Bible and film: Structure of Biblical Stories of Calling and Comission in John Landis’s The Blues Brothers
Main Article Content
Abstract
This article intends to use what Canadian literary critic Northrop Frye stated regarding the Bible as “the great code” of art to propose an interpretation of John Landis’s movie The Blues Brothers (1980). The basic presssuposition of this article is that Landis’s movie follows the basic structure of three biblical stories (Exodus 3.1-10, Isaiah 6.1-8 and Acts of the Apostles 9.1-15) in which there is a manifestation of the holy, followed by a calling for a mission. The article presents some remarks about the relationship between movies and Bible, followed by a presentation of the movie itself. After this some considerations about three biblical stories of calling and vocation are presented, as we understand these stories provide the narrative thread followed by the movie. As a theoretical basis the article used mainly Roger Bastide’s idea of holy wild and the unspeakable element in the idea of the holy according to Rudolf Otto.
Downloads
Article Details
There is access to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
I acknowledge that Horizonte is licensed under a CREATIVE COMMONS LICENSE - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0):
References
ADAM, Júlio Cezar. Religião e culto em 3D: o filme Avatar como vivência religiosa e as implicações disso para a teologia prática. Estudos Teológicos. Vol. 50, p. 102-1165, 2010.
ADAM, Júlio Cezar. Da ficção científica para a ficção religiosa: ideias para pensar o cinema de ficção científica como o culto da religião vivida. Horizonte. Vol.10, p. 552-565, 2012.
ADAM, Júlio Cezar. Arte sequencial e liturgia: uma reflexão teológico-prática sobre a relação entre o cinema e o culto cristão. Estudos Teológicos. Vol. 56, p. 69-84, 2016.
ADAM, Júlio Cezar. Deus e o diabo na terra do sol. Religião vivida, conflito e intolerância em filmes brasileiros. Estudos de Religião. Vol. 31, p. 77-99, 2017.
ANDREW, J. Dudley. As principais teorias do cinema. Uma introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
BAHIANA, Ana Maria. Como ver um filme. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
BASTIDE, Roger. O sagrado selvagem e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
BERGSON, Henri. O riso. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BÍBLIA SAGRADA. Versão Revista e Atualizada no Brasil. Tradução de João Ferreira de Almeida. 2ª edição. Barueri: Sociedade Bíblica do Brasil, 1993
BURNETTE-BLETSCH, Rhonda (ed.). The Bible in motion: A Handbook of the Bible and its reception in film. Part 1. Berlin: Walter de Gruyter, 2016.
CALDAS FILHO, Carlos R. Os Irmãos Cara de Pau. Ultimato Online. Disponível em: ˂https://ultimato.com.br/conteudo/os-irmaos-cara-de-pau˃. 2014 a. Acesso em 22 set. 2021.
CALDAS FILHO, Carlos R. Noé – um drama psicológico. Ultimato Online. Disponível em: ˂https://www.ultimato.com.br/editora/conteudo/noe-um-drama-psicologico˃ 2014 b. Acesso em 20 nov. 2021.
CALDAS FILHO, Carlos R. Êxodo: deuses e reis. Ultimato Online. Disponível em: ˂https://www.ultimato.com.br/conteudo/exodo-deuses-e-reis˃. 2015. Acesso em 20 nov. 2021.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 1989
CATENACI, Giovanni Felipe. NOGUEIRA, Paulo Augusto de Souza. Cinema e religião: teorias de processos recursivos e de transformações. Estudos de Religião. V. 35, N. 2, p. 181-219, 2021.
COURA, Henrique da Silveira. Cinema e religião: a inefabilidade dos conceitos-imagem em M. Night Shyalaman. São Paulo: 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano. A essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
EXUM, J. Cheryl (ed.). The Bible in film. The Bible and film. Leiden: Brill, 2006.
FRYE, Northrop. O código dos códigos. A Bíblia e a literatura. São Paulo: Boitempo, 2004.
GODAWA, Brian. Cinema e fé cristã. Viçosa: Ultimato, 2004.
HEALEY, Pat. Social Class and the Blues Brothers. Disponível em ˂ https://www.youtube.com/watch?v=FhBBJCvJXPE&t=1s˃.2016. Acesso em 19 set 2021.
HIGUET, Etienne. Atualidade da teologia da cultura de Paul Tillich. Caminhando. V. 18, N. 2, p. 11-25, 2019.
JEWETT, Robert. St. Paul at the Movies: The Apostle’s Dialogue with American Culture. Louisville: Westminster/John Knox Press, 1993.
JEWETT, Robert. St. Paul Returns to the Movies: Triumph over Shame. Grand Rapids: Eerdmans, 1998.
LYDEN, John (ed.). The Routledge Compantion to Religion and Film. New York: Routledge, 2009.
MAZUR, Eric Michael (ed.). Encyclopedia of Religion and Film. Santa Bárbara: ABC-CLIO, 2011.
NOGUEIRA, Paulo Augusto de Souza. Religião em movimento: interpretação da Bíblia no cinema. Caminhando. V. 26, p. 1-21, 2021.
OTTO, Rudolf. O Sagrado. Os aspectos irracionais na noção do divino e sua relação com o racional. São Leopoldo: Sinodal. Petrópolis: Vozes, 2007.
PIEPER, Frederico. Religião e cinema. São Paulo: Fonte, 2015.
QUOTES GRAM. The Blues Brothers Quotes. Disponível em ˂https://quotesgram.com/the-blues-brothers-quotes/˃ s. d. Acesso em 22 set 2021.
REINHARDT, Adele (ed.). Bible and Cinema: Fifty Key Films. London: Routledge, 2013.
SANTOS, Joe Marçal Gonçalves dos. Um olhar teopoético. Teologia e cinema em “O Sacrifício”, de Andrei Tarkovski. Cadernos Teologia Pública. São Leopoldo: Instituto Humanitas/Unisinos, Vol. 3, 2007.
SHEPHERD, D. (ed.). Images of the World: Hollywood’s Bible and Beyond. Leiden: Brill, 2008.
THE BLUE BROTHERS (filme). In: WIKIPEDIA, a enciclopédia livre. Flórida: Wikipedia Fundation, 2021. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/The_Blues_Brothers_(filme)#/media/Ficheiro:Bluesbrothersmovieposter.jpg. Acesso em 22 set. 2021.
TILLICH, Paul. Teologia da cultura. São Paulo: Fonte, 2009.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. 4ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2019.
VADICO, Luiz. Filmes de Cristo, oito aproximações. São Paulo: A Lápis, 2009 a.
VADICO, Luiz. O “Cristo da fé” e o “Cristo cinemático”. As imagens de Jesus no cinema. IHU Online. Disponível em ˂ http://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/2456-luiz-vadico-1˃. São Leopoldo, 2009 b. Acesso em 28 set. 2021.
VADICO, Luiz. Cinema e religião: as sutis alterações causadas na teologia tradicional. Entrevista especial com Luiz Vadico. IHU Online. Disponível em ˂ http://www.ihu.unisinos.br/159-noticias/entrevistas/28880-cinema-e-religiao-as-sutis-alteracoes-causadas-na-teologia-tradicional-entrevista-especial-com-luiz-vadico˃. São Leopoldo, 2010. Acesso em 22 set. 2021.
VADICO, Luiz. A complexidade das relações entre cinema/religião e religião/cinema. IHU Online. Disponível em ˂ http://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/4830-luiz-vadico-3˃. São Leopoldo, 2012, p. 5-12. Acesso em 22 set. 2021.
VADICO, Luiz. O campo do filme religioso. Cinema, religião e sociedade. Jundiaí: Paco, 2015.
VADICO, Luiz. Cinema e religião: perguntas e respostas. Jundiaí: Paco, 2016.
YAMASAKI, Gary. Insights from filmmaking for analyzing biblical narrative. Minneapolis: Fortress Press, 2016.