Reading practices in Portuguese language teaching in East Timor: an exploratory study

Authors

  • Renata Tironi de Camargo UFSCar
  • Joice Eloi Guimarães Hankuk University of Foreign Studies (HUFS)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p467-499

Keywords:

Práticas de leitura, Língua portuguesa, Timor-Leste, Dialogismo

Abstract

This paper presents a discussion on reading practices in Portuguese language teaching in East Timor. Since 2002, Portuguese appears, along with the Tetun language, as the official and instructional language in that country. Since then, Timorese teachers and students have dealt with difficulties related to the process of teaching and learning Portuguese in schools and these obstacles are due to some factors arising from the country’s socio-historical constitution, such as language policy problems, scarce human and structural resources, lack of specific education in teaching Portuguese as a non-native language, among others. From this context, the purpose of this paper is to identify and comprehend the strategies related to reading in Portuguese that Timorese teachers appraise positively in the classrooms of East Timor. To this end, we applied a questionnaire to teachers working in basic education and analyzed the data generated based on Dialogic Theory of Bakhtin’s Circle. In general, the analysis showed that the appreciation of the practice of reading in Portuguese in the classrooms of East Timor is related to the relationship historically established in the country between the Portuguese language and the written word. In the methodological field, what teachers appraise positively lies on practices traditionally used in the teaching of reading, and on practices that are sensitive to the context of teaching Portuguese as a non-native language and that consider the dialogue between texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Tironi de Camargo, UFSCar

Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos. O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de Financiamento 001.

Joice Eloi Guimarães, Hankuk University of Foreign Studies (HUFS)

Hankuk University of Foreign Studies. Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas e professora da Hankuk University of Foreign Studies.

References

ALBUQUERQUE, Davi Borges. Esboço gramatical do Tetun Prasa: língua oficial de Timor-Leste. 2011. 194 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. O discurso no romance. In: BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. 5. ed. São Paulo: Hucitec/Annablume, 2002. p. 71-164.

BANCO MUNDIAL. Timor‐Leste: an analysis of early grade reading acquisition, 2009. Disponível em: <http://documents1.worldbank.org/curated/en/210411468117254153/pdf/569090WP0Timor1Box353744B01PUBLIC11.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2021.

BASSAREWAN, Aicha Binte U.; SILVESTRE, Simone M. O ensino e a aprendizagem da leitura nos primeiros anos da escolaridade em Timor-Leste. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 491-504, 2010.

BRITO, Regina Helena Pires. Temas para a compreensão do atual quadro linguístico de Timor-Leste. Ciências & Letras, Porto Alegre, n. 48, p. 175-194, jul./dez. 2010.

CARVALHO, Manoel Belo de. Formação de professores em Timor-Leste: contributos para a construção de um modelo de formação inicial e contínua. 2007. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Minho, Braga, 2007.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

CUNHA, Maria Jandyra Cavalcanti. Pesquisa Aplicada na área de português para falantes de outras línguas: procedimentos metodológicos. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de; CUNHA, Maria Jandyra Cavalcanti. Projetos iniciais em português para falantes de outras línguas. Brasília: EdUnB, 2007. p. 57-85.

DE LUCCA, Daniel. Notas sobre a circulação de livros em Díli, Timor-Leste: letras, lugares e cultura material. In: III SEMINÁRIO DE PESQUISA DA FESP-SP. São Paulo: Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo, 2014. v. 3, p. 1-25.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção questões da nossa época, v. 22).

GOUGH, P. B. One second of reading. In: KAVANAGH, J. F.; MATTINGLY, I. G. (org.). Language by ear and by eye. Cambridge: MIT Press,1972. p. 353-378.

HULL, G. A questão da língua em Timor Leste – facto ou fantasia? Janus online, Lisboa, n. 2, 2002. Disponível em: <https://www.janusonline.pt/arquivo/2002/2002_2_3.html>. Acesso em: 11 abr. 2019.

LA’O HAMUTUK. O Currículo Nacional para o Pré-Escolar e para o 1º e 2º Ciclo do Ensino Básico. La’o Hamutuk: Timor-Leste Institute for Development Monitoring and Analysis. Dili, 2018. Disponível em: <https://www.laohamutuk.org/educ/18CurriculumPt.htm>. Acesso em: 29 nov. 2018.

NATHUVE, Diocleciano. Breves notas sobre a leitura em PLE: aspectos fonéticos. Revista X, [s. l.], v. 12, n. 2, 2017. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/48852>. Acesso em: 18 fev. 2021.

PAULINO, Vicente. Céu, terra e riqueza na mitologia timorense. Revista Veritas, Díli, n.1, p. 103-129, 2013.

RAMOS, Ana Margarida. Literatura timorense: da emergência à legitimação. Caderno Seminal Digital, Rio de Janeiro, n. 18, p. 149-160, 2012.

SCHERL, Ilana. Desafios e lições aprendidas na implementação de um programa de educação de adultos em Timor-Leste. In: SILVA, K.; SIMIÃO, D. Timor-Leste por trás do palco – cooperação internacional e a dialética da formação do Estado. Belo Horizonte: Humanitas/UFMG, 2007. p. 255-272.

STREET, Brian V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

THOMAZ, Luis Felipe F. R. Babel Loro-Sae: o problema linguístico de Timor-Leste. Lisboa: Instituto Camões, 2002.

TIMOR-LESTE. Currículo Nacional do Ensino Básico do Primeiro e Segundo Ciclos. Díli: Ministério da Educação de Timor-Leste, 2014.

TIMOR-LESTE. Decreto-lei nº 1/2004, de 14 de abril de 2004. O Padrão Ortográfico da Língua Tétum. Disponível em: <http://www.mj.gov.tl/jornal/?q=node/1070>. Acesso em: 18 abr. 2021.

TIMOR-LESTE. Despacho Ministerial nº 01/2007. Ministério de Educação e da Cultura de Timor-Leste, 2007. Disponível em: <http://www.mj.gov.tl/jornal/public/docs/2007/serie_2/serie2_no6.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2019.

TIMOR-LESTE. Lançamento da primeira pedra da Biblioteca Nacional de Timor-Leste. Díli: Ministro de Estado e da Presidência do Conselho de Ministros e Porta-voz oficial do Governo de Timor-Leste, 2017. Disponível em: <http://timor-leste.gov.tl/?p=18626&print=1&lang=pt>. Acesso em: 16 abr. 2021.

TIMOR-LESTE. Ministério de Educação de Timor-Leste. Lei nº 14/2008, de 29 de outubro de 2008. Estabelece bases para a educação nacional. Díli: ME, 2008.

VIEGAS, Edmundo; RAMOS, Rui; ANTUNES, Ricardo. Avaliação da proficiência em língua portuguesa dos docentes da Universidade Nacional Timor Lorosa’e, Timor-Leste. Indagatio Didactica, [s. l.], v. 7, n. 2, p. 58-82, out. 2015.

Published

2021-06-29

How to Cite

CAMARGO, Renata Tironi de; GUIMARÃES, Joice Eloi. Reading practices in Portuguese language teaching in East Timor: an exploratory study. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 53, p. 467–499, 2021. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p467-499. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/25723. Acesso em: 20 oct. 2025.