Clashes present in the letterserome (347-420 ad) and Aug exchanged between Justine (354-430 ad): the expression of projects in defense of christian education

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Juliana Calabresei Voss Duarte
Terezinha Oliveira

Abstract

This or article aims to analyze a set of eleven [11] letters exchanged between Jerome of Estridon (347 -420 AD) and Augustine of Hippo (354-430 AD) and recognize that even in the midst of divergences of thought, the two theologians defended the Christian faith and the teachings of Jesus Christ as a model for man to follow. Through these epistles it is possible to perceive the ecclesiastical authority maintained by Jerome and Augustine in defense of Christian conceptions and projects. It is true that both did not present the same ‘rigor’ regarding certain topics. Despite the differences found and the troubled relationships, they treated each other in the letters as people brought together by God. The letters that Jerome and Augustine exchanged demonstrate their firmness and position in defense of the Christian faith. The selected letters highlight a clash between two of the main authors of patristics. To carry out our reflections on this clash, we resort, theoretically, to social history and the concept of long duration, since the letters allow us to understand a historical moment in which a project of human formation based on Christian doctrine was underway, which took place and it remained for at least ten centuries.

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How to Cite
DUARTE, Juliana Calabresei Voss; OLIVEIRA, Terezinha. Clashes present in the letterserome (347-420 ad) and Aug exchanged between Justine (354-430 ad): : the expression of projects in defense of christian education. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 20, n. 63, p. e206312, 2024. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2022v20n63e206312. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/27697. Acesso em: 12 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Temática Livre/Free subject
Author Biographies

Juliana Calabresei Voss Duarte, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Pedagogia pela Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí (1999), professora pertencente ao Quadro Próprio do Magistério da Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar/PPIFOR, da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991), doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997),  pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação na Faculdade de Educação da USP (2004). É Professora Titular da Universidade Estadual de Maringá junto ao Departamento de Fundamentos da Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação.

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