Determinantes econômicos influenciam um fenômeno de fé? Análise das peregrinações internacionais ao Santuário de Fátima

Conteúdo do artigo principal

Matheus Belucio
José Alberto Fuinhas
Carlos Vieira
Gutemberg Xavier dos Santos

Resumo

A economia faz parte do cotidiano das sociedades e suas relações interferem diretamente no bem-estar social. Por essa razão, é importante verificar como determinantes econômicos podem influenciar um fenômeno de fé. Neste artigo, analisamos como as peregrinações internacionais ao Santuário de Fátima (Portugal) são afetadas por fatores econômicos. Foi construído um painel de dados estatísticos de 2008 a 2022. Um modelo em painel ARDL foi estimado. Os resultados confirmam a relação entre a economia e o homo religiosus. As peregrinações internacionais à Fátima são influenciadas pelo custo de transporte, renda, desemprego, globalização e inflação.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Detalhes do artigo

Como Citar
BELUCIO, Matheus; FUINHAS, José Alberto; VIEIRA, Carlos; SANTOS, Gutemberg Xavier dos. Determinantes econômicos influenciam um fenômeno de fé? Análise das peregrinações internacionais ao Santuário de Fátima. HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, Belo Horizonte, v. 21, n. 65, p. e216503, 2024. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2023v21n65e216503. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/28124. Acesso em: 14 ago. 2025.
Seção
Artigos/Articles: Temática Livre/Free subject
Biografia do Autor

Matheus Belucio, Universidade da Beira Interior

 PhD. in Economics. Professor at the Department of Economics of the University of Évora (Portugal). Member of CEFAGE-UE (Center for Advanced Studies in Management and Economics).

José Alberto Fuinhas, CeBER and University of Coimbra. Faculty of Economics

PhD. in Economics. Professor at the Faculty of Economics of the University of Coimbra (Portugal). He is a member of CeBER (Centre for Business and Economics Research).

Carlos Vieira, CEFAGE-UE and Department of Economics, University of Évora

PhD. in Economics. Professor at the Department of Economics of the University of Évora (Portugal). Member of CEFAGE-UE (Center for Advanced Studies in Management and Economics).

Gutemberg Xavier dos Santos, Universidade da Beira Interior

PhD student in management at the University of Beira Interior (Portugal). Member of NECE (Research Centre for Business Sciences).

Referências

ALANZI, E. M.; KULENDRAN, N.; NGUYEN, T. H. Religious Tourism Demand and Country Prosperity: An Empirical Study of Saudi Arabia. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, v. 11, n. 2, p. 39-60. 2023. Available at: https://arrow.tudublin.ie/ijrtp/vol11/iss2/5/

ALEGRE, J.; POU, L.; SARD, M. High unemployment and tourism participation. Current Issues in Tourism, v. 22, n. 10, p. 1138-1149. 2019. Available at: https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1464550

ALMEIDA, A. Desenvolvimento turístico e crescimento económico: validade da Tourism-Led Growth Hypothesis no caso da Madeira. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, n. 65, p. 31–50, 2023. Available at: https://doi.org/10.59072/rper.vi65.579

ALMEIDA, L. L. S. DE; ENOQUE, A. G.; OLIVEIRA JÚNIOR, A. DE. Turismo religioso como fonte de desenvolvimento local. Marketing & Tourism Review, v. 4, n. 2, p. 1–38, 2020. Available at: https://doi.org/10.29149/mtr.v4i2.5538

BELUCIO, M. Economy and religious tourism: the phenomenon of pilgrimages to Marian Sanctuaries. Dissertação (Mestrado em Economia), Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Departamento de Gestão e Economia), Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal. Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião. v. 16, n. 51, p. 1439-1441. 2018. Available at: https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2018v16n51p1439.

BELUCIO, M.; FUINHAS, J.; VIEIRA, C. How does the economy affect a religious phenomenon? A panel approach to international pilgrimages to the Shrine of Fátima. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, v. 13, n. 1, p. 110-124. 2023. Available at: https://doi.org/10.2478/ejthr-2023-0010

BELUCIO, M.; SANTOS, G.; DUARTE, M. D.; FUINHAS, J. A.; VIEIRA, C. Socioeconomic determinants of pilgrimages: A VAR approach, Revista Portuguesa de Estudos Regionais. v. 56, p. 43-63. 2020. Available at: https://doi.org/10.59072/rper.vi56.160

BENITO, A. Does job insecurity affect household consumption? Oxford Economic Papers, v. 58, n. 1, p. 157–181. 2006. Available at: https://www.jstor.org/stable/3488818

BÍBLIA, A. T. 2 Cronicas. In: Bíblia de Jerusalém. Tradução: Domingos Zamagna. São Paulo: 9ª Edição. Editora Paulus, p. 612. 2013.

BÍBLIA, N. T. Mateus. In: Bíblia de Jerusalém. Tradução: Domingos Zamagna. São Paulo: 9ª Edição. Editora Paulus, p. 1714. 2013.

BILEN, M.; YILANCI, V.; ERYÜZLÜ, H. Tourism development and economic growth: a panel Granger causality analysis in the frequency domain. Current Issues in Tourism, v. 20, n. 1, p. 27–32. 2015. Available at: https://doi.org/10.1080/13683500.2015.1073231

BRONNER, F.; DE HOOG, R. Economizing behaviour during travel: Strategies and information used. Journal of Vacation Marketing, v. 17, n. 3, p. 185–195. 2011. Available at: https://doi.org/10.1177/1356766711409180

DUARTE, E.; HEITOR, J. The Marian Paths of Portugal and Local Development. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, v. 11, n. 1, p. 45-57. 2023. Available at: https://arrow.tudublin.ie/ijrtp/vol11/iss1/5/

EUGENIO-MARTÍN, J. L.; CAMPOS-SORIA, J. A. Economic crisis and tourism expenditure cutback decision. Annals of Tourism Research, v. 44, p. 53–73. 2014. Available at: https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.08.013

FUINHAS, J. A.; BELUCIO, M.; SANTIAGO, R.; AFONSO, T. (eds.). Exercícios Introdutórios de Análise Económica de Dados. Covilhã: Universidade da Beira Interior. 2019.

FUINHAS, J. A.; MARQUES, A. C.; BELUCIO, M. O impacto das peregrinações no turismo religioso. Análise e previsão do fenómeno Mariano de Fátima. In: MATIAS, F., SANTOS, J.A.C., AFONSO, C., RAMOS, C. M. Q., BAPTISTA, C.,

SANTOS, M. C.; GUERREIRO, R.F. (org.). Estudos de Gestão e Empreendedorismo. Faro: Universidade do Algarve. p. 605-626. 2017.

GAUTAM, P. Religious tourism and entrepreneurship: A case of Manakamana temple in Nepal. Cogent Social Sciences, v. 9, n. 1, p. 1-18. 2023. Available at: https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2222569

MOURAO, P.R. Does the Economic Cycle Change Our Prayers? Kyklos, v. 65, p. 563-580. 2012. Available at: https://doi.org/10.1111/kykl.12006

NAIR, B. V. T.; BABU N, A. Socio-cultural and economic impacts of religious festivals on sustainable local community livelihoods in Kerala: The case of palakkad. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, v. 10, n. 1, p. 91-106, 2022. Available at: https://doi.org/10.21427/sy7k-sg89

OKWUOSA, L. N.; OKOLI, A. Catholic Priests' Involvement in Nigerian Politics: A Response to Social Change. Journal of Asian and African Studies, v. 0, n. 0., p. 1-18. 2023. Available at: https://doi.org/10.1177/00219096231207881

PEDRONI, P. Critical values for cointegration tests in heterogeneous panels with multiple regressors. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, v. 61, p. 653–670. 1999. Available at: https://web.williams.edu/Economics/wp/pedronicriticalvalues.pdf

PEDRONI, P. Panel cointegration: Asymptotic and finite sample properties of pooled time series tests with an application to the PPP hypothesis. Econometric Theory, v. 20, p. 597–625. 2004. Available at: https://www.jstor.org/stable/3533533

PEKTAS, S. Y.; UNLUONEN, K. The Evaluation of Tourism in Turkey in Terms of Inflation. Journal of Tourismology, v. 6, n. 1, p. 111-132. 2020. Available at: https://doi.org/10.26650/jot.2020.6.1.0012

PESARAN, M. H. A simple panel unit root test in the presence of cross-section dependence, Journal of Applied Econometrics, v. 22, n. 2, p. 265–312. 2007. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jae.951

PESARAN, M. H.; SHIN, Y. An autoregressive distributed lag modelling approach to cointegration analysis. In: STORM S. (org.). Econometrics and Economic Theory in the 20th Century: The Ragnar Frisch Centennial Symposium, Cambridge: Cambridge University Press. p. 1–31. 1999.

SANTUÁRIO DE FÁTIMA. Fátima regista regresso das multidões e retoma dinâmicas pastorais. Available at: https://www.fatima.pt/pt/news/fatima-regista-regresso-das-multidoes-e-retoma-dinamicas-pastorais-2023-02-16. Accessed on: 16 Feb. 2023

SHERENI, N. C.; MUTANA-SIMANGO, S.; GANGO, M. T. Religious Tourism: Exploring Experiences of Spirituality, Place Attachment, and Well-Being in Zimbabwe. In: POSSAMAI-INESEDY, A, COUNTED, V. (org.). Religion, spirituality and health: a social scientific approach, p. 255–271, 2023.

SILVA, C.; ABRANTES, J. L.; REIS, M.; SEABRA, C. Exploring Memorable Sacred Tourism Experiences and Place Attachment. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, v. 11, n. 5, p. 73-82. 2023. Available at: https://doi.org/10.21427/38P9-MC74.

SUHEL S.; BASHIR, A. The role of tourism toward economic growth in the local economy. Economic Journal of Emerging Markets, v. 10, n. 1, p. 32-39. 2018. Available at: https://journal.uii.ac.id/JEP/article/view/7714/8073

TRIKI, M. B. The role of religious tourism in sustainable development in Saudi Arabia: evidence from quantile non-causality test. Geo Journal of Tourism and Geosites, v, 27, n. 4, p. 1321-1333. 2019. Available at: https://gtg.webhost.uoradea.ro/PDF/GTG-4-2019/gtg.27417-436.pdf

WIJESEKARA, C., TITTAGALLA, C., JAYATHILAKA, A., ILUKPOTHA, U., JAYATHILAKA, R., JAYASINGHE, P. Tourism and economic growth: A global study on Granger causality and wavelet coherence. PLoS ONE, v. 17, n. 9, p. e0274386, 2022. Available at: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0274386