The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks

Authors

  • Sílvio Rodrigo de Moura Rocha Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203

Keywords:

Teaching, Textbooks, Literature, Genre, Song

Abstract

This paper is within the discussion about language and literature teaching, considering that it discusses the genre “song” role in classrooms and analyze textbooks collections currently available in Brazilian market. Therefore, and from that, we purpose possible ways to use songs in teaching and learning situations, especially in high school level. Our aim align, then, to the guidelines and researches that, nowadays, determine literature and Brazilian Portuguese teaching, considering the approach in teaching taking into account the genres and the texts layout and the sociocultural place songs occupies in our country, being an important genre to national identity formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sílvio Rodrigo de Moura Rocha, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Sílvio Rodrigo de Moura Rocha (Sílvio Ramiro) é doutorando em Literaturas de Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. É mestre na mesma área e instituição, defendendo o trabalho De onde vem a canção?: uma leitura estética da música de Lenine. Possui graduação em Letras também pela PUC Minas. É professor de Língua Portuguesa do Colégio Marista Dom Silvério e de Literatura e Língua Portuguesa do Sistema Pedagógico Semear. Concentra suas pesquisas em estudos estéticos e semióticos entre o discurso verbal e musical na Música Popular Brasileira (MPB) e em educação estética, buscando a interseção entre a música, a poesia e outros textos literários, com o foco, atualmente, no papel formador da arte em relação ao sujeito.

References

AMARAL, Emília; FERREIRA, Mauro; LEITE, Ricardo; ANTÔNIO, Severino. Novas palavras: 1º ano, 2ª ed. São Paulo: FTD, 2013.
BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2015: língua portuguesa: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília, 2014.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismosócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: LIMA, Aldo (org); et al. O direito à literatura. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2012.
CANDIDO, Antonio. O estudo analítico do poema. São Paulo: Humanitas, 1996.
CEREJA, William Roberto; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: linguagens. São Paulo: Saraiva, 2013.
COSTA, Nelson Barros da. As letras e a letra: o gênero canção na mídia literária. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino.. São Paulo: Parábola, 2010.
LENINE. Meu amanhã (Intuindo o til). In: LENINE. Na pressão. Barueri, São Paulo: BMG Brasil, 1999. 1 CD.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ângela Paiva e al (org.). Gêneros textuais e ensino. Parábola, 2010.
PALAVRA (En)Cantada. Direção: Helena Solberg. Produção: David Meyer. Co-produção: Marcio Debellian. Roteiro: Diana Vasconcelos, Helena Solberg, Marcio Debellian. Rio de Janeiro: Biscoito Fino, 2009. 1 DVD, 84 min, cor.
TATIT, Luiz. Musicando a semiótica: ensaios. São Paulo: Annablume, 1997.

Published

2020-07-08

How to Cite

ROCHA, Sílvio Rodrigo de Moura. The genre “song” in literature and Brazilian Portuguese textbooks. Scripta, Belo Horizonte, v. 24, n. 50, p. 175–203, 2020. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/22511. Acesso em: 10 aug. 2025.