Pronominal placement and Teaching of Portuguese: methodological possibilities for basic education
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p618-651Keywords:
Ensino de português, Português brasileiro, Clíticos pronominaisAbstract
This paper has as main objective to present a methodological possibility of approach of the pronominal placement in Portuguese language classes for basic education. Concerning to the methodology, first, we did an overview of framework about pronominal clitics in Brazilian Portuguese; after, we selected two literature texts and a humor one to analyze its grammatical and discoursive aspects, specially, those aspects related to the use of clitics. At the same time, we did questions about the didactic transposition of the analysis to the teaching of Portuguese Language. The results showed that, into the Portuguese language classes, it is possible to advance besides prescriptive grammatical rules. It is possible also to value different manifestations of language use and to integrate the basis of Portuguese language. Studies as such as the one developed in this paper can contribute to the reflection about the relationship among grammar, reading and text production.
Downloads
References
ANDRADE, O. de. Pronominais. In: Pau-Brasil. 2 ed. São Paulo: Globo, 2003, p. 167.
AVELAR, J. O. Saberes gramaticais na escola. São Paulo: Pontes, 2017.
BARROS, D. M. de. Aspectos funcionais relativos ao (des)uso do reflexivo no dialeto goiano. 2011. 2011. Dissertação (Programa de Pós Graduação em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
BASSO, R. M. Descrição do português brasileiro. São Paulo: Parábola, 2019.
BIAZOLLI, C. C. Posição de clíticos pronominais em duas variedades do português: inter-relações de estilo, gênero, modalidade e norma. 2016. 381f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Unesp, Araraquara, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação e Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos do ensino fundamental. Brasília: SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: . Acesso em: 22 jul. 2020.
CORALINA, C. Sequências. In: CORALINA, C. Melhores poemas. Seleção de Darcy França Denófrio. São Paulo: Global, 2004. p. 92.
GALVES, C. Ensaios sobre as gramáticas do português. Campinas, SP: Unicamp, 2001.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
HOLANDA, C. B. de. Os saltimbancos. 1977. Disponível em: <https://www.letras.mus.br/os-saltimbancos/173787/>. Acesso. 30 jun. 2020.
ILARI, R. A linguística e o ensino da língua portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
ILARI, R.; BASSO, R. O português da gente: a língua que estudamos, a língua que falamos. São Paulo: Contexto, 2014.
KATO, M. A. A gramática do letrado. Unicamp. Ms., 2004.
KATO, M. A. A gramática do letrado: questões para a teoria gramatical. In: MARQUES, M. A. et al. (org.). Ciências da linguagem: 30 anos de investigação e ensino. Braga: Centro de Estudos Humanísticos (Universidade do Minho), 2005. p. 131-145.
KATO, M. A. A variação no domínio dos clíticos no Português Brasileiro. Linguística 33, [s. l.], v. 1, p. 135-152, jun. 2017.
LAERTE. Me diga uma coisa. Folha de S. Paulo. 2014. Disponível em: <https://wordsofleisure.com/2014/03/02/tirinha-do-dia-me-diga-uma-coisa/>. Acesso: 3 ago. 2020.
MAGALHÃES, T.M.V. Aprendendo o sujeito nulo na escola. 2000. 90f. Dissertação de Mestrado. Unicamp: Campinas, SP, 2000.
MARCILESE, M. Aquisição de complementos pronominais acusativos: um estudo experimental contrastivo entre o Português Brasileiro e o Espanhol Rio-Platense. 2007. 155f. Dissertação (Mestrado em Letras) - PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2007.
MARTINS, A. M. Clíticos na história do português. 1994. 628f. Tese (Doutorado em Linguística). Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1994.
MENDES, M. das D. N.; ALEXANDRE, A. B. A intervocalidade mostrada em canções para crianças. Discursividades, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 7-27, mar. 2018.
MIÚCHA. A obra marcou gerações porque falava de questões que estão inseridas na sociedade: exploração, liberdade, união, justiça... Revista Crescer, 22 mar. 2017. Entrevista concedida a Renata Menezes. Disponível em: <https://revistacrescer.globo.com/Saltimbancos-40-anos/noticia/2017/03/obra-marcou-geracoes-porque-falava-de-questoes-que-estao-inseridas-na-sociedade-exploracao-liberdade->. Acesso em: 30 jun. 2020.
NEVES, M. H. de M. Que gramática estudar na escola? Norma e uso na língua portuguesa. São Paulo: Contexto, 2004.
NEVES, M. H. de M. A gramática do português revelada em textos. São Paulo, SP: Editora Unesp, 2018.
NUNES, J. Triangulismos e a sintaxe do português brasileiro. In: CASTILHO, A. de et al. (org.). Descrição, aquisição e história do português brasileiro. Campinas, SP: Pontes/FAPESP, 2007. p. 25-33.
OLIVEIRA, M. de. Ensino de língua portuguesa: os clíticos acusativos. s/d. Disponível em: . Acesso em: 30 jun. 2020.
PAGOTTO, E. Clíticos, mudança e seleção natural. In: ROBERTS, I.; KATO, M. A. (org.). Português brasileiro: uma viagem diacrônica. Campinas: Editora da Unicamp, 1993. p. 185-206.
PILATI, E. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.
POSSENTI, S. Os humores da língua: análises linguísticas de piadas. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
SALLES, H. M. M. L. Ensino de Língua Portuguesa: aspectos teóricos e metodológicos do ensino de gramática. Uma entrevista com a Professora Heloísa Maria Moreira Lima Salles (Entrevista concedida em 29 de maio de 2017). Revista PerCursos,. Florianópolis, v. 18, n. 37, p. 182-193, maio/ago. 2017. Entrevistadores: Lucilene Lisboa de Liz, Dalva Maria Alves Godoy e Marco Antonio Martins.
SOARES, M. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2004. p. 155-178.
SOARES, E. C.; RIBEIRO, P. N. O status dos clíticos no português brasileiro: análise de algumas de suas propriedades em HPSG. ReVEL, [s. l.], edição especial, n. 5, 2011.
TARALLO, F. A. Diagnosticando uma gramática brasileira: o português d’aquém e d’além mar no final do século XIX. In: ROBERTS, I.; KATO, M. A. (org.). Português Brasileiro: uma viagem diacrônica. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1996. p. 69-105.
VIEIRA, S. R. Colocação pronominal. In: VIEIRA, S. R.; BRANDÃO, S. F. (org.). Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2008. p. 121-146.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.