Anticipatory concern in the therapeutic accompaniment of adolescents at school: an experience report

Authors

  • Marcela Andrade UFMG
  • Paulo Evangelista UFMG

Keywords:

Therapeutic accompaniment, School inclusion, Phenomenology, Experience report

Abstract

This account aims to discuss the practice of Therapeutic Accompaniment (TA) in schools, based on the author’s internship experience accompanying two students at a private school throughout an academic year. The individuals being supported were a 14-year-old student diagnosed with Oppositional Defiant Disorder (ODD) and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), and a 15-year-old student diagnosed with autism and schizophrenia. The narrative provides an account of the author’s work as a TA and the relationships established with these students, weaving them together with phenomenological psychological literature that explores the care relationship between the psychology professional and the adolescent. The reflection centers on comparing traditional therapeutic accompaniment techniques with a personalized focus on human connection, as advocated by phenomenological psychology.  The accounts reveal two ways of being with assisted existences: substitutive concern and anticipatory concern. In the mode of substitutive concern, the focus is on identifying the problem to be solved—whether it’s disruptive behavior in the classroom or low academic performance—and seeking solutions for these issues. However, adopting an attitude of anticipatory concern led to a different approach. By maintaining a singular personal relationship, autonomy was preserved for these students, and it encouraged creative perspectives that contradicted their diagnoses. This care approach facilitated a more authentic existence, opening up new future possibilities for these young individuals. Sharing this experience may encourage more professionals to approach the existences they accompany with openness, rather than immediately framing them as problems to be solved. Additionally, we hope these reflections provide examples of phenomenological-existential psychological practice within an educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Andrade, UFMG

Estudante de Psicologia na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG),  cursando o 10° período. Atualmente buscando aprofundamento na área de Psicologia Fenomenológica -Existencial, com ênfase na prática clínica de psicoterapia. Experiência com plantão psicológico; estágios em psicoterapia; monitoria acadêmica; pesquisa fenomenológica e aconselhamento psicológico de crianças e adolescentes. Estudante ativa em congressos e palestras da área da Psicologia, e também das demais atividades ofertadas pela universidade, como eventos multidisciplinares, formações transversais e projetos de extensão. 

Paulo Evangelista, UFMG

Professor Adjunto do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FAFICH) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) desde 2019. Coordenador do Curso de Especialização em Psicologia Clínica: Análise Existencial e Gestalt-Terapia da UFMG. Doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela USP, Mestre em Filosofia e graduado em Psicologia pela PUC-SP. Trabalhou como psicoterapeuta em consultório particular de 2002 a 2019. Tem experiência na área de Psicologia Clínica, com ênfase em psicologia fenomenológico-existencial e Daseinsanalyse. Atua principalmente nos seguintes temas: Daseinsanalyse, psicologia fenomenológico-existencial e psicoterapia. Autor de artigos e capítulos e organizador de livros sobre psicologia fenomenológico-existencial e autor de Psicologia Fenomenológica Existencial - A Prática Psicológica à luz de Heidegger (Ed. Juruá, 2016). Coordenador do GT96 da ANPEPP "Psicologia Fenomenológico-hermenêutica e questões contemporâneas". Foi professor na Universidade Paulista (UNIP) de Psicologia Humanista e Psicologia Fenomenológica e supervisor clínico, sendo também responsável (líder de disciplina) pela elaboração dos planos de ensino e de apostilas para auto-avaliação dos alunos (2008 - 2016). Foi professor substituto no curso de Psicologia da PUC-SP. Foi membro voluntário do Laboratório de Estudos em Fenomenologia Existencial e Prática em Psicologia (LEFE) do Instituto de Psicologia da USP (2012 - 2016). Editor científico da Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia (Qualis A3).

References

AMATUZZI, M. M.. (2009). Psicologia fenomenológica: uma aproximação teórica humanista. Estudos De Psicologia (Campinas), 26(1), 93–100. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2009000100010

ASSIS, S. G., AVANCI, J. Q. e SERPELONI, F. (2010) O tema da adolescência na saúde coletiva - revisitando 25 anos de publicações. Ciência & Saúde Coletiva, 25(12). https://doi.org/10.1590/1413-812320202512.18322020.

BRASIL (2012). Lei 12.746, de 27 de dezembro de 2012. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm

BRASIL (2015). Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

BOSS, M. (1976). Análise Existencial -Daseinsanalyse. Revista Daseinsanalyse, n. 1, 2 e 4. São Paulo: Associação Brasileira de Daseinsanalyse.

BOSS, M. (1994). Existential Foundations of Medicine & Psychology. New Jersey / London: Jason Aronson Inc.

CASTELLANOS, M. (2014). A narrativa nas pesquisas qualitativas em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 19(4), 1065–1076. https://doi.org/10.1590/1413-81232014194.12052013

CYTRYNOWICZ, B. (2018). Criança e infância - Fundamentos existenciais - Clínica e orientações. Portugal: Chiado Books.

DALLAZEN L., GIACOBONE R.V., MACEDO M.M.K., KUPERMANN D. (2012). Sobre a ética em pesquisa na psicanálise. Psico, 43(1). Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/11098

EVANGELISTA, P. (2020). A fundamentação metafísica da psicologia humanista à luz da fenomenologia existencial. Revista da Abordagem Gestáltica, 26(2), 208-219. https://dx.doi.org/10.18065/2020v26n2.8

KUPFER, M. C. M. (2006). Duas notas sobre a inclusão escolar. Escritos da criança, (6), 71-81. Porto Alegre, RS: Centro Lydia Coriat.

FAIAL L.C.M., SILVA R.M.C.R.A, PEREIRA E.R., FAIAL C.S.G. (2018). A saúde na escola: percepções do ser adolescente. Revista Brasileira de Enfermagem. 2019;72(4):964-72. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0433

FREIRE, C. (s/d). A conquista do futuro. Revista Mente & Cérebro. Especial: O olhar adolescente, p. 49-53.

LIMA, R. S. J. (2008). Psicologia e Prática em Educação. São Cristóvão: Universidade Federal de Sergipe.

SAPIENZA, B. T. (2004). Conversa sobre terapia. São Paulo: EDUC - Editora da PUC-SP; Paulus.

SAPIENZA, B. T. (2013). Do Desabrigo à confiança - Daseinsanalyse e terapia. São Paulo: Escuta.

STAJNER‐POPOVIC T. (2001). ‘Disguise or consent: Problems and recommendations concerning the publication and presentation of clinical material’ by Glen O. Gabbard and the editorial by David Tuckett. The International Journal of Psychoanalysis, 82(2), 415-424. https://doi.org/10.1516/JX3R-Y29Y-7CKV-JQ6N

MAHFOUD, M. & MASSIMI, M. (2008). A pessoa como sujeito da experiência: contribuições da fenomenologia. Memorandum, 14, 52-­61. Recuperado de: http://www.fafich.ufmg.br/~memorandum/a14/mahfoudmassimi02.pdf

MATTOS, L. K.; NUERNBERG, A. H. (2010). A intervenção do psicólogo em contextos de educação especial na grande Florianópolis. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 16. https://doi.org/10.1590/S1413-65382010000200004

MENDONÇA, L.M.M. (2021). Saúde mental e atenção psicossocial de crianças e adolescentes: contribuições da daseinsanalyse. Belo Horizonte: Especialização em Psicologia Clínica: Gestalt-terapia e Análise Existencial - Universidade Federal de Minas Gerais. Disponível em: <http://hdl.handle.net/1843/46172>

NASCIMENTO, V. G., TEIXEIRA, A. de M. B., SPADA, A. de A. S., & DAZZANI, M. V. M. (2019). Acompanhamento Terapêutico Escolar: uma atuação caracterizada pelo “entre”. Estilos Da Clinica, 24(3), 445-457. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i3p445-457

ONLINE ETYMOLOGY DICTIONARY (2023). Disponível em: <https://www.etymonline.com/>. Acesso em 29 de dez. de 2023.

REGER, R.. (1981) Psicólogo escolar: educador ou clínico? In PATTO, M.H.S. (Org.) Introdução à Psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1981.

STEVENS, A. (2004). Adolescência, sintoma da puberdade: Clínica do contemporâneo. Revista Curinga, 20, pp. 27- 39. Escola Brasileira de Psicanálise – Seção Minas.

Published

2025-06-08

How to Cite

ANDRADE, Marcela; EVANGELISTA, Paulo. Anticipatory concern in the therapeutic accompaniment of adolescents at school: an experience report. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 91–110, 2025. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/32553. Acesso em: 13 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre