Sanda as a pedagogical tool in the social training of minor offenders

Authors

  • Rafael Germin Vidal Universidade Estadual do Paraná
  • Antônio Charles Santiago Almeida Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p303-312

Keywords:

Citizenship, Socialization, Martial Arts, Sanda

Abstract

The project “Sanda: Martial philosophy forming citizens”, registered at the Extension Laboratory of the State University of Paraná – UNESPAR, consists of an extension project whose proposal was twofold, that is, at first, through theoretical- practice, working citizenship in the light of Sanda. In the second moment, still through Sanda, guarantee socialization for teenagers, especially those who present social vulnerability those in conflict with the law. The work was developed by the Chinese martial art school Boxe Chinês Top Team, at the Corpo em Ação academy, in the city of União da Vitória. The objective of the project, through this ancient martial art, was to work with teenagers and young people on the values ​​of citizenship and human dignity. The methodology used was participant observation, documented through a field diary. The results, from its practice, were improvements in school participation, full compliance with socio-educational measures and participation in events in the modality, resulting in awards.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Antonio Charles Santiago; GEMIN, Rafael Vidal. Sanda: Filosofia marcial formando cidadãos. Ensino & Pesquisa, v. 21, n. 3, p. 22-34, 2023.
ANDAKI JUNIOR, Roberto. Fair Play: Instrumentos para avaliação e as orientações desses valores no comportamento de jovens atletas. 2012.
ARENDT, Hannah. The conquest of space and the stature of man. The New Atlantis, n. 18, p. 43-55, 2007.
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. Modernidade, pluralismo e crise de sentido: a orientação do homem moderno. Editora Vozes, 2019.
BERGER, Peter; BERGER, Brigitte. Socialização: como ser um membro da sociedade. FORACCHI, M., MARTINS, J, 1977.
Brasil. Levantamento Anual Sinase 2018. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos (MDH). 2019.
DA CUNHA REIS, Valéria Teixeira; PRATA, Mary Anne Rodrigues; SOARES, Adriana Benevides. Habilidades sociais e afetividade no contexto escolar: Perspectivas envolvendo professores e ensino-aprendizagem. Psicologia argumento, v. 30, n. 69, 2012.
FEDERAL, Governo et al. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei federal, v. 8, 1990.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Editora Atlas SA, 2002.
PINTO NETO, O.; MAGINI, M.; SABA, Marcelo Magalhães Fares. Análise cinemática de um movimento de Kung-Fu: a importância de uma apropriada interpretação física para dados obtidos através de câmeras rápidas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, p. 235-239, 2006.
SANTOS, S. H. Características sociais do judô na escola. Universidade Bandeirante de São Paulo./www. fpj. com. br/artigos/2009_artigo_csje. pdf, 2009.
SILVA FILHO, L.A.P. Karatê e formação de Valores: Vivências nas escolinhas do DEF. UEPB, Campina Grande, 2014.

Published

2025-04-29

How to Cite

Vidal, R. G., & Almeida, A. C. S. (2025). Sanda as a pedagogical tool in the social training of minor offenders. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(17), 303–312. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p303-312