Latin American Artistic Vanguards: Modernity, Utopia and Desolation

Authors

  • Emerson Pereti Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n58p146-170

Keywords:

Latin America. Artistic avant-gardes. Symbolic nation-building

Abstract

In this article some considerations are made about the irruption of the artistic avant-garde of the early twentieth century in Latin American cultural systems. Through a critical dialogue with authors such as Ángel Rama, Jorge Schwartz, Antonio Candido, José Carlos Mariategui, among others, the study focuses, above all, on the relations between coloniality, literary representation and cultural singularity to analyze some issues related to the different projects of symbolic construction of the nation at the time. In the midst of the rapid process of modernization that the region was going through, many Latin American avant-gardists in contact with European isms, proclaimed the idea of the "new", often in search of aesthetic and linguistic expedients that could finally describe, concisely, the so-called national singularities.  This kind of artistic utopia encountered, on the one hand, the resistance of a regionalism that, coming from Romanticism-Costumbrism, thought it was the keeper of the traditions that expressed its own singularities. On the other hand, it had to face its own contradictions, as it found itself, desolate, facing the social and economic hardships that also identified precisely these nations. Such conflicts, examples of an ambiguous intellectual and artistic condition, have significantly marked Latin American literature, generating, in turn, refined forms of interpretation and artistic representation of the cruel reality they have historically shared. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACHUGAR, Hugo. Planetas sem boca: escritos efêmeros sobre arte, cultura e literatura. Trad. de Lyslei Nascimento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

ANDRADE, Oswald de. Manifesto da poesia Pau-brasil e Manifesto Antropófago. In: Do Pau-Brasil à antropofagia e às utopias. Manifestos, teses de concurso e ensaios. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira/MEC, 1972.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. São Paulo: Nacional, 1967.

CANDIDO, Antonio. Literatura e Subdesenvolvimento. In: América Latina em sua Literatura. São Paulo: Perspectiva, 1979.

CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. José Reginaldo Santos Gonçalves (org.). Trad. de Patrícia Farias. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002.

CORNEJO-POLAR, Antonio. Escribir en el aire: ensayo sobre la heterogeneidad sociocultural en las literaturas andinas. Centro de Estudios Literarios "Antonio Cornejo Polar" (CELACP), 2003.

CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico da língua portuguesa. RJ: Lexikon. Editora Digital, 2007.

FREYRE, Gilberto. Manifesto Regionalista. 7ª edição revista e aumentada. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 1996.

JITRIK, Noé. Las dos tentaciones de la vanguardia. In: PIZARRO, Ana (org.). América Latina: Palavra, Literatura e Cultura. São Paulo: Memorial; Campinas: UNICAMP, 1993.

LIENHARD, Martin. La voz y su huella: estructura y conflicto etnico-social en America Latina (1492-1988). La Habana: Casa de las Americas, 1990.

MARIÁTEGUI, José Carlos. Siete Ensayos de Interpretación de la Realidad Peruana. Editora Amauta S.A., Lima, Peru: 1996.

MIGNOLO, Walter D. Decires fuera de lugar: sujetos dicentes, roles sociales y formas de inscripción. Revista de crítica literaria latinoamericana. Latinoamericana editores, año XXI, n. 41, Lima – Perú, Berkeley – USA. 1er semestre, 1995.

PERETI, Emerson. El Señor Presidente: transculturação narrativa e construção simbólica da nação. Dissertação de Mestrado. Disponível em: <https://www.acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/24110/El%20Seor%20Presidente_%20Transculturacao%20narrativa%20e%20construcao%20simbolica%20da%20nacao.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 27 out. 2021.

PERETI, Emerson. MACHADO, Rodrigo Vasconcelos. Da esperança mítica de Hombres de maíz à sexualidade infértil de Mulata de tal: construção e destruição simbólica da nação. Revista todas as letras (MACKENZIE.Online), v. 14, p. 227-238, 2012.

PIZARRO, Ana. Vanguardia y modernidad en el discurso cultural. In: PIZARRO, Ana (org.). América Latina: Palavra, Literatura e Cultura. São Paulo: Memorial; Campinas: UNICAMP, 1993.

RAMA, Ángel. Literatura e cultura na América Latina. Flávio Aguiar e Sandra Guardini T. Vasconcelos (orgs.). Trad. de Raquel la Corte dos Santos, Elza Gasparotto. São Paulo: Editora da universidade de São Paulo, 2001.

SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e videocultura na Argentina. Trad. de Sérgio Alcides. 5ª edição. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2013.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas Latino-americanas – Polêmicas, Manifestos e Textos Críticos. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo, Edusp, Iluminuras, FAPESP, 2008.

SOMMER, Doris. Ficciones fundacionales: las novelas nacionales de América Latina. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 2004.

SUBIRATS, Eduardo. Una última visión del paraíso: ensayos sobre media, vanguardia y la destrucción de culturas en América Latina. México: Fondo de Cultura Económica, 2004.

VERANI, Hugo J. Estrategias de la vanguardia. PIZARRO, Ana (org.). América Latina: Palavra, Literatura e Cultura. São Paulo: Memorial; Campinas: UNICAMP, 1993.

Published

2023-02-28

How to Cite

PERETI, Emerson. Latin American Artistic Vanguards: Modernity, Utopia and Desolation . Scripta, Belo Horizonte, v. 26, n. 58, p. 146–170, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2022v26n58p146-170. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/29169. Acesso em: 30 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático: Literatura e outras mídias