Ethical-political contributions of the documentary-research “The child among us”: audiovisual production in university extension

produção audiovisual na extensão universitária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p98-109

Keywords:

Audiovisual language, Extension, Affects, Subjectivity, Ethico-political

Abstract

The objective of this article was to highlight the theoretical and methodological contributions of the experience in the subjectivity and documentary-research subject of a graduate program in Psychology in the northern region of Brazil, as a differential for sharing practices and ethical and political impacts of the extension project “The child among us”. This is an experience report, with a qualitative approach, based on the documentary-research method, which consists of a transdisciplinary perspective and democratic, collective and dialogical construction, in which the subjectivity and affections of the researchers-documentarists and subjects-characters are intertwined. The results showed that the process of project construction, filming and post-filming was permeated by ethical and political commitment, as a theoretical and methodological advancement and differential, impacting, in a more significant way, other spaces, beyond the academic community. The power of collective work is discussed, as well as its limitations and potentialities. It is concluded that the experience in the subject of subjectivity and documentary-research was successful, with significant contributions to the training and performance of students, critically impacting reflection exercises and potential mobilization of social change, especially with regard to extension practices. The connections and interventions established by those involved proved to be powerful for the consolidation of new practices of social transformation and the exercise of citizenship, based on audiovisual language.

Keywords: audiovisual language; extension; affections; subjectivity; ethical-political.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Evelyn Mota da Silva, UFAM

Possui graduação em Bacharelado em Serviço Social pelo Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (ICSEZ), da Universidade Federal do Amazonas (ICSEZ/UFAM). Atualmente é mestranda do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Ronaldo Gomes-Souza, UFAM

Doutorado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB), com pós-doutorado na Universidade de São Paulo (USP). É professor, pesquisador e extensionista na Universidade Federal do Amazonas (UFAM), lotado na Faculdade de Psicologia e credenciado enquanto professor permanente no Programa de Pós-graduação em Psicologia. É um dos coordenadores do Laboratório de Psicologia, Trabalho e Saúde (LAPSIC); membro do Centro Brasileiro de Estudos de Saúde (Cebes) e psicólogo do trabalho na Comissão de Prevenção e Combate ao Assédio Moral no Trabalho (CECAM) da UFAM.

Sérgio Sócrates Baçal de Oliveira, UFAM

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (PPGE/UNICAMP, 2019). Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas (PPGE/UFAM). Atualmente é Docente Associado 1 na Faculdade de Psicologia da Universidade Federal do Amazonas (FAPSI/UFAM). É docente colaborador no Programa de Pós-graduação em Psicologia (PPGPSI/UFAM) e coordena o Centro de Serviços de Psicologia Aplicada (CSPA/FAPSI) e o Laboratório de Psicopatologia Sujeito e Singularidade (LaPSuS/UFAM). Desenvolve estudos e pesquisas na área da Psicopatologia e suas relações com a Medicalização da Vida na contemporaneidade. 

References

CARRIJO, Gilson Goulart; RASERA, Emerson Fernando; TEIXEIRA, Flávia Bonsucesso. Aonde isso vai parar? Desafios éticos na pesquisa-documentário com travestis. Cadernos Puga (São Paulo), n. 61, p. 1-13, 2021.
FLEURY, Patrícia Fonseca Ferreira; BEHRENS, Marilda Aparecida. Dialogando com Freire e Morin sob o véu das necessidades educacionais e novas práticas pedagógicas que contemplem a complexidade e transdisciplinaridade em um paradigma ecossistêmico. Research, Society and Development, v. 11, n. 10, p. 1-9, 2022.
FREIRE, Marcius. Documentário: ética, estética e formas de representação, São Paulo: Annablume, 2011.
FREITAS PEREZ, Lucia Maria de; BARROS, Rita Maria Manso de; ENSÁ, Alice Cristina. Em nome do sujeito: psicanálise, arte e educação, o trabalho em rede em prol de crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade. Raízes e rumos, v. 10, n. 2, p. 86-94, 2022.
GOMES-SOUZA, Ronaldo; SAMPAIO, Cláudia Regina Brandão; TRAMONTANO, Marcelo Claudio. Psicologia Indígena, ou a construção de um lócus de mediação. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 41, e230090, p. 1-19.
LIMA, Francisco Davi Bezerra et al. Um relato de experiência sobre o projeto de extensão psicocine. Revista Encontros Científicos UniVS, v. 4, n. 1, 2022.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, Bahia, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021.
NASCIMENTO, Kalrylene Leite do; NASCIMENTO, Francisleile Lima. Psicologia infantil: a importância do brincar no desenvolvimento da criança. Boletim de Conjuntura, v. 10, n. 30, p. 57-79, 2022.
SILVA GABRIEL, Laura Christofoletti da; SOUZA, Mériti de; ANGELI, Gustavo. A importância do brincar na prática psicológica no Brasil: algumas análises. Revista “Alternativas en Psicología”, v. 27, n. 51, p. 12, 2023.
SILVA, Wagner Pires. Extensão Universitária: um conceito em construção. Revista Extensão & Sociedade, Rio Grande do Norte, v. 11, n. 2, p. 21-32, 2020.
SOUSA, Taísa Resende. O Brincar Criativo: Contribuições da Psicanálise e da Educação. Editora Dialética, 2021.
VENTURA, Luciana Carlos Pinto; MENDES, Allyne Evellyn Freitas Gomes. O brincar como recurso terapêutico na compreensão da psicanálise winnicottiana. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 2, p. 226-238, 2023.

Published

2025-03-28

How to Cite

Silva, S. E. M. da ., Gomes-Souza, R., & Oliveira, S. S. B. de . (2025). Ethical-political contributions of the documentary-research “The child among us”: audiovisual production in university extension: produção audiovisual na extensão universitária. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(17), 98–109. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p98-109