ONTOLOGY AND VISUAL POETICS IN THE SPECTACLE ADAM’S PASSION, BY ROBERT WILSON

Main Article Content

Klara Cruz de Oliveira
Luciane Viana Barros Páscoa

Abstract

The artist Robert Wilson is an important character to contemporary theater, as his theatrical performances are composed by virtuous visuality, which is reproduced in metaphors and signs that need to be unraveled by the viewers according to their observation about the work. Being from his artistic and personal trajectory that we perceive the construction of his scenic identity, and also the way his works are conceived.  For one of the artist's forms of poetic enunciation happens through the freedom given to the audience to experience it, making his performances a set of the spectrum of landscapes to be elucidated by the work's observer. Because of this, in order to enter into ontological issues evoked by the artist's visuality, it is necessary that we go through triggers arising from his personal life, as this was one of the main instances that caused conceptual issues to be explored scenically by this theatrical director over the years.  Therefore, for us to funnel this study, we will visualize the paths of the narrative of the biblical character Adam, in the show Adam’s Passion. Furthermore, our methodological materials for this investigation are intertwined in the thoughts of art ontology, concatenated by Currie (1989), and also in the path indicated by the analysis of spectacles approach, by Belém (2014).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, Klara Cruz de; PÁSCOA, Luciane Viana Barros. ONTOLOGY AND VISUAL POETICS IN THE SPECTACLE ADAM’S PASSION, BY ROBERT WILSON. INTERAÇÕES, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 248–269, 2020. DOI: 10.5752/P.1983-2478.2020v15n2p248-269. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/interacoes/article/view/22004. Acesso em: 21 aug. 2025.
Section
ARTICLES
Author Biographies

Klara Cruz de Oliveira, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Bacharel em Teatro pela Universidade do Estado do Amazonas (2018). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes (UEA) e bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas. Brasil. ORCID: 0000-0002-2995-2377. E-mail: klaraoliveirac@gmail.com.

Luciane Viana Barros Páscoa, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Doutora em História pela Universidade do Porto (2006). Mestre em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997). Professora adjunta da Universidade do Estado do Amazonas. Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes (PPGLA-UEA). Brasil. ORCID: 0000-0001-7751-0189. E-mail: luciane.pascoa@gmail.com.

References

ARVO Pärt l Robert Wilson – Adam’s Passion. Direção: Robert Wilson. Produção: Kristjan-Jaak Nuudi. Tällin: Accentus Music, 2015a. 1 DVD. 1h36min.

ARVO Pärt l Robert Wilson – The Lost Paradise. Direção: Günter Atteln. Produção: Kristjan-Jaak Nuudi. Tällin: Accentus Music, 2015b. 1 DVD. 5min.

BANES, Sally. Writing Dancing in the Age of Postmodernism. Estados Unidos: Wesleyan University Press, 1994.

BELÉM, Elisa. Modo de análise dos espetáculos: um olhar panorâmico. ILINX: Revista do LUME, Campinas, ano 6, v. 7, n. 6, ed. 6, p. 1-9, 2014. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume.

BÍBLIA Sagrada: Edição de Promessas – Versão revista e corrigida na grafia simplificada, trad. João Ferreira de Almeida. São Paulo: King’s Cross Publicações, 2010.

CAMARGO, Roberto Gil. Função estética da luz. São Paulo: Perspectiva, 2012.

CARROL, Khadija Von Zinnenburg; PASQUINELLI, Matteo. Botanical drift: protagonists of the Invasive Herbarium. Berlin: Stenberg Press, 2018.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Editorial Herder, 1986.

CURRIE, Gregory. An Antology of Art. Nova York: St. Martin's Press, 1989.

FEILER, Bruce. Adão e Eva, a primeira história de amor: e o que eles podem nos ensinar sobre relacionamentos. Rio de Janeiro: Zahar, 2019.

FORTIN, S.; GOSSELIN, P. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. ARJ – Art Research Journal/Revista de Pesquisa em Artes, v. 1, n. 1, p. 1-17, 4 maio 2014.

GALIZIA, Luiz Roberto. Os processos criativos de Robert Wilson: trabalhos de Arte Total para o Teatro Americano Contemporâneo. 2004. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004. 207 p.

GEORGE, Jim. De Adão a Jesus – O perfil de 50 personagens que mudaram a

História. Rio de Janeiro: Graça, 2012.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2002.

HOLMBERG, Arthur. The Theatre of Robert Wilson (Directors in Perspective). Reino Unido: Cambridge University Press, 2005.

KRAUSE, Décio. Tópicos em ontologia analítica. São Paulo: Editora UNESP, 2017.

LANGER, Susanne. Sentimento e Forma: uma teoria da arte desenvolvida a partir de Filosofia em Nova Chave. São Paulo: Perspectiva, 2011.

MANNHEIM, K. 1993. El problema de las generaciones, Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), n. 62, pp. 145-168. Nova York: Routledge & Kegan Paul, 1952.

NISSA, Gregório de. A criação do homem - a Alma e a ressureição - a grande catequese. São Paulo: Editora Paulus, 2017.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 3 ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PINHEIRO, Lucas de Almeida. Bob Wilson: por trás do olhar de um surdo e da

voz-pensamento de um autista = Bob Wilson: behind a deaf's sight and an autistic's voice-thought. 2017. 1 recurso online (220 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/325377>. Acesso em: 2 set. 2019.

SALLES, Cecília. Gesto inacabado: Processo de criação artística. São Paulo: FAPESP, 2006.

WOLFF, Christoph; EMERY, Walter. Bach, Johann Sebastian. Grove Music Online. 2001. https:// www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-6002278195. Acesso em 21 jul. 2020.