REFLECTIONS FOR THE CONSTRUCTION OF INSTITUTIONAL ANALYSIS THROUGH A TRAINEESHIP EXPERIENCE IN SCHOOL PSYCHLOGY

Authors

  • Inácia Luzia Paiva da Mata
  • Michel de Rezende Costa FUPAC - Fundação Universitária Presidente Antônio Carlos

Keywords:

School Psychology. Institutional Analysis. Education

Abstract

The presence of the psychologist into the educational context is legitimized by the law number 13.935/2019. During the graduation in psychology, a trainee student has the opportunity to deepen such work by structuring  practices whose focus is on institutional matters and how they influence subjectivation processes. Considering contributions from institutional analyses, this article investigates institutional processes that delimit the school routine and how the practice by the psychologist can go beyond individualized and decontextualized models. During traineeship time, researchers gathered documents, observed directly a school routine and proposed a questionnaire and an interview in order to discuss with the community interfering aspects regarding the educational process. At the end of the activities carried out, it is possible to highlight the relevance of the school for the routine of those involved, in such matters as the estructuring of bonds or the involvement in community life, as well as the most effective mean of the presence of public policies. On the other hand, it is also highlighted the importance to improve communication processes, the need of a more horizontal and democratic educational management and a more complete view on the members of the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Rejane Maria; MARINHO-ARAÚJO, Clasy Maria. Psicologia Escolar no Brasil: considerações e reflexões históricas. Estudos de Psicologia. vol. 27, núm. 3, julho-setembro, pp. 393-402. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas-SP, Brasil, 2010.

BAREMBLITT, Gregório F. Compêndio de Análises Institucionais e outras correntes: teoria e prática. 5º ed. Editora Record. Belo Horizonte-MG; 2002. Instituto Felix Guattari (Biblioteca Instituto Félix Guattari; 2)

BELO HORIZONTE-MG. Resolução nº. 4.701, de 14 de janeiro de 2022. Secretaria de Es-tado de educação. Dispõe sobre a atuação dos profissionais de psicologia e serviço social na rede estadual de ensino de Minas Gerais. Disponível em: https://www.educacao.mg.gov.br/documentos-legislacao/resolucao-see-no-4701-2022/ Acesso em 08/03/2024.

BELO HORIZONTE-MG. Lei nº 22.257, de 27 de julho de 2016. Estabelece a estrutura or-gânica da administração pública do Poder Executivo do Estado e dá outras providências. Art. 32. Belo Horizonte-MG. Disponível em: https://www.almg.gov.br/legislacao-mineira/texto/LEI/22257/2016/ . Acesso em 08/03/2024.

BELO HORIZONTE-MG. Lei Estadual nº. 23.197, de 26 de dezembro de 2018. Assem-bléia Legislativa de Minas Gerais. Institui o Plano Estadual de Educação – PEE – para o pe-ríodo de 2018 a 2027 e dá outras providências. Disponível em: https://www.almg.gov.br/legislacao-mineira/texto/LEI/23197/2018/ . Acesso em 08/03/2024.

BELO HORIZONTE-MG. Decreto nº. 47.758, de 19 de novembro de 2019. Dispõe sobre a organização da Secretaria de Estado de Educação e dá outras providências. Disponível em: https://www.almg.gov.br/legislacao-mineira/texto/DEC/47758/2019/ . Acesso em 08/03/2024.

BELTRAME, Marina Maria.; BOARINI, Maria Lúcia. Saúde Mental e Infância: reflexões sobre a demanda escolar em um CAPSi. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 33, n. 2, p. 336–349, 2013. Conselho Federal de Psicologia. Brasília, Brasil. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000200007 . Acesso em 08/03/2024.

BRASÍLIA-DF. Lei nº 9.394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presi-dência da República, Casa Civil - 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em 08/03/2024.

BRASÍLIA-DF. Lei nº 13.005. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providên-cias. Brasília-DF, 25/06/2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 . Acesso em 08/03/2024.

BRASÍLIA-DF. Lei nº 13.935. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de servi-ço social nas redes públicas de educação básica. Brasília-DF, 11/12/2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13935.htm . Acesso em 08/03/2024.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para a atuação de Psico-logas (os) na educação básica. CFP. Brasília, 2019.

DAYRELL, Juarez Tarcísio. A escola como espaço sócio-cultural. Multiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2ª reimpressão, p. 136-161, 2001.

LAPASSADE, Georges. Grupos, Organizações e Instituições. Livraria Francisco Alves Editora S.A. Rio de Janeiro,RJ; 1977.

MOREIRA, Daniela Zanoni; RODRIGUES, Maria Beatriz. Saúde Mental e Trabalho Do-cente. Estudos de Psicologia, 23(3), julho a setembro de 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epsic/v23n3/a04v23n3.pdf. Acesso em 08/03/2024. http://dx.doi.org/10.22491/1678-4669.20180023 . Acesso em 08/03/2024.

REBOUÇAS, Melina Séfora Souza.; DUTRA. Elza. Plantão Psicológico: uma prática clíni-ca da contemporaneidade. Revista da Abordagem Gestáltica – XVI(1): 19-28, jan-jul, 2010. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rag/v16n1/v16n1a04.pdf . Acesso em 08/03/2024.

ROCHA, Mariza Lopes da. Psicologia e as práticas institucionais: a pesquisa-intervenção em movimento. Psico, [S. l.], v. 37, n. 2, 2006. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1431 . Acesso em 08/03/2024.

SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO (SEE). Disponível em: https://www.educacao.mg.gov.br. Acesso em 08/03/2024.

SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. Contribuições da psicologia à educação escolar: perpe-tuação ou transformação das desigualdades soaciais?. Estudos de Psicologia. Campinas-SP. 39. E200178. 2022. https://doi.org/10.1590/1982-0275202239e200178 . Acesso em 08/03/2024.

ZUCOLOTTO, Marcele Pereira da Rosa; MENDES, Luiza Bäumer. O papel da psicologia escolar na perspectiva da análise institucional. Revista Diálogo, Canoas, n. 43, p. 89-98, abr. 2020. http://dx.doi.org/10.18316/dialogo.v0i43.5103 . Acesso em 08/03/2024.

Published

2025-06-08

How to Cite

MATA, Inácia Luzia Paiva da; COSTA, Michel de Rezende. REFLECTIONS FOR THE CONSTRUCTION OF INSTITUTIONAL ANALYSIS THROUGH A TRAINEESHIP EXPERIENCE IN SCHOOL PSYCHLOGY. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 507–525, 2025. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/32607. Acesso em: 13 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre