Português Character enunciation strategies in the game Florence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2025v14e35028

Keywords:

Enunciation, character, digital media, interactivity, Florence

Abstract

Based on an investigation of the enunciative mechanisms that establish the category of "person" in audiovisual discourse, this article explores the strategies of character enunciation in audiovisual productions for interactive digital media. From the perspective of discursive semiotics, the analysis focuses on the game Florence, a work distinguished by its approach to the dramaturgical aspects of communicational
expressions in contemporary media. Among the main results, it is highlighted that the ability to alter narrative, thematic, and figurative elements of the discourse's actors allows the audience to relate to the enunciation in different ways, configuring an enunciative praxis that requires differentiated cognitive processes. The conclusions highlight the potential of digital media in character enunciation, expanding the expressive possibilities of audiovisual media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Jareta de Oliveira , Universidade Estadual Paulista

Doutor em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Docente da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design, Bauru, do Departamento de Audiovisual e Relações Públicas e do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia. Líder do GEA - Grupo de Estudos Audiovisuais (UNESP).

References

BARROS, D. L. P. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2005.

BARROS, D. L. P. Teoria do discurso: fundamentos semióticos. 3.ed. São Paulo: Humanitas, 2002.

BERTRAND, D. Caminhos da semiótica literária. Bauru: EDUSC, 2003.

FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 1996.

FLOCH, J. M. Alguns conceitos fundamentais em semiótica geral. In: Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas – 1. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2001.

FRASCA, G. Simulation versus narrative: introduction to ludology. 2003. Disponível em: http://www.ludology.org/articles/ludology.htm. Acesso em: 15 jun. 2025.

GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. Tradução de Alceu Dias Lima et al. São Paulo: Contexto, 2008.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2004.

JUUL, J. Half-Real: video games between real rules and fictional worlds. Cambridge: MIT Press, 2005.

LANDOWSKI, E. Interações arriscadas. Tradução de Luiza Helena Oliveira da Silva. São Paulo: Estação das Letras e Cores: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2014.

LANDOWSKI, E. Presenças do outro. São Paulo: Perspectiva, 2002.

MACHADO, A. O sujeito na tela. São Paulo: Paulus, 2007.

MURRAY, J. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. Tradução de Elissa Daher e Marcelo Cuzziol. São Paulo: Itaú Cultural/UNESP, 2003.

PINHO, E. A estética de Dufrenne ou a procura da origem. In: Revista Filosófica de Coimbra, n. 6, 1994.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

[REDDIT USER]. Why is this an actual game instead of an interactive movie? Reddit, 2023. Disponível em: https://www.reddit.com/r/DetroitBecomeHuman/comments/17lyhbc/why_is_this_an_actual_game_instead_of_an/. Acesso em: 15 jun. 2025.

SMETHURST, T.; CRAPS, S. Playing with trauma: interreactivity, empathy, and complicity in The Walking Dead video game. Games and Culture, v. 10, n. 3, p. 269–290, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1555412014559306. Acesso em: 15 jun. 2025.

STANG, S. “This action will have consequences”: interactivity and player agency. Game Studies, v. 19, n. 1, 2019. Disponível em: https://gamestudies.org/1901/articles/stang. Acesso em: 15 jun. 2025.

VERRAN, E. In pursuit of ourselves: roleplaying (self-)control and the doppelgänger trope in videogames. Game Studies, v. 24, n. 1, 2024. Disponível em: https://gamestudies. org/2401/articles/verran. Acesso em: 15 jun. 2025.

WEBSTER, A. With just a few taps, Florence shows you how it feels to fall in love. The Verge, 13 fev. 2018. Disponível em: https://www.theverge.com/2018/2/13/17007744/florence-game-ios-review. Acesso em: 15 jun. 2025.

Published

2025-07-15

How to Cite

OLIVEIRA , Bruno Jareta de. Português Character enunciation strategies in the game Florence. Dispositiva, Belo Horizonte, v. 14, p. e35028, 2025. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2025v14e35028. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/dispositiva/article/view/35028. Acesso em: 25 oct. 2025.

Issue

Section

Thematic Issue - dramaturgies in/of the scene: arts, bodies and communication