Cultura estética e psicanálise – Schiller e Freud
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2012v16n31p195Keywords:
Educação, Estética, Cultura, Shiller, Freud.Abstract
O trabalho discute a educação e a formação da subjetividade a partir das ideias de Schiller e Freud. Pretende-se salientar aspectos das posições de Schiller e Freud quanto a algumas particularidades disso que se poderia talvez nomear como sendo da ordem da utopia de uma cultura estética.
Downloads
References
BARBOSA, R. Schiller & a cultura estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
BARBOSA, R. A especificidade do estético e a razão prática em Schiller. In.: Kriterion, Belo Horizonte, n. 112, Dez/2005. p. 229-242.
FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1987.
FREUD, S. Le malaise dans la culture. In.: Oeuvres completes. Psychanalyse. Paris: PUF, Vol. XVII, 1994.
FREUD, S. Projeto de uma psicologia. Tradução de Osmyr Faria Gabbi Jr. Rio de Janeiro: Imago, 1995.
KANT, I. Observações sobre o sentimento do belo e do sublime. Campinas: Papirus, 1993.
KANT, I. Crítica da faculdade do juízo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
LACAN, J. Discours aux catholiques. Paris. Éditions du Seuil, 2005.
SCHILLER, F. Acerca do sublime. In.: Teoria da tragédia. São Paulo: EPU, 1991.
SCHILLER, F. Sobre graça e dignidade. Tradução de Ana Resende. Porto Alegre: Movimento, 2008.
SCHILLER, F. Cultura estética e liberdade. Tradução e organização de Ricardo Barbosa. São Paulo: Hedra, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.