Ethical-political contributions of the documentary-research “The child among us”: audiovisual production in university extension
produção audiovisual na extensão universitária
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p98-109Keywords:
Audiovisual language, Extension, Affects, Subjectivity, Ethico-politicalAbstract
The objective of this article was to highlight the theoretical and methodological contributions of the experience in the subjectivity and documentary-research subject of a graduate program in Psychology in the northern region of Brazil, as a differential for sharing practices and ethical and political impacts of the extension project “The child among us”. This is an experience report, with a qualitative approach, based on the documentary-research method, which consists of a transdisciplinary perspective and democratic, collective and dialogical construction, in which the subjectivity and affections of the researchers-documentarists and subjects-characters are intertwined. The results showed that the process of project construction, filming and post-filming was permeated by ethical and political commitment, as a theoretical and methodological advancement and differential, impacting, in a more significant way, other spaces, beyond the academic community. The power of collective work is discussed, as well as its limitations and potentialities. It is concluded that the experience in the subject of subjectivity and documentary-research was successful, with significant contributions to the training and performance of students, critically impacting reflection exercises and potential mobilization of social change, especially with regard to extension practices. The connections and interventions established by those involved proved to be powerful for the consolidation of new practices of social transformation and the exercise of citizenship, based on audiovisual language.
Keywords: audiovisual language; extension; affections; subjectivity; ethical-political.
Downloads
References
FLEURY, Patrícia Fonseca Ferreira; BEHRENS, Marilda Aparecida. Dialogando com Freire e Morin sob o véu das necessidades educacionais e novas práticas pedagógicas que contemplem a complexidade e transdisciplinaridade em um paradigma ecossistêmico. Research, Society and Development, v. 11, n. 10, p. 1-9, 2022.
FREIRE, Marcius. Documentário: ética, estética e formas de representação, São Paulo: Annablume, 2011.
FREITAS PEREZ, Lucia Maria de; BARROS, Rita Maria Manso de; ENSÁ, Alice Cristina. Em nome do sujeito: psicanálise, arte e educação, o trabalho em rede em prol de crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade. Raízes e rumos, v. 10, n. 2, p. 86-94, 2022.
GOMES-SOUZA, Ronaldo; SAMPAIO, Cláudia Regina Brandão; TRAMONTANO, Marcelo Claudio. Psicologia Indígena, ou a construção de um lócus de mediação. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 41, e230090, p. 1-19.
LIMA, Francisco Davi Bezerra et al. Um relato de experiência sobre o projeto de extensão psicocine. Revista Encontros Científicos UniVS, v. 4, n. 1, 2022.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, Bahia, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021.
NASCIMENTO, Kalrylene Leite do; NASCIMENTO, Francisleile Lima. Psicologia infantil: a importância do brincar no desenvolvimento da criança. Boletim de Conjuntura, v. 10, n. 30, p. 57-79, 2022.
SILVA GABRIEL, Laura Christofoletti da; SOUZA, Mériti de; ANGELI, Gustavo. A importância do brincar na prática psicológica no Brasil: algumas análises. Revista “Alternativas en Psicología”, v. 27, n. 51, p. 12, 2023.
SILVA, Wagner Pires. Extensão Universitária: um conceito em construção. Revista Extensão & Sociedade, Rio Grande do Norte, v. 11, n. 2, p. 21-32, 2020.
SOUSA, Taísa Resende. O Brincar Criativo: Contribuições da Psicanálise e da Educação. Editora Dialética, 2021.
VENTURA, Luciana Carlos Pinto; MENDES, Allyne Evellyn Freitas Gomes. O brincar como recurso terapêutico na compreensão da psicanálise winnicottiana. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 2, p. 226-238, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.