Dilema epistemológico do Ensino Religioso e formação docente (Epistemological Dilemma of Religious Education and teacher training) - DOI: 10.5752/P.2175-5841.2012v10n28p1435
Main Article Content
Abstract
A proposta deste artigo é a de abordar a temática do Ensino Religioso sob a perspectiva do dilema epistemológico, tendo como escopo identificar uma possível contribuição, que pode ser dada à formação docente por meio da Área de Conhecimento referente às Ciências da Religião. Nesse sentido, procurou-se traçar um caminho que começa pela apresentação do dilema epistemológico do Ensino Religioso, sob a ótica da relação histórica, no Brasil, entre Estado e Religião, destacando as categorias de público e privado. Feito isso, passa-se então a uma abordagem de modelos teóricos da disciplina, enquanto categorias de análise, que servem de referência de estudo e compreensão da temática. Nesse ponto, destacam-se os modelos Catequético, Teológico e das Ciências da Religião. Ao final desse percurso, procurou-se então estabelecer a relação entre Modelo das Ciências da Religião, pluralismo religioso e pequenas aproximações à questão da formação docente; tendo como referência dados que dizem respeito, sobretudo, à presença do Ensino Religioso em Minas Gerais.
Palavras-chave: Ensino Religioso. Dilema epistemológico. Ciências da Religião. Formação docente.
Abstract
This article addresses the issue of Religious Education from the perspective of epistemological dilemma and seeks to identify contributions to the teaching training through the formation of Religious Sciences. The text traces a path that presents the religious dilemma of Religious Teaching from the perspective of the historical relationship, in Brazil, between State and Religion, highlighting the categories of public and private. The text also discusses the theoretical models of the discipline `Religious Education`, as analytical categories that serve as a reference point of study and reference of such discipline. In sum, the present study highlights the Catechetical and the Theological models of `Sciences of Religion`, religious pluralism, and teacher formation, taking as reference the data concerning the presence of `Religious Education in the State of Minas Gerais, Brazil.
Keywords: Religious Education. Epistemological dilemma. Religion Sciences. Teacher training.
Downloads
Article Details
There is access to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
I acknowledge that Horizonte is licensed under a CREATIVE COMMONS LICENSE - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0):