THE CHILD UNDER THE SHADE OF THE MANGO TREE: ROOTS AND FRUITS OF FREIRE’S WORK

raízes e frutos da obra freiriana

Authors

  • Mariateresa Muraca Università di Verona
  • Paolo Vittoria Universita degli Studi di Napoli Federico II

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p132-144

Keywords:

Paulo Freire, critical education, literacy-consciousness, decolonial práxis, social movements

Abstract

The article is organized ded into four sections and covers Paulo Freire’s existencial, theoretical and political trajectory in a narrative style. The first part focuses on the path of creating the literacy-consciousness method, exploring its existential and social roots and its contradictory impacts in Brazil and in the world. The second session analyzes the reinventions of the Freirian perspective in the light of the encounter with other contexts and intellectuals, by stressing especially Freire’s contribution to the process of decolonization of the former Portuguese colonies in Africa. The third session focuses on some fundamental aspects of Freire’s perspective, such as the centrality of dialogue, the elaboration of theory from a critical reflection on practice, the reciprocity of the process of learning between teacher and student. Finally, the article considers some of the main current challenges, arguing the role of social movements as reinventers of Freire’s pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariateresa Muraca, Università di Verona

Possui graduação em Scienze della Professionalità Educativa - Università degli Studi di Perugia (2007), mestrado em Educazione permanente - Università di Bologna (2010), doutorado em Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015) e em Scienze dell'Educazione e della Formazione Continua - Università di Verona (2015). Atua principalmente nos seguintes temas: educação popular, movimentos sociais, educação dos adultos, pensamento decolonial latinoamericano, teorias feministas, metodologias de pesquisa críticas e dialógicas.

Paolo Vittoria , Universita degli Studi di Napoli Federico II

Desde 2017 Professor de Pedagogia da Università Federico II di Napoli - Itália. Departamento de Estudos Humanisticos. De 2011 até 2017 Professor de Filosofia da Educação na Faculdade de Educação e no Departamento de Fundamentos da Educação. Licenciado em Letras - Università degli Studi di Napoli Federico II UNINA (2002), Doutorado em Pedagogia da Formação - Università degli Studi di Napoli Federico II - UNINA - (2008); Pós-Doutorado em Políticas da Educação - Universidade Federal Fluminense - UFF - Rio de Janeiro (2010) apoio bolsa FAPERJ. Adjunct Professor da Catedra Interdisciplinar UNESCO em Desenvolvimento Humano e Cultura da Paz. Professor Visitante na Universitatia Lucian Blaga de Sibiu (Romênia) "Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic". Anglia Ruskin University (Chelmsford - London), Universidad de Santiago del Chile.

 

REFERÊNCIAS

BEISIEGEL, C. R. Paulo Freire. Recife: Fundação Joaquim Nabuco-Editora Massangana, 2010.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau. Registros de uma experiência em processo. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1977.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P., À sombra dessa mangueira, São Paulo: Olho D’Água, 1995.

FREIRE, P. A Pedagogia do Oprimido, São Paulo: Paz e Terra, 2006.

LYRA, Carlos. As quarentas horas de Angicos. São Paulo: Cortez, 1996.

MEMMI, A. Retrato do colonizado precedido de retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2007.

STRECK, Danilo R. Uma pedagogia em movimento: os movimentos sociais na obra de Paulo Freire. In: MAFRA, Jason et al. Globalização, Educação e Movimentos Sociais:40 anos da Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Instituto Paulo Freire e Esfera, 2009, pp.63-72.

VITTORIA, P. Narrando Paulo Freire. Para uma pedagogia do diálogo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2011. Vittoria, P. Angicos, uma experiencia política. Entrevista com Marcos Guerrahttps://www.youtube.com/watch?v=Y_xt6ZxW7EM&t=1743s

VITTORIA, P. Leggere il mondo con Paulo Freire. Podcast per Il Manifesto. https://ilmanifesto.it/paulo-freire-un-alfabeto-di-speranza/

 

Published

2021-12-23

How to Cite

MURACA, Mariateresa; VITTORIA , Paolo. THE CHILD UNDER THE SHADE OF THE MANGO TREE: ROOTS AND FRUITS OF FREIRE’S WORK: raízes e frutos da obra freiriana. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 132–144, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p132-144. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/27811. Acesso em: 10 aug. 2025.

Issue

Section

Paulo Freire: utopia e práxis