Mística e angústia em Fernando Pessoa (Mystique and anguish in the work of Fernando Pessoa) - DOI: 10.5752/P.2175-5841.2012v10n25p93
Main Article Content
Abstract
Os heterônimos do poeta português Fernando Pessoa constituem uma das mais fantásticas criações da poesia moderna. Através deles, fingindo-se um deles, o poeta apresenta-se múltiplo, como que habitado por várias pessoas, encerrando vários eus, num jogo literário em que entretanto não se identifica com nenhum deles. Sem desconsiderar a complexidade dessa criação literária, o artigo propõe-se a abordar alguns aspectos da obra do “Pessoa ele-mesmo”. Em certo sentido, Pessoa ele-mesmo é também um heterônimo. Poeta fingidor, nada nele é diretamente confessional ou biográfico. Pessoa ele-mesmo apresenta-se como a expressão dramática de uma busca de identidade, aberta numa constelação de personalidades complexas e sofridas. A dor fingida que finge a dor sofrida e outras representações da dor existencial de Pessoa ele-mesmo podem ser lidas como angústia e mística. Para tecer esse percurso, o artigo se reportará basicamente às poesias inéditas de 1919-1935, basicamente os últimos escritos do grande e múltiplo poeta português.
Palavras-chave: Fernando Pessoa. Heterônimos. Angústia. Mística. Teopoética.
Abstract
The heteronyms of the Portuguese poet Fernando Pessoa is one of the most fantastic creations of modern poetry. Through them, and pretending to be one of them, the poet presents himself as multiple, as if inhabited by several people, assuming several selves, in a literary game in which the poet does not identify himself with any of them. Without ignoring the complexity of such literary creation, the paper aims to address some aspects of the work of “Fernando Pessoa-himself”. In a sense, “Fernando Pessoa-himself” is also a heteronomous that carries a message that is neither confessional nor a bibliographic one. “Fernando Pessoa-himself” presents himself as a dramatic expression of an identity search within a constellation of some complex and suffered personalities. The “pretended pain” that pretends to be a true suffering as well other representations of the existential pain of “Fernando Pessoa-himself” can be comprehended as anxiety and mystique. To accomplish this purpose, the article will report primarily to the unpublished last poems of the great poet Fernando Pessoa, written between 1919 and 1935.
Keywords: Fernando Pessoa. Heteronyms. Anguish. Mystique. Theopoetic
- DOI: 10.5752/P.2175-5841.2012v10n25p93
Downloads
Article Details
There is access to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
I acknowledge that Horizonte is licensed under a CREATIVE COMMONS LICENSE - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0):