ENSINO, EPIDEMIAS E HISTÓRIA: COMO O ESTUDO HISTÓRICO TENTOU NOS ALERTAR SOBRE O ETERNO RETORNO DOS ACONTECIMENTOS

Authors

  • Giovanna de Campos Mauro Unicamp
  • Sergio Mauro Unesp

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2019v7n16p344-362

Keywords:

História. Ensino. Marc Bloch. Memória. Brasil.

Abstract

The foundation of the first Jesuit schools in Brazil just 49 years after it discovery did not prevent that the spread of the teaching, more specifically, of history teaching, take place late and slowly. As a consequence, it is to be expected that its people have no affinity with the study of the discipline initiated by Herodotus, in the Ancient Greece. This article aims, therefore, to demonstate how the lack of historical awareness, inherited from the colonization of a metropolis that did not consider education as a priority, is reflected in the brazilian way of dealing with world crises, in this case, woth the current pandemic caused by COVID-19 virus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Mauro, Unesp

Doutor e mestre em letras pela USP, São Paulo-SP, com pós-doutorados pela Università degli Studi di Siena, Università di Bologna e Scuola Normale Superiore. Professor-assistente aposentado na Faculdade de Ciências e Letras - campus de Araraquara – da Unesp, onde foi coordenador da área de italiano.

Published

2020-07-16

How to Cite

MAURO, Giovanna de Campos; MAURO, Sergio. ENSINO, EPIDEMIAS E HISTÓRIA: COMO O ESTUDO HISTÓRICO TENTOU NOS ALERTAR SOBRE O ETERNO RETORNO DOS ACONTECIMENTOS. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 7, n. 16, p. 344–362, 2020. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2019v7n16p344-362. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/23046. Acesso em: 10 sep. 2025.