Uma leitura decolonial dos sentidos da violência em Robinson Crusoé
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n56p221-232Keywords:
Horizonte de expectativa decolonial. Leitura social-identitária. Leitor colaborativo.Abstract
This article aims at re-reading the novel Robinson Crusoé (1719), by the Englishman Daniel Defoe, highlighting its coloniality logic and its vision of the world from a “Northern Eye”. This historical review approach questions the dichotomy imposed on colonized peoples, which still divides the world into humans and non-humans through a social-identity reading well presented by Rildo Cosson (2020). We are interested in identifying how this dichotomy is used by Defoe to inaugurate, in the English-language novel genre, the representation of the colonized as a non-human. Methodologically, we revisit the postcolonial debates proposed by G. Kilomba (2019) and S. Hall (2016), and the decolonial approaches articulated by A. Quijano (2005) and W. Mignolo (2007) to scrutinize how the protagonist Crusoé behaves in relation to his Other from an individualistic, liberal, modern place, governed by the objective of profit and enrichment. From this re-reading, we intend to highlight and expand the ideological meanings of the colonizing project registered in Defoe's text.
Downloads
References
CASTRO, Eduardo Viveiros de. Metafísicas Canibais. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino de leitura. São Paulo: Contexto, 2020.
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.
DEFOE, Daniel. The Life and Adventures of Robinson Crusoe. Dumbar: G. Miller, 1801. Versão kindle.
ECO, Umberto. Lector in fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. 2. edição. Trad. Attílio Cancian. São Paulo: Editora Perspectiva, 2004.
ECO, Umberto. Interpretação e superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GENS, Armando. Literatura e ensino: “Quem sabe ler enxerga melhor...”. Pontos de Interrogação, Alagoinhas, UNEB, v. 6, n. 2, p. 161-178, 2016.
GROSFOGUEL, Ramón. The Structure of Knowledge in Westernized Universities: Epistemic Racism/Sexism and the Four Genocides/Epistemicides of the Long 16th Century. Human Architecture: Journal of the Sociology of the Self-knowledge. Vol. 11; Iss. 1, Article 8. 2013.
HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Trad. de Adelaine La Gaurdia Resende et alli. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
LIMA, Luiz Costa (Org.). A literatura e o leitor: textos de Estética da Recepção. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de Racismo Cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios: revista do PPGAV/EBA. Rio de Janeiro, UFRJ, n. 32, p. 124-151, 2016.
MIGNOLO, Walter. El pensamiento des-colonial, desprendimiento y aperture: un manifiesto. Telar: Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, Univerdidad Nacional de Tucumán, Argentina, v. 6, p. 7-38, 2008.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p.117-142.
SANTOS, Rafael José dos. O 'Étnico' e o 'Exótico': Notas Sobre a Representação Ocidental da Alteridade. Revista Rosa dos Ventos. Universidade de Caxias do Sul, v. 05, n. 04, p. 635-643, out-dez, 2013.
SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Trad. de Sandra Regina Goulart Almeida, Marcos Pereira Feitosa, André Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
VASCONCELOS, Sandra. G. Robinson Crusoe in the South Atlantic. Aletria: revista de estudos de literatura. Belo Horizonte: Poslit, Faculdade de Letras da UFMG, v. 31, n. 2, p. 23-43, 2021.
WATT, Ian. The Rise of the Novel. Berkeley: University of California Press, 1957.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.