IME’S EXTENSION ACTIONS:

main fronts of action and contributions to a quality Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p284-302

Keywords:

Extension activities, Quality Education

Abstract

The present article aimed to investigate the main areas of action of the extension activities carried out by the Institute of Mathematics and Statistics (IME) of the Federal University of Uberlândia (UFU). The Sustainable Development Goals (SDG) of the actions were highlighted and analyzed for their potential to improve Quality Education (SDG 4) in the country. This study was guided by the following question: what are the main areas of action of IME’s extension activities with the potential to contribute to the improvement of SDG related to Quality Education? A descriptive and qualitative research was conducted based on documentary analysis of the legislation that guides educational policies in the country and the records of IME’s extension activities. The research demonstrated that the main areas of extension action are related to the dissemination of scientific and technological knowledge, the continuous training of teachers, the organization and execution of mathematical competitions, the presentation and application of games, and general training, all with the potential to improve Quality Education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giselle Moraes Resende Pereira, Universidade Federal de Uberlândia

Professora do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), na linha de Educação em Ciências e Matemática (2019). Mestre em Matemática pela UFU (2012). Bacharel em Matemática pela (UFU) (2009) e Licenciada em Matemática pela Universidade de Franca (2011). Possui curso de pós-graduação Lato Sensu em Educação Especial Inclusiva pelo Instituto Passo 1 (2024), curso de extensão universitária em Relações Étnico-Raciais e Diversidade no Ambiente Escolar pela Faculdade Metropolitana (2024) e em Educação a Distância pelo Centro Educacional Sul Mineiro CESM (2016). Atualmente é coordenadora de Extensão do IME-UFU (2024-2026). Tem experiência na área de Matemática e de Educação, com ênfase em Educação Matemática. Atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino e Aprendizagem em Ciências e Matemática, Modelagem Matemática, Formação de professores, Educação Superior, Docência universitária, Tecnologias Digitais no ensino, Educação Matemática Digital, Educação a Distância e Análise Funcional.

Érika Maria Chioca Lopes, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Matemática (Bacharelado) pela Universidade Federal de Uberlândia (1996), mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, na linha de Educação em Ciências e Matemática (2019). Também fez especialização em Estatística Aplicada pela Universidade Federal de Uberlândia (2003). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Uberlândia e membro do Núcleo de Pesquisa em Mídias na Educação (NUPEME). Tem experiência na educação básica e no ensino superior, desenvolve trabalhos de ensino, pesquisa e extensão, com ênfase nos processos de ensino e de aprendizagem com tecnologias digitais e formação docente, atuando, principalmente, nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de Matemática, tecnologias digitais, formação de professores, ensino superior. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 4, 12 de março, 2024. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192. Acesso em: 18 jul. 2024.

BRASIL, Ministério da Educação e Fórum Nacional da Educação. Conferência Nacional de Educação 2024 – Documento referência. Brasília, 2023. Disponível em:
https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/participacao-social/conferencias/conae-2024/documento-referencia.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.

CABRAL, R.; GEHRE, T. (org.). Guia agenda 2030: integrando ODS, educação e sociedade. 1. Ed. São Paulo: Lucas Fúrio Melara, 2020. Disponível em:
https://www.guiaagenda2030.org/_files/ugd/9d6116_6a17e1773a19464684cab3197d92d349.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.

CASTEL, Robert. A Insegurança Social: o que é ser protegido? Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

INSTITUTO SELO SOCIAL. Nossos produtos, 2024. Selo Social. Disponível em: https://www.institutoselosocial.org/produtos. Acesso em: 18 jul. 2024.

SAPIENZA, Graziela, PEDROMÔNICO, Márcia Regina Marcondes. Risco, proteção e
resiliência no desenvolvimento da criança e do adolescente. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, mai./ago., 2005, p. 209-216. Disponível em:
http://www.scielo.br/pdf/pe/v10n2/v10n2a07.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.

SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.

TRIVIÑOS, A. N. S. Instrodução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

UFU. UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Conselho Universitário. Resolução nº 25/2019. Estabelece a Política de Extensão da Universidade Federal de Uberlândia, e dá outras providências. 2019. Disponível em: http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/resolucaoCONSUN-2019-25.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.

XAVIER, A. C. M. Z. O laboratório de ensino de Matemática como espaço potente para ações de ensino, pesquisa e extensão. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, v. 5, n. especial - SiTAPEM, p. 110–117, 2024. DOI: 10.14393/BEJOM-v5-2024-71619. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/71619. Acesso em: 18 jul. 2024.

Published

2025-04-29

How to Cite

Pereira, G. M. R., & Lopes, Érika M. C. . (2025). IME’S EXTENSION ACTIONS:: main fronts of action and contributions to a quality Education. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(17), 284–302. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p284-302