Embodied Writing in the Creation of Scientific-Academic Knowledge:
notes on experiences
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2024v28n62p347-372Keywords:
academic writing, scientific academic kowledge, embodied researchAbstract
This text discusses the importance, within academic practices, of incarnated writing, presenting it as a form of expression, and also creation, which transcends the simple transmission of information. Incarnate scripture is presented in the text as a way to reconcile seemingly opposite elements, such as subject and object, reason and emotion, objectivity and subjectivity. It is seen as a form of linguistic creation that gives meaning and promotes the creation of knowledge. Embodied writing allows the researcher to embody writing, making it a way of sustaining a life, an existence and the creation of scientific knowledge. The text also addresses the challenges and possibilities of modeling the embodied writing and the importance of rescuing writing from the zone of fear and insecurity.
Downloads
References
ANZALDÚA, G. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880. Acesso em: 20 mar. 2022.
BARTHES, R. Aula. 12. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.
BRUM, Eliane. Meus desacontecimentos; a história da minha vida com as palavras. 2.ed. Porto Alegre: Arquipélago editorial, 2017.
CORAZZA, S. M. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, M. V.(org.). Caminhos investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. 3. ed. Rio de Janeiro: Lamparina Ed., 2007. p. 103-127.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é filosofia? Tradução de Bento Jr. E Alberto Munoz, São Paulo: Editora 34, 1992.
LIMA, C. H, L. Linguagens pajubeyras: (re)existência cultural e subversão da heteronormatividade. Salvador: Ed. Devires, 2017.
DE LUCAS, C. H.; ROCHA, C. F.; ALÓS, A. P. Emergência e urgências dos artivismos de(s)coloniais: o ato ‘‘nosso luto, nossa luta’’ por Brumadinho (Minas Gerais). REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 37, n. 2, p. 65–85, 2020. DOI: 10.14295/remea.v0i0.11245. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11245. Acesso em: 5 set. 2023.
EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 2009. v. 3.
FOUCAULT, M. O corpo utópico, as heterotopias. (trad. Salma Tannus Muchail. São Paulo: n-1 edições, 2013.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
GALEFFI, D. A. O rigor nas pesquisas; uma abordagem fenomenológica em clave transdisciplinar. In: PIMENTEL, A. G.; GALEFFI, D. A. Um rigor outro: a questão da qualidade da pesquisa qualitativa. Salvador: EDUFBA, 2009.
HARAWAY, D. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: SILVA, T. T. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2. ed. edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 33-118.
HESS, Remi. Momento do diário e diário de momentos. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÂO, Maria Helena Mennna Barreto (orgs.). Tempos narrativas e ficções: A invenção de si. Porto Alegre: Edipuc-RS, 2006.
LAROSSA, J. Tremores: escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
LIMA, C. H. L.; NASCIMENTO, C. G.; FERNANDES, F. Estranhas telas de sentido: a escrita de si e do outro na/pela linguagem. Scripta, Pisa, v. 23, n. 48, p. 83-92, 2019.
Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/19785. Acesso em: 20 de ago. 2022.
MACEDO, R. S. Pesquisar a experiência: compreender/mediar saberes experimentais. Curitiba: CRV, 2015.
MACEDO, R. S. Pesquisa contrastiva e estudos multicasos. Da crítica à razão comparativa ao método contrastivo em ciências sociais e educação. Salvador: EDUFBA, 2018.
MESSEDER, S. A. Memórias e cenas narradas sobre a infância e as relações de gênero na linha da vida da professora universitária e da pesquisadora encarnada. Revista Periódicus, Salvador, v.1, n. 9, p. 122-135, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/25717. Acesso em: 28 maio 2019.
MESSEDER, S. A; NASCIMENTO, C.G. (org.). Pesquisador(a) Encarnado(a): experimentações e modelagens no saber fazer das ciências. Salvador: EDUFBA, 2020.
MESSEDER, S. A. A pesquisadora encarnada: uma trajetória decolonial na construção do saber científico blasfêmico. In: HOLLANDA, H. B. (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2020a. p. 14-171.
MESSEDER, S. A. Aliança e compromisso. Revista Cult, São Paulo, n. 262, 5 out. 2020b. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/alianca-e-compromisso/. Acesso em: 3 jan. 2019.
MESSEDER, S. A. Em cena o(a) pesquisador(a): um conceito e/ou um instrumental teórico-metodológico em seu devir ético e estético. In: MESSEDER, S. A; NASCIMENTO, C.G. (orgs.). Pesquisador(a) Encarnado(a): experimentações e modelagens no saber fazer das ciências. Salvador: Edufba, 2020b. p.45-70.
NASCIMENTO, C. G. Experimentações, apostas, conexões teóricas e pessoais de um pesquisador encarnado. In: MESSEDER, S. A; NASCIMENTO, C. G. (org.). Pesquisador(a) encarnado(a): experimentações e modelagens no saber fazer das ciências. Salvador, EDUFBA, 2020.
NASCIMENTO, C. G. A gestão encarnada do conhecimento científico-acadêmico: cartografias de grupos de pesquisa em gênero, sexualidade e queer. 2021. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Difusão do Conhecimento, Universidade federal da Bahia, 2021.
NASCIMENTO, C. G. A gestão encarnada do conhecimento: grupos de pesquisas em gênero, sexualidade e queer. Salvador: EDUNEB, 2023.
OLIVEIRA, E. Ancestralidade. In: In: MESSEDER, S. A.; NASCIMENTO, C. G. (orgs.). O(A) Pesquisador(a) Encarnado(a): experimentações e modelagens no saber fazer das ciências. Salvador: Edfuba, 2020b. p. 117-144.
VIDARTE, Paco. Ética bixa: proclamações libertárias para uma militância LGBT. Tradução Maria Selenir Nunes dos Santos e Paulo Cardellino Soto. São Paulo: n-1 edições, 2029.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.