TEACHING IN AGRICULTURAL ENGINEERING:

REFLECTIONS ON GENDER CONSIDERING THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-DIALECTICAL MATERIALISM

Authors

  • Danielle Uchôas Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul
  • Lucélia Tavares Guimarães Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p96-120

Keywords:

Agronomic engineering, Teaching, Gender, Sexual division of labor, Historical-dialectical materialism

Abstract

This research aims to analyze how the gender gap of labor established in social relations between the sexes manifests itself in the career of female agronomist professors. This study addresses the teaching work carried out by women trained in Agricultural Engineering; since, on the one hand, masculinization within engineering, the gender gap in labor stands out; on the other hand, the feminization of the teaching profession gives one the false impression that there is no gender gap in the engineering academia workforce. To conceptualize the cat egories of work, gender, and gender gap in the workforce, we used the Marxian theoretical framework. As for the methodology, we used a bibliographical review and interviewed four agronomist professors who teach at the Universidade Estadual Paulista (UNESP). Laurence Bardin, a Content Analysis, analyzed the interview's data. This analysis observed that 75% of the interviewees recognized the gender gap in the academic teaching profession. We conclude that women, although gaining more space in Agricultural Engineering, even in teaching, still need to overcome many obstacles due to their gender. Furthermore, although teaching is a feminized profession, there were reflections on the gender divide of labor that corroborate the Glass Ceiling theory.

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Author Biographies

Danielle Uchôas, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Graduada em Engenharia Agronômica  pela Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira - Universidade Estadual Paulista (FEIS-UNESP). Mestra  em Educação pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS) - Campus de Paranaíba - MS. Bolsista Capes-DS. Monitora do Núcleo de Educação Popular (NEP). Membro do Grupo de Pesquisa de Políticas Educacionais e Currículo, liderado pela Profª Drª Lucélia Tavares Guimarães - UEMS. Professora da rede estadual na Escola Estadual José de Paula França.

Lucélia Tavares Guimarães, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará. Mestra em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Doutora em Educação (Currículo) pela PUC-SP. Docente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul/Unidade Universitária de Paranaíba e do Programa de Pós-graduação em Educação da UEMS/Unidade Universitária de Paranaíba. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Políticas Educacionais e Currículo da UEMS. Participa do Grupo de Pesquisa cadastrado pelo CNPq: Currículo, Formação e Trabalho Docente da UEL. Participa do Conselho Editorial da Revista Interfaces da Educação ISSN 2177 - 7691.

 

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Published

2023-09-15

How to Cite

UCHÔAS, Danielle; GUIMARÃES, Lucélia Tavares. TEACHING IN AGRICULTURAL ENGINEERING: : REFLECTIONS ON GENDER CONSIDERING THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-DIALECTICAL MATERIALISM. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 96–120, 2023. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p96-120. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/30559. Acesso em: 10 sep. 2025.