The art of self
the power of contemporary atlantic dandyism by Arthur Bispo do Rosário
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14n25e35438Keywords:
Aesthetics of existence, self-sculpture, Arthur Bispo do Rosário, atlantic dandy, appearance compositionAbstract
Within a comprehensive perspective, the study analyzes the dandy Atlantic ethos of Arthur Bispo do Rosário, intertwining revolt, self-sculpture, and appearance composition as strategies for reinvention of the body and the presentation facing subjection. Structured in five movements, it explores the relationship between dandyism and modern art, interrelates the ethics of aesthetics from presenteeism and the creativity of common sense, the context of Bispo do Rosário's discontinuous and intersectional experience, the inseparability of the revolt from the Atlantic perspective, articulating it with the sculpture of the self, and the composition of appearance as a powerful instance of a sensus communis. Authors such as Angélica Adverse, Albert Camus, Michael Foucault, Michel Onfray, Nicolas Bourriaud, Michel Maffesoli, and Jacques Rancière support epistemological and interdisciplinary articulations.
Keywords: aesthetics of existence. self-sculpture, Arthur Bispo do Rosário. atlantic dandy. appearance composition.
Downloads
References
ADVERSE, Angélica Oliveira. Devemos ser uma obra de arte ou vestir uma: o Dandismo como medium-de-reflex.o na arte. 2016. 410 f. Tese (Doutorado em Artes). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
ADVERSE, Angelica Oliveira. Absolutamente outro [Dandismo & Melancolia]. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 24, p. 99–117, 2019. DOI: 10.5965/2175234611242019099. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12541. Acesso em: 26 mar. 2025.
BARRETO, Lima. Diário do hospício / o cemitério dos vivos. S.o Paulo: Cosac & Naify, 2010.
BOURRIAUD, Nicolas. Formas de vida: a arte moderna e a invenç.o de si. S.o Paulo: Martins Fontes, 2011.
CAMUS, Albert. O Homem revoltado. Rio de Janeiro: Record, 1996.
CATHARINA, Pedro Paulo Garcia Ferreira. As muitas faces do dândi. In:
COUTINHO, L. E. B. e MUCCI, L. I. org. Dândis, estetas e sibaritas. Rio de Janeiro: Confraria do Vento e Faculdade de Letras da UFRJ, 2006, p. 62-69.
CIDREIRA, P. Renata. Os sentidos da moda. S.o Paulo: Annablume, 2005.
CIDREIRA, P. Renata. Moda e Express.o. In: As formas da moda: comportamento, estilo e artisticidade. S.o Paulo: Annablume, 2013. p.15-27.
CIDREIRA, P. Renata. Presença e Apariç.o In: As formas da moda: comportamento, estilo e artisticidade. S.o Paulo: Annablume, 2013. p. 109-119.
CRUZ, S. Etevaldo. Por entre linhas, agulhas e tecidos: processos intersubjetivos
do Manto da Apresentação de Arthur Bispo do Rosario. 185 f. il. 2016. Dissertação
(Mestrado) - Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.
CRUZ, S. Etevaldo. Dandismo de Arthur Bispo do Rosário: a vida como obra de arte. In: CIDREIRA P. Renata (Org.). O belo contemporâneo: corpo, moda e arte. Aracaju: J. Andrade, 2019. p.51-65.
CRUZ, S. Etevaldo. Tão óbvio que cega: das dinâmicas gestuais entre o material, o
atitudinal e a presença em Arthur Bispo do Rosário. 371f. Tese (Doutorado em Cul tura e Sociedade). Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
CRUZ, S. Etevaldo. Das insurgências da escultura de si: Arthur Bispo do Rosário e a vida como matéria estilizada. In: ENECULT – Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, Nº XVIII. Salvador, 2022. p. 23. Disponível em: Anais - XVIII Enecult (ufba. br). Acesso em 09 de maio de 2024.
COSTA, Marcelo Henrique Pereira. Corpo, prazer e estilo: a ética hedonista de Michel Onfray. 2020. 254f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
DUFRENNE, Mikel. Estética e filosofia. 3a ed. S.o Paulo: Perspectiva, 1981.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Traduç.o de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2001.
FOULCAULT, Michel. Ética, sexualidade e política. Traduç.o de Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitário, 2004.
FOUCAULT, M. O que s.o as luzes? In: Ditos e escritos II – arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Traduç.o de Elisa Monteiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013, p. 351-368.
FOUCAULT, M. Aula de 10 de fevereiro de 1982 In: A hermenêutica do sujeito: curso dado no College de France 1981-1982. Traduç.o de Marcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013, p. 351-368.
MACHADO, Roberto. Danação da norma: a medicina social e contribuiç.o da psiquiatria no Brasil. Rio de Janeiro: Ediç.es Graal, 1978.
MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona. 2017.
MAFFESOLI, Michel. A conquista do presente. Rio de Janeiro: Rocco, 1984.
MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Traduç.o de Bertha Halpern Gurovitz. Petrópolis. RJ: Vozes, 1996.
MAFFESOLI, Michel. O mistério da conjunção: ensaios sobre comunicaç.o, corpo e socialidade. Traduç.o de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2009.
MILLER, Monica L. Slaves to Fashion: Black Dandyism and the Styling of Black Diasporic Identity. Durham; London: Duke University Press, 2009.
ONFRAY, Michel. A escultura de si: a moral estética. Traduç.o de Mauro Pinheiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
ONFRAY, Michel. A potência de existir. Traduç.o de Eduardo Brand.o. S.o Paulo, Martins Fontes, 2010.
PAREYSON, Luigi. Estética: teoria da formatividade. Traduç.o de Ephraim Ferreira Alves, Petrópolis: Vozes, 1993.
PASSOS, Rachel Gouveia. “Holocausto ou Navio Negreiro?”: inquietaç.es para a Reforma Psiquiátrica brasileira / Holocaust or “The Ship Negreiro?": concerns for the Brazilian Psychiatric Reform. Argumentum, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 10–23, 2018. DOI: 10.18315/argumentum.v10i3.21483. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/21483. Acesso em: 26 mar. 2025.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.
Nós que aqui estamos por vós esperamos. Produç.o, direç.o e roteiro: Marcelo Masag.o.[S.l.]: Riofilme; Filmark, 1999. 1 DVD (73 min), son., p&b/color., 35 mm.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Etevaldo Cruz, Renata Pitombo Cidreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.