Bodies on scene/of the scene and the emergence of peripheral audiovisualities in three acts
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14n25e35027Keywords:
Recent Brazilian cinema, bodies on the scene/of the scene, experience, cinematographic genre, territoryAbstract
Recent Brazilian cinema has proposed aesthetic experiences that broaden discussions on various aspects of artistic production, including perspectives on the scene and its forms, constructions and dramaturgy. This phenomenon has occurred, above all, since the end of the first decade of the 21st century, linked to more independent cinema, made away from traditional production methods and hegemonic territories (such as the large production hubs in the RJ/SP axis, for example). A greater capillarization of cinema courses in Brazil, in a more internalized way, community training initiatives, free courses and the reduction in the cost of digital technologies, have led us to see the emergence of collective producers and independent authors who propose, in their works, other logics of artistic and aesthetic experience, which we address here based on the relationships between the territory and the cinematographic genre in an analysis composed of three discontinuous but interconnected acts.
Downloads
References
ALMEIDA, Gabriela & MARCONI, Dieison. TRABALHAR IMAGENS, REPARAR O VISÍVEL: a política da imagem como prática reparadora. ANAIS da XXX COMPÓS. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2021/trabalhos/trabalhar-imagens-reparar-o-visivel-a-politica-da-imagem-como-pratica-reparadora?lang=pt-br. Acesso em: 15 de outubro de 2024.
BENJAMIN, Walter. Que é o teatro épico? Um estudo sobre Brecht. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense. 1994, p. 78-90.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da História. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense. 1994, p. 222-234.
BOGADO, Angelita; ALVES JUNIOR, Francisco; DE SOUZA, Scheilla Franca. Um estudo sobre performance, dispositivos de regulagem entre formas de vida e formas de imagem no documentário contemporâneo. In: ALMEIDA, Gabriela; CARDOSO FILHO, Jorge. Comunicação, estética e política: epistemologias, problemas e pesquisas. Editora Appris, Curitiba, 2020. p. 265-280.
BOGADO, A. M., SOUZA, S. F. de, & ALVES JUNIOR, F. Sob a Constelação da Umbigada no Samba de Roda: Imagens Decoloniais, o Cruzar de Pontes Entre Nós. Ação Midiática – Estudos Em Comunicação, Sociedade E Cultura, v. 25, n. 1. 2023. https://doi.
org/10.5380/am.v25i1.85263
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Campinas: Editora Unicamp/Edusp, 2013.
BRASIL, André. A performance: entre o vivido e o imaginado. In: PICADO, B; MENDONÇA, C. M.; CARDOSO, J. (Orgs.). Experiência estética e performance. Salvador: EDUFBA, 2014.
FERREIRA da Silva, Denise. A Dívida Impagável. Oficina de Imaginação Política, Living Commons, 2019.
GINZBURG. Jaime. A interpretação do rastro em Walter Benjamin. In: SEDLMAYER, S. GINZBURG, J Walter Benjamin rastro, aura e história... Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p. 107-132.
IKEDA, Marcelo; LIMA, Dellani. Cinema de garagem. 2014. Disponível em: www.cinemadegaragem. com › 2014 › rj Acesso em: 28 de abril de 2025.
LOPES, Denilson. Afetos, Relações e Encontros com Filmes Brasileiros Contemporâneos. [s.l.]: [s.e.]. 2016.
MARTINS, L. M. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. Rio de Janeiro: Ed. Cobogó, 2021.
MIGLIORIN, Cézar. Por uma cinema pós-industrial. 2011. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/cinemaposindustrial.htm. Acesso em 28 de abr. de 2025
NAGIB, Lúcia. O Cinema da retomada: depoimentos de 90 cineastas dos anos 90. São Paulo: Editora 34, 2002.
PRYSTON, Ãngela. Furiosas Frivolidades: artifício, heterotopias e temporalidades estranhas no cinema brasileiro contemporâneo. 2015. Disponível em: revistaecopos.eco.ufrj.br › Acesso em 25 de abril de 2025.
SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO,Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Scheilla Franca de Souza, Anna Carolline Bolba, Angelita Bogado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of articles published in Dispositiva belongs to the author(s) of the text, based on the rules of Editora PUC Minas. The journal has the right to first publication of the article, registered under a Creative Commons CC BY 4.0 sharing license. The license allows the text to be shared and adapted, always with attribution, without additional restrictions. Authors are requested to sign a declaration stating the authorship, originality, and novelty of the text during submission, according to the terms below:
- By submitting to Dispositiva, authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work being published under a Creative Commons license in the form of attribution, non-commercial use, and sharing under the same license (CC BY 4.0).
- When submitting to Dispositiva, authors are authorized to enter into additional contracts separately for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and mention of the initial publication in this journal.
.png)





Instagram
LinkedIn
Facebook
Podcast Dispositivo
Blog Correio da Dispositiva
Google Scholar
Academia.edu
