TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY licentiate in focus
Main Article Content
Abstract
This work analyzes the inclusion/exclusion of the religious cultural diversity theme in undergraduate teaching courses of the state of Santa Catarina, Brazil, by means of mapping the curricula available on the universities websites. Aware of the academic rigor, the qu alitative and quantitative methodological approach, with a bibliographical and documentary character, seeks the confrontation between data, evidence, information collected, and the theoretical knowledge already systematized in the area. Among the main considerations it calls the attention the lack of discussion on religious diversity in most of the teaching training courses offered in Santa Catarina. By socializing the results, it is expected to contribute to the initial and continued formation of teachers of Brazil’s Basic Education from a pedagogical approach that studies, researches and reflects upon the Brazilian religious cultural diversity, suppressed any form of proselytism.
Downloads
Article Details
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain the copyright and grants to the journal the right of the first publication, with simultaneous license to the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this publication.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on your personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation published work (See The Effect of Open Access).
References
ARROYO, Miguel. Experiências de inovação educativa. O currículo na prática da escola. In: MOREIRA, Antonio Flavio (org.). Currículo. Políticas e práticas. Campinas: Papirus, 1999, p. 131-164.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB 4/2010, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2017.
BRASIL. Presidência da República Federativa do Brasil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. [Lei de diretrizes e bases da educação nacional]. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 13 jul. 2017.
CARON, Lurdes. Políticas e práticas curriculares. Formação de professores de ensino religioso. São Paulo, 2007. 354 f. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). (Educação: Currículo).
CECCHETTI, Elcio. Diversidade cultural religiosa na cultura da escola. Dissertação (Mestrado). Florianópolis, 2008. 186 f. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). (Educação: Ensino e Formação de Educadores).
DELORS, Jacques et al. Educação. Um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e Cultura (UNESCO) – Setor de Educação da Representação da UNESCO no Brasil, jul. 2010. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2017.
FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade, educação e desafios contemporâneos. Diversidade religiosa, decolonialidade e construção da cidadania. In: POZZER, Adecir; PALHETA, Franscico; PIOVEZANA, Leonel; HOLMES, Maria Torres (orgs.). Ensino religioso na educação básica. Fundamentos epistemológicos e curriculares. Florianópolis: Saberes em diálogo, 2015, p. 65-72.
FORNET-BETANCOURT, Raul Interculturalidade. Crítica, dialogo e perspectivas. São Leopoldo: Nova Harmonia, 2004.
FREIRE, Paulo. Conscientização. Teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 29. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da solidariedade. Organizado por Nita Freire e Walter Ferreira de Oliveira. São Paulo: Paz e terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia. O cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1986.
GADOTTI, Moacir. Educação de adultos como direito humano. EJA em debate, Florianópolis, ano 2, n. 2, p. 12-29, jul. 2013.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MARTINS FILHO, Lourival José. Alfabetização de jovens e adultos. Trajetórias de esperança. Florianópolis: Editora Insular, 2011a.
MARTINS FILHO, Lourival José. Tem azeite na botija? A docência e o componente curricular ensino religioso nos anos iniciais do ensino fundamental. Florianópolis: Editora da UDESC, 2011b.
MOREIRA, Antonio Flavo; SILVA, Tomaz Tadeu (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.
MORIN, Edgar. 1921 – Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.
ORCO, Claudio Luiz; FLEURI, Reinaldo Matias. O processo educativo: cultura e identidades indígenas. REP – Revista Espaço Pedagógico, v. 17, n. 2, p. 335-347, jul./dez. 2010.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E CULTURA (UNESCO). (1998). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Adotada e proclamada pela resolução 217 A (III) da Assembleia Geral das Nações Unidas em 10 de dezembro de 1948. BR/1998/PI/H/4 VER. Brasília: Setor de Educação da Representação da UNESCO no Brasil, 1998. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf>. Acesso em: 13 jul. 2017.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no oficio do professor. Profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
RODRIGUES, Edile Mara Fracaro; JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; MARTINS FILHO, Lourival José. Perspectivas pedagógicas do ensino religioso. Formação Inicial para um profissional do ensino religioso. Florianópolis: Editora Insular, 2015.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. Curitiba: Ibpex, 2007.
SANCHEZ, Wagner Lopes. Pluralismo religioso. As religiões no mundo atual – Coleção Temas do Ensino Religioso. 2. ed. São Paulo: Paulinas, 2010.
SANTA CATARINA (Governo do Estado). Decreto n. 3.882, de 28 de dezembro de 2005. Regulamenta o Ensino Religioso nas escolas de Ensino Fundamental da Rede Pública Estadual. Florianópolis/SC. Disponível em: <http://leisestaduais.com.br/sc/decreto-n-3882-2005-santa-catarina-regulamenta-o-ensino-religioso-nas-escolas-de-ensino-fundamental-da-rede-publica-estadual?q=educa%C3%A7%C3%A3o>. Acesso em: 13 jul. 2017.
SANTA CATARINA (Governo do Estado). Lei Complementar n. 170, de 7 de agosto de 1998. Dispõe sobre o Sistema Estadual de Educação. Disponível em: <http://secon.udesc.br/leis/lei_170-1998.htm>. Acesso em: 13 jul. 2017.
SOUZA, Alba Regina Batisti de; SALERNO, Laura Peretto; MARTINS FILHO, Lourival José (orgs.). De mãos dadas. Discussões e vivências sobre a relação escola e universidade. Florianópolis: Editora da UDESC, 2012.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
TOURAINE, Alain. Podemos viver juntos? Iguais e diferentes. Petrópolis: Vozes, 1998.