ECOPEDAGOGY AND PLANETARY CITIZENSHIP:

knowledge and practices for integral ecology in educational experiences

Authors

  • Ariél Philippi Machado
  • Catia Elaine Alves Constante

Keywords:

integral ecology, ecopedagogy, eco-transformative education, global educational pact, planetary citizenship

Abstract

The Integral Ecology requires joint efforts to be understood, accepted, and implemented. From this perspective, the pillars of Ecopedagogy, an open and dialogic movement to think about new educational practices, offer concrete opportunities to promote eco-transformative attitudes in formal and informal education institutions, such as schools, catechism classes, and care settings. By promoting renewed education, Ecopedagogy empowers people as protagonists of their actions and mediations. Based on the original texts of Ecopedagogy, and with the help of reflections by theorists and pastoral texts that drive the Global Pact for Education, the objective of this study is to relate the pillars of Ecopedagogy to the theoretical reflection of Integral Ecology, pointing out the contributions that can arise from this fusion to encourage educators and managers to implement new concepts of comprehensive education and training. The anticipated results show the similarity of concepts and possible initiatives that foster comprehensive care, conscious action, and responsibility for the common good, that is, the value of human life and creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVANZI, M.R. Ecopedagogia. In: LAYRARGUES, P.P. (Org.) Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente. 2004. p. 35-49.

CARSON, Rachel. Primavera silenciosa. Tradução de Hildegard Herbold. São Paulo: Melhoramentos, 1962.

CARVALHO, Edileide Almeida de. Educação ambiental, ecopedagogia e sustentabilidade. Curitiba: Dialética, 2020.

CORTELLA, Mario Sergio. Educação, convivência e ética: audácia e esperança! São Paulo: Cortez, 2015.

DICKMANN, Ivo. Ecopedagogia: desafio da reinvenção. São Paulo: Cortez, 2023.

DICKMANN, Ivo. Reinventando a ecopedagogia: patriarcado, modernidade e capitalismo. Revista Sergipana de Educação Ambiental, [s. l.], v. 9, n. 1, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/18105. Acesso em: 18 jun. 2025.

FRANCISCO, Papa. Laudato Si’: sobre o cuidado da casa comum. São Paulo: Paulinas, 2015.

GADAMER, Hans-George. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da terra. São Paulo: Peirópolis, 2000.

GUTIÉRREZ, Francisco; PRADO, Cruz. Ecopedagogia e cidadania planetária. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 1999.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. A educação ambiental crítica como macrotendência. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa (org.). Educação ambiental e sustentabilidade: conceitos, dilemas e práticas. São Paulo: Cortez, 2012. p. 393-417.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e fundamentos da educação ambiental no Brasil. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa (org.). Educação ambiental e sustentabilidade: conceitos, dilemas e práticas. São Paulo: Cortez, 2012. p. 43-78.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 16. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

PACTO EDUCATIVO GLOBAL. Vademecum: português. 2020. Disponível em: https://anec.org.br/wp-content/uploads/2020/02/Vademecum-Portuges-para-a-web-1.pdf. Acesso em: 18 jun. 2025.

PRASS, Andressa Amaro et al. Ecopedagogia na contemporaneidade: caminhos percorridos e perspectivas para fomentar a cultura da sustentabilidade. Revista Científica ANAP Brasil, [s. l.], v. 16, ano 37, p. 53-64, 2023.

Published

2025-10-30

How to Cite

Machado, A. P., & Constante, C. E. A. (2025). ECOPEDAGOGY AND PLANETARY CITIZENSHIP:: knowledge and practices for integral ecology in educational experiences. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 9(nesp), 9–18. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/37108