IME’S EXTENSION ACTIONS:
main fronts of action and contributions to a quality Education
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p284-302Keywords:
Extension activities, Quality EducationAbstract
The present article aimed to investigate the main areas of action of the extension activities carried out by the Institute of Mathematics and Statistics (IME) of the Federal University of Uberlândia (UFU). The Sustainable Development Goals (SDG) of the actions were highlighted and analyzed for their potential to improve Quality Education (SDG 4) in the country. This study was guided by the following question: what are the main areas of action of IME’s extension activities with the potential to contribute to the improvement of SDG related to Quality Education? A descriptive and qualitative research was conducted based on documentary analysis of the legislation that guides educational policies in the country and the records of IME’s extension activities. The research demonstrated that the main areas of extension action are related to the dissemination of scientific and technological knowledge, the continuous training of teachers, the organization and execution of mathematical competitions, the presentation and application of games, and general training, all with the potential to improve Quality Education.
Downloads
References
http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192. Acesso em: 18 jul. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação e Fórum Nacional da Educação. Conferência Nacional de Educação 2024 – Documento referência. Brasília, 2023. Disponível em:
https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/participacao-social/conferencias/conae-2024/documento-referencia.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
CABRAL, R.; GEHRE, T. (org.). Guia agenda 2030: integrando ODS, educação e sociedade. 1. Ed. São Paulo: Lucas Fúrio Melara, 2020. Disponível em:
https://www.guiaagenda2030.org/_files/ugd/9d6116_6a17e1773a19464684cab3197d92d349.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
CASTEL, Robert. A Insegurança Social: o que é ser protegido? Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
INSTITUTO SELO SOCIAL. Nossos produtos, 2024. Selo Social. Disponível em: https://www.institutoselosocial.org/produtos. Acesso em: 18 jul. 2024.
SAPIENZA, Graziela, PEDROMÔNICO, Márcia Regina Marcondes. Risco, proteção e
resiliência no desenvolvimento da criança e do adolescente. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, n. 2, mai./ago., 2005, p. 209-216. Disponível em:
http://www.scielo.br/pdf/pe/v10n2/v10n2a07.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.
TRIVIÑOS, A. N. S. Instrodução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
UFU. UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Conselho Universitário. Resolução nº 25/2019. Estabelece a Política de Extensão da Universidade Federal de Uberlândia, e dá outras providências. 2019. Disponível em: http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/resolucaoCONSUN-2019-25.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.
XAVIER, A. C. M. Z. O laboratório de ensino de Matemática como espaço potente para ações de ensino, pesquisa e extensão. BRAZILIAN ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS, Uberlândia, v. 5, n. especial - SiTAPEM, p. 110–117, 2024. DOI: 10.14393/BEJOM-v5-2024-71619. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/BEJOM/article/view/71619. Acesso em: 18 jul. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.