Education and citizenship, a new practice in social plurality: the specificity of Christian pedagogy

Main Article Content

João Bartolomeu Rodrigues
Levi
Elsa Maria Gabriel Morgado

Abstract

We propose to reflect on the symbiosis between the relations called for the educational action that concomitantly contributes to the integral development of the human person and society. Based on the assumption that education is an intentional activity, we highlight it as a condition for the affirmation of the citizen in the context of the polis, as well as for the sustainable development of peoples. The discourse of education also proposes that human well-being can consolidate individual actions with the ability to perceive the reality of each one, to better interact with the social and cultural environment in which we live. In this sense, a social plurality will allow individual performance to establish itself with dignity for the construction of citizenship once collective thinking is fundamental for the development and progress of the nation. It is urgent to reflect on its theoretical assumptions and establish a cultural pact whose creative activity of the individual materializes in the construction of innovative ideas that enhance the process of building citizenship. This essay aims to: show that the essence of education is present, from the first hour, in Christian literature; demonstrate that Christian pedagogy prolongs, deepens, and improves this intentional improvement of the human being

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
RODRIGUES, João Bartolomeu; LEVI; MORGADO, Elsa Maria Gabriel. Education and citizenship, a new practice in social plurality: the specificity of Christian pedagogy. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 19, n. 58, p. 288, 2021. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2021v19n58p288. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/25672. Acesso em: 22 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Temática Livre/Free subject
Author Biographies

João Bartolomeu Rodrigues, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Licenciado em Teologia pela UNiversidade Católica Portuguesa. Doutor em Educação. Mestre em Cultura Portuguesa. Investigador do CITCEM, Porto

Levi, Universidade de Trás-os-Montes e Alto DouroEscola das Ciências Humanas e SociaisDepartamento de Letras, Artes e Comunicação Diretor da Revista Europeia de Estudos ArtísticosPresidente da PORTAS DA BILA – Associação Cívica e Cultural Investigador do Centro de Investigação em Ciências e Tecnologias das Artes

LEVI LEONIDO FERNANDES DA SILVA
Diretor da Revista Europeia de Estudos Artísticos (European Review of Artistic Studies). Diretor I, II, III,
IV e V Festival Internacional de Teatro e Artes Preformativas. Diretor do I, II e III Congresso
Internacional de Artes e Comunicação. Diretor do I, II e III Simpósio Internacional de Investigação em
Arte. Associate‐Editor do Journal of Arts and Culture (Bioinfo Publications Journal of Arts and Culture –
INDIA). Membro da Editorial Board do International Journal of Art and Culture Technology (IJACT)
AUSTRÁLIA (Global Vision School Publication). Reviewer dos Cadernos de Educação, Tecnologia e
Sociedade – BRASIL. Formação Académica: Doutoramento em Educação (Didática das Expressões
Artísticas) pela Universidade de Salamanca – USAL (2006). Grado de Salamanca em Educação (2004).
Formação Pós‐graduada em Música, Texto y Representación pela USAL (2002). Licenciado em Educação
Musical pelo Instituto Piaget / Conservatório Regional e Música de Gaia (1998). Bacharelato em
Professores do 1.º CEB ‐ UTAD (1994). Desenvolveu estudos de Pós‐doutoramento em Estudos
Musicais (Universidade de Santiago de Compostela ‐2006‐07) no âmbito do projeto intitulado “Artes
em meio prisional – presente e futuro” e em Estudos Teatrais (Universidade de Coimbra ‐ 2009‐11) no
âmbito do projeto intitulado “Estado da Arte do Teatro em Portugal”. Professor da Escola de Ciências
Humanas e Sociais da UTAD. Investigador do Centro de Investigação em Ciências e Tecnologias da
Artes da Universidade Católica Portuguesa. Produziu, compôs e dirigiu 52 obras artísticas (nacional e
internacional) na área das artes visuais, teatro, música e artes plásticas. Publicou entre artigos de
revista indexadas, comunicações em eventos científicos 102 investigações na especialidade. Publicou
10 livros e em outros 16 assumiu a coordenação, organização e edição. Orientou 144 trabalhos de
investigação (doutoramento, mestrado e iniciação científica). Participou em 227 júris académicos.
Orienta 28 Tese de Doutoramentos (Portugal, Espanha, Brasil e Angola). Tem desenvolvido uma
regular atividade investigativa no domínio da Artes e Educação com especial enfoque na criação /
direção artística e na orientação de trabalhos de investigação avançada (mestrado, doutoramento e
pós‐doutoramento).

Elsa Maria Gabriel Morgado, Universidade Católica Portuguesa, CEFH, Braga. Instituto Politécnico de Bragança

Doutora em Ciências da EDucação, pela universidade de TRás-os-Montes e Alto Douro. Investigadora de Pós-doutoramento na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Investigadora da UNiversidade Católica Portuguesa, Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos, Braga.

References

ABAGNANO, Nicola; VISALBERG, Aldo. História da Pedagogia. Lisboa: Livros horizonte, 1957.

BIANCHI, José João Pinhanços. A Educação e o Tempo - três ensaios sobre a História do Currículo Escolar. Piracicaba, São Paulo: Editora UNIMEP, 2001.

BÍBLIA DE JERUSALÉM. S. Paulo: Edições Paulinas, 1993.

BLANCO, Rufino. Enciclopédia Pedagógica. tomo I, 2.ed. Madrid: Editorial Harnando, 1930.

CARDOSO, Lídia. Aleitamento materno: uma prática de educação para a saúde no âmbito da enfermagem obstétrica. Braga, 2006, 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho.

CASOTTI, Mario. Didattica. Brescia: La Scuola, 1924.

COHN, Jonas. Pedagogia fundamental. Buenos Aires: Editorial Losada S.A., 1944.

CRONBACH, Lee Joseph. Psicologia educative. México: Pax-Mexico, 1965.

DEWEY, J. La ciência de la educación. Buenos Aires: Editorial Losada S.A, 1957.

JAMES, William. Psicología pedagógica. Madrid: Daniel Jorro Editor, 1924.

LEONIDO, Levi.; RODRIGUES, João.; MORGADO, Elsa. Entre a parábola e o conto: Jesus um contador de histórias. Horizonte, Belo Horizonte, v.16, n. 51, p. 1415 – 1429, 2019.

LAUAND, Luiz Jean. Cultura e Educação na Idade Média. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

LÓPEZ, Jesus. Catecumenado. In: FIORES, Stefano. NUEVO Diccionario de Espiritualidad. Madrid: Ediciones Paulinas, 1983.

GIL, Daniel Pérez.; MARTÍNEZ, Joaquim Torregrosa. Los Programas – guía de actividades: Una concreción del modelo construtivista da aprendizaje de las Ciências. Investigación en la Escuela, Sevilha, v. 3, p. 3-12, 1987.

MERCIER, Désiré-Joseph. Metafísica General u Ontoloía, III. Madrid: Nueva Biblioteca Filosófica, 1935.

MIRGUET, Victor. L'éducation de la jeunne fille contemporaine. Bruxelas: Rossel, 1910.

OVERBERG, Bernhard. Manuel de Pédagogie ou Guide de l'Instituteur. Liège: L. Grandmont-Donders, 1874.

PAIXÃO, Maria de Lourdes Ludovice. Educar para a cidadania. Lisboa: Lisboa Editora, 2000.

ROUSSEAU. Jean Jacques. Émilie ou De l´éducation. Paris : Difel, Difusão Editorial S. A. Editions Garnier Frères, 1979.

SAN AGUSTIN. La Cuidad de Dios, Introducción general. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1964.

SANVISENS, Alejandro. (coord.). Introducción a la pedagogía. Barcelona. Barcanova, 1984.

SPENCER, Herbert. Essays on Education. London: J. M. Dent/J. M. Dent Everyman Library, 1928.

WILDER, Amos Niven. Early christian rhetoric. The language of the gospel. London: Mac Millan, 1971.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Philosophical Investigations. Vol. II. Oxford: Basil Blackwell, 1963.