UNDERSTANDING CATECHETICAL PARADIGMS

Main Article Content

Solange Maria do Carmo
Alex Cristiano dos Santos

Abstract

The catechesis, especially after Protestant Reformation, was conducted by paradigms that emerged from the needs of each age. With the Protestant Schism, the catholic faith had seen itself impelled to develop a catechesis able to assert its identity (Christian-Catholic) compared to the emergence and growth of the Protestant Church. The doctrinal catechesis arises, based in catechisms (first paradigm). This will be shaken by the advent of Modern Philosophy reason, which brings with it new demands. In front of these demands, emerges a new catechetical paradigm (second paradigm) which, seeking to answer the desires of Modern man, no longer starts from the doctrine, but from the existential concreteness of subjects. However, none of these paradigms, already consolidated, seems sufficient to answer the catechesis needs for the demands of contemporary man. Thus arose the third catechetical paradigm, still under construction, which seeks a return to the “original faith” pedagogy, the initiation and proposal pedagogy, able to provide a personal experience of the Risen One, transforming the lives and actions of contemporary individuals and their communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
MARIA DO CARMO, Solange; DOS SANTOS, Alex Cristiano. UNDERSTANDING CATECHETICAL PARADIGMS. INTERAÇÕES, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 173–193, 2016. DOI: 10.5752/P.1983-2478.2016v11n20p173. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/interacoes/article/view/P.1983-2478.2016v11n20p173. Acesso em: 21 aug. 2025.
Section
ARTICLES
Author Biographies

Solange Maria do Carmo, PUC-Minas

Graduada em teologia (FAJE-BH), licenciada em filosofia (PUC-MInas), mestre em teologia (FAJE), doutora em teologia (FAJE), professora da pUC-MInas e do ISTA

Alex Cristiano dos Santos

Graduado em Filosofia pela FAM- Faculdade de Mariana, graduando em teologia na PUC minas, 6o período

References

ALBERICH, Emilio; et al. Mesa Redonda. Catequética, v. 45, n. 3, 2004.

AMADO, Joel Portella. Mudança de época e conversão pastoral: uma leitura das conclusões de Aparecida. Atualidade Teológica, v. 12, n. 30, 2008, p. 301-317.

AMADO, Joel Portella. Uma Igreja em mudança de época: Pontos relevantes para a compreensão da Igreja na segunda década do século XXI. Revista Eclesiástica Brasileira, v. 70, n. 279, 2010.

CARMO, Solange Maria do. Catequese no mundo atual: crise, desafios e um novo paradigma. São Paulo: Paulus, 2016.

CONFERÊNCIA NACIONAL DOS BISPOS DO BRASIL. Diretrizes Gerais da Ação Evangelizadora da Igreja no Brasil 2011-2015. São Paulo: Paulinas, 2011. (Documento 94).

CONGREGAÇÃO PARA O CLERO. Diretório Geral para a Catequese. São Paulo: Paulinas, 1998.

FRANCISCO, Papa. Exortação Apostólica Evangelii Gaudium. São Paulo: Paulinas, 2013. 230 p.

FRANCISCO, Papa. O nome de Deus é misericórdia. São Paulo: Paulus, 2016.

LIBANIO, João Batista. Eu creio, nós cremos: tratado da fé. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2004.

MOLINARIO, Joel. Il testo nazionale per l’orientamento della catechesi in Francia.Catechesi. v. 76, n. 6, 2006.

PAGOLA, José Antônio. Voltar a Jesus: para a renovação das paróquias e comunidades. Petrópolis: Vozes, 2015.

VILLEPELET, Denis. O futuro da catequese. São Paulo: Paulinas, 2007.

VILLEPELET, Denis. Los desafíos planteados a la catequesis francesa. Sinite, n.141, 2006.