RELIGIOUS EDUCATION IN THESES the state of the art in researches under construction

Main Article Content

Sergio Rogerio Junqueira
Sonia Itoz

Abstract

The analysis described here is the result of a further stage of the Conceptions and Production Project, developed in the Conceptions and Teaching Resources Program of Religious Education, by researchers from the Education and Religion Research Group (GPER). Project started in the year 2000, aiming to establish the memory of the construction of Religious Education, as well as organize and systematize the sources produced in the country to base the research. The article is the result of a bibliographical research, and it was proposed to carry out the State of the Art on Religious Education from the Theses available in its entirety. Understanding that Thesis is a work of meaning, for an academic career. The Theses were located in the Bank of Dissertations and Theses of CAPES, as well as in the publications of the Group of Research in Religious Education - GPER, with identification of academic-scientific production, on Religious Education in 2018. For this, authors were selected for dialogue with data from the Information Science and Scientific Methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
JUNQUEIRA, Sergio Rogerio; ITOZ, Sonia. RELIGIOUS EDUCATION IN THESES: the state of the art in researches under construction. INTERAÇÕES, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 430–460, 2020. DOI: 10.5752/P.1983-2478.2020v15n2p430-460. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/interacoes/article/view/18729. Acesso em: 21 aug. 2025.
Section
ARTICLES
Author Biographies

Sergio Rogerio Junqueira, Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião (IPFER)

Doutor e Mestre em Ciências da Educação da Universidade Pontifícia Católica Salesiana (Roma, Itália).Livre Docente e Pós-Doutor em Ciência da Religião na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Pós-Doutor em Geografia Cultural pela Universidade Federal do Paraná.Licenciado em Pedagogia na Universidade de Uberaba, Diretor do Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião (IPFER). Brasil. ORCID: 0000-0003-2168-1186. E-mail: srjunq@gmail.com.

Sonia Itoz, Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião (IPFER)

Mestre em Educação, PUC/SP. Graduação em Filosofia e Teologia. Pesquisadora do Instituto de Pesquisa e Formação Educação e Religião (IPFER). Brasil. ORCID: 0000-0003-4398-3564 . E-mail: soniadeitoz@gmail.com.

References

ARAÚJO, Carlos. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v.12, n.1, jan./ jun. p. 11-32, 2006.

CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO - CFE, Parecer CFE nº 977/19652, 3 de dezembro de 1965

FORESTI, Nóris. Estudo da contribuição das revistas brasileiras de biblioteconomia e ciência da informação enquanto fonte de referência para a pesquisa. 1989. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Biblioteconomia da Universidade de Brasília: UnB, Brasília, 1989.

HÜHNE, Leda Miranda (Org.) Metodologia científica: caderno de textos e técnicas. 7. ed. Rio de Janeiro: Agir, 1997.

JUNQUEIRA, Sérgio et al. Socialização do saber e produção científica do Ensino Religioso. Porto Alegre: Editora Fy, 2017.

LLOYD, Christopher. As estruturas da história. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva. Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 1985.

OLIVEIRA, Ely Francine; GRACIO, Maria Claudia. A produção científica em organização e representação do conhecimento no Brasil: uma análise bibliométrica do GT&2 da

ANCIB. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA DA ANCIB, ENANCIB, 10., 2009, João Pessoa. Anais. João Pessoa: ANCIB, 2009.

OLIVEIRA. Ednilson Turozi de. Ensino Religioso fundamentos epistemológicos. Curitiba, Ibpex, 2009.

PRITCHARD, Alan. Statistical bibliography or bibliometricas. Journal of Documentation, v. 25, p. 348-349, 1969.

SILVA, Vagner. Antropólogo e sua magia. São Paulo: Edusp, 2000.

ZIMAN, John Conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979.