEM), at Londrina State University (UEL). From the point of view of the internationalization of the Higher Education, it is intended, in this paper, to present a brief overview of the PFOL teaching within Brazilian universities, as well as the role in integrating and adapting the foreign community in the Brazilian university environment. In addition, it is intended to present and describe this teaching material in university context, in order to elucidate the theoretical principles behind its activities and how they are focused on attending the students’ needs of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dener Martins de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Mestre em Letras Estrangeiras Modernas. Professor de Português para Estrangeiros no Lab Línguas UEL e coordenador pedagógico em uma unidade de ensino de idiomas da bandeira FISK.

References

ANDRADE, Ana Maria Jung de; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira. Adaptação à universidade de estudantes internacionais: um estudo com alunos de um programa de convênio. Rev. bras. orientac. Prof., São Paulo, v. 10, n. 1, p. 33-44, 2009. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902009000100006>. Acesso em: 3 mar. 2021.

ANDREATTA, S. F. O. Percepção dos estudantes universitários da graduação alunos-convênio da UFRGS. Porto Alegre: [s.n.], 1990.

BAUMVOL, Laura Knijik; SARMENTO, Simone. A internacionalização em casa e o uso de inglês como meio de instrução. In: BECK, Magali Sperling; MORITZ, Maria Ester Wollstein; MARTINS, Lucia Milleo Martins; HEBERLE, Maria Heberle. (org.). Echoes: further reflections on language and literature. Florianópolis: EdUFSC, 2016. p. 65-82.

BEZERRA, Benedito Gomes. Teorias de gênero e perspectivas para o ensino: breve panorama ilustrado. Revista da ANPOLL, [s. l.], v. 51, p. 58-70, 2020. Disponível em: <https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1382>. Acesso em: 7 mar. 2021.

BHATIA, Vijay Kumar. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004.

BRASIL. Número de inscritos no Exame Celpe-Bras. Brasília, DF, 2016.

DE WIT, Hans. et al. Internationalisation of Higher Education. Bruxelas: European

Parliament, Directorate-General for Internal Policies, 2015. Disponível em:<http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/540370/IPOL_STU(2015)540

_EN.pdf>. Acesso em: 8 nov. 2018.

KNIGHT, Jane. Internationalization remodeled: definition, approaches and rationales. Journal of Studies in International Education, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004.

LEFFA, Vilson J. (org.). Produção de materiais de ensino: teoria e prática. 2. ed. Pelotas: Educat, 2007.

MAIOR, Rita de Cássia Souto; SOUZA, Márcia Vanessa dos Santos. O ensino de português para estrangeiros numa perspectiva dialógica e as construções de ethos neste contexto. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, [s. l.], v. 17, n. 2, p. 23-38, dez. 2018.

MENDES, Edleise. Aprender a ser e a viver com o outro: materiais didáticos interculturais para o ensino de português LE/L2. In: SCHEYERL, Denise; SIQUEIRA, Savio. Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações e proposições. Salvador: EDUFBA, 2012a. p. 356-378.

MENDES, Edleise. Vidas em Português: perspectiva culturais e identitárias em contexto de português língua de herança (PLH). In: OLIVEIRA, Gilvan Müller; MONTEIRO, Adelaide. (org.). Revista Platô, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 21-31, 2012b.

MENDES, Edleise; FURTOSO, Viviane Bagio. Orientações do PPPLE para a produção de materiais e recursos didáticos: uma perspectiva plural para aprender, avaliar e ensinar em PLE/PLNM. In: MENDES, Edleise; FURTOSO; Viviane Bagio. (org.). Revista Platô, [s. l.], v. 4, n. 7, p. 20-29, 2018.

SANTOS, Andreia Inamorato. Recursos educacionais abertos no Brasil: o estado da arte, desafios e perspectivas para o desenvolvimento e inovação. Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2013. Disponível em: <https://www.cetic.br/media/docs/publicacoes/8/rea-andreia-inamorato.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2021.

TEEKENS, Hanneke. Internationalisation at home: an introduction. In: TEEKENS, Hanneke. (org.). Occasional Paper, v. 20 – Internationalisation at home: ideas and ideals. Amsterdam: European Association for International Education, 2007. p. 3-11.

TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira et al. Adaptação à universidade em jovens calouros. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 185-202, jan./jun. 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572008000100013&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 3 mar. 2021.

TINTO, Vincent. Stages of student departure: reflections on the longitudinal character of student leaving. Journal of Higher Education, [s. l.], v. 59, n. 4, p. 438-455, 1988.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2021-06-29

How to Cite

OLIVEIRA, Dener Martins de. “Português — Universidades”: a Portuguese teaching material for foreigners in the Brazilian university context. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 53, p. 145–168, 2021. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p145-168. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/25741. Acesso em: 21 oct. 2025.