Evangelization, media and marketing: provocation to debate

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Afonso Tadeu Murad

Abstract

This article develops a reflection on the relationship between evangelization, media and marketing, especially in Catholic circles. In the first part, we present the six dimensions of Christian religious experience that are part of evangelization: mystical, ritual, ethics, Cognitive (intellectual), communal and missionary. The article also shows that these dimensions come in different concentration on multiple agents acting in religious media. In the second part, serving up the contribution of science of media and marketing, the article outlines the basic concepts of Media, market and marketing, revealing the relationship of autonomy and interdependence between them. Finally, the text reflects on the possibilities and risks of evangelization in the mainstream media as well as social media. It denounces the misconceptions of "media Catholicism," the reduction of evangelization to the sale of a religious product and a brand. It justifies the use of the media to spread the gospel, founded on values and on dialogue with the great human questions.

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How to Cite
MURAD, Afonso Tadeu. Evangelization, media and marketing: provocation to debate. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 12, n. 34, p. 402–435, 2014. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2014v12n34p402. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/P.2175-5841.2014v12n34p402. Acesso em: 14 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Author Biography

Afonso Tadeu Murad, FAJE; ISTA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Montes Claros (1981), em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1984) e doutorado em Teologia pela Pontificia Universitas Gregoriana (1992). Concluiu especialização em Gestão e Marketing, pela Fundação Dom Cabral (2006) e Comunicação Social na Universidade São Francisco. Concluiu MBA em Gestão e Tecnologias Ambientais na USP (2010). É professor de teologia na Faculdade Jesuíta (FAJE) e no Instituto Santo Tomás de Aquino (ISTA), em Belo Horizonte. Coordena o núcleo de Extensão da FAJE. Membro da Equipe de Reflexão Teológica da Conferência dos Religiosos do Brasil (CRB). Lider do grupo de pesquisa "Vida Religiosa, problemática atual e teologia". Autor da vários livros, entre os quais: Gestão e Espiritualidade, Introdução a Teologia (com J.B.Libanio), A casa da Teologia (com S.Ribeiro e P.R.Gomes). Coordena o programa de Rádio "Amigo da Terra", de educação ambiental. Blogs: www.afonsomurad.blogspot.com; www.ecologiaefe.blogspot.com